دشمن با تمام توان در حال تحریف واقعیت ها است

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر دشمن با تمام توان در حال تحریف واقعیت ها است به گزارش خبرنگار سایت احکام، سید مهدی حسینی شامگاه یکشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب باغ حاج علی که روایت حاج مهدی سلحشور از دوران دفاع مقدس است اظهار داشت: همنشینی راوی با شهدا از مهمترین دلایل توفیق این کتاب است و راوی این کتاب تا به امروز نیز در کنار شهدا بوده و یاد و خاطره آنان را زنده نگه داشته است.
استاد ادبیات گفت: کتاب خاطرات دفاع مقدس بسیاری را خوانده ام و کمتر کتابی دیدم که در آن از شهدا بسیار یاد شده باشد.
حسینی ابراز داشت: یکی از مهمترین دلایلی که باید خاطرات را ثبت کرد به یاد سپاری و حفظ خاطرات است.
کارشناس ادبیات پایداری افزود: ثبت وقایع در حقیقت انتقال تجربیات و حفظ اسناد برای تاریخ است و خاطرات می‌توانند در حقیقت عبرت آموز و پاسخی به ابهامات باشند.
وی با اشاره به شخصیت مهدی سلحشور بیان داشت: تأثیر شخصیتی همانند فرج الله سلحشور و نیز حضور در مسجد و پایگاه از جمله علل اصلی رشد راوی و افکار وی است.
استاد ادبیات بیان داشت: خاطره گویی در حقیقت ثبت سبک زندگی است و امروز بسیاری از رخدادهای دهه شصت برای ما خاطره است و اگر این خاطرات ثبت نشود دیگر نمی‌توان آنها را تصور کرد.
ثبت خاطرات در حقیقت حضور در جنگ روایت‌ها است
وی با بیان اینکه ثبت خاطرات در حقیقت حضور در جنگ روایت‌ها است افزود: اگر ما به این امر توجه نداشته باشیم دشمن آنچه را که خودش می‌خواهد برای ما بیان می‌کند.
حسینی تاکید کرد: گنجینه‌هایی که در سینه رزمندگان دوران دفاع مقدس است باید بازگو و به نسل جدید انتقال داده شود.
وی با بیان اینکه در خاطره گویی روایت شفاهی داریم و روایت مکتوب افزود: در خاطره نگاری، سوژه‌ها، رویدادها و اشخاص مهم هستند که هر یک از این بخش‌ها در تولید یک اثر فاخر بسیار تأثیرگذار است.
این شاعر آئینی سرا ادامه داد: توصیف‌ها باید حاوی جزئی نگری ها باشد و در بیان خاطرها باید از کلی گویی پرهیز کرد.
حسینی با بیان اینکه منطق روایت نیز مهم است افزود: خاطرات باید به گونه‌ای مناسب نگاشته شوند که محتوا و منطق روایت برای افراد در نسل حاضر قابل باور باشد.
زبان نوشتار باید خالی از عیب و از شیوایی لازم برخوردار باشد
وی اضافه کرد: زبان نوشتار باید خالی از عیب باشد که همین امر رسالت نویسنده را در ثبت خاطرات سنگین می‌کند تا زبان گفتار به خوبی به زبان نوشتار تبدیل شود و این بخش بسیار سخت است و روایت باید از روانی و شیوایی لازم برخوردار باشد و طراوت مناسبی داشته باشد و نسل جدید باید بتواند با جذابیت کلام و قلم روایت کننده ارتباط برقرار کند.
استاد ادبیات و شعر گفت: کتاب باغ حاج علی در کنار ویژگی خوبی که دارد اما در مجموع تدوین مناسبی ندارد.
وی ابراز داشت: هر کتاب خاطره می‌بایست زنجیره‌ای از محتواها باشد تا مخاطب از نقطه صفر تا صد به آن برسد.
حسینی گفت: این کتاب می‌تواند بخش دوم نیز داشته باشد که روایت بعد از دفاع مقدس تاکنون باشد.
شاعری آئینی کشور عنوان داشت: مهدی سلحشور باید خاطرات دفاع از ارزش‌ها را در سال‌ها و دهه‌های اخیر از بازگو کند و اگر قرار باشد این کتاب جلد دومی داشته باشد باید این عرصه باشد.
وی ادامه داد: در کتاب باغ حاج علی مخاطب احساس می‌کند روایت خطی از زمانی ورود مهدی سلحشور تا پس از جنگ نقل شده است و سلحشور فقط راوی است که البته در کتاب چهره دقیقی از افکار راوی نشان داده نمی‌شود هر چند که در بخشی از کتاب از خودش نیز بیان کرده است که البته این میزان کافی نیست و راوی باید از خود در این گونه کتاب‌ها بیشتر بیان کند تا دیگران او را قضاوت کنند.
این کارشناس ادبیات پایداری ابراز داشت: این کتاب دارای خاطرات زیادی است که قابلیت داستان شدن و حتی در قالب فیلم دارد و پیشنهاد می‌شود برای دوره‌های چاپ بعدی این خاطرات برجسته شود.
حسینی بیان داشت: امروز عرصه جنگ روایت‌ها است و ما در این عرصه کم کاری کردیم و دشمن با تمام توان در حال تحریف واقعیت‌ها است. امیدوارم از خبر دشمن با تمام توان در حال تحریف واقعیت ها است راضی بوده باشید.

دشمن با تمام توان در حال تحریف واقعیت ها است  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۲۱ ۰۲:۳۷:۵۷