کشورهای غربی نیازهای آفریقا را فراموش کرده اند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر کشورهای غربی نیازهای آفریقا را فراموش کرده اند به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از تاس، «مکی سال»، رئیس جمهور سنگال کشورهای غربی را به فراموش کردن نیارهای اصلی آفریقا متهم کرد و در این ارتباط گفت: «امتناع بسیاری از کشورهای آفریقایی از حمایت از اوکراین در درگیری با روسیه، باعث به بی‌تفاوتی جامعه جهانی نسبت به مشکلات پیش روی کشورهای آفریقایی، از جمله مبارزه با تروریسم شده است.»
سال در هشتمین همایش بین المللی داکار درباره صلح و امنیت در آفریقا در پایتخت سنگال گفت: «آفریقا علیه اوکراین نیست، با این حال، ما شاهد بی تفاوتی کامل و کامل سایر کشورها نسبت به این واقعیت هستیم و کشورهای آفریقایی به طور مداوم در معرض حملات تروریستی قرار می‌گیرند.»
سال همچنین به فقدان همبستگی بین المللی در مواجهه با بحران اقتصادی که قاره آفریقا در حال حاضر تجربه می‌کند، اشاره کرد و گفت این فقدان همبستگی جهان را درگیر بحران‌های بزرگ‌تری خواهد کرد.
در شرایط تقابل جهانی روسیه و غرب، مبارزه برای جذب همراهی سیاسی کشورهای آفریقایی به صورت فزاینده‌ای تشدید شده است. چندین سال است که اندیشکده های غربی توسعه روابط کشورهای آفریقایی با روسیه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و مراقبت‌های بهداشتی را به عنوان تهدیدی جدی برای غرب توصیف می‌کنند. لذا در این شرایط کاملاً طبیعی است که انجام یک عملیات نظامی ویژه در اوکراین تنها تمایل کشورهای غربی و سیاستمداران آن‌ها را برای اصلاح وفاداری سیاسی کشورهای جنوب صحرای آفریقا تشدید کند.
در همین راستا، در مارس ۲۰۲۲، پارلمان اروپا ایده نوع جدیدی از سرمایه گذاری در این قاره را مطرح کرد؛ یک سرمایه گذاری که در جهت مقابله با چرخه‌های اقتصادی چین و روسیه حرکت کند. سنای ایالات متحده نیز یک لایحه‌ی دو حزبی (مورد اجماع هر دو حزب) را مورد بررسی قرار داده است که طبق آن از قوه مجریه می‌خواهد دومین نشست آمریکا و کشورهای آفریقا را برگزار کند. در اهمیت قاره آفریقا برای تشکیل یک نظم جهانی جدید و عادلانه تر، جای تردیدی وجود ندارد. بنابراین لازم است که از مواضع کشورهای آفریقایی در رابطه با بحران اوکراین و راه‌های ممکن برای تغییر رویکردهای آنها در این مسئله یک طرح کلی داشته باشیم.
وفاداری به غرب و ارزیابی‌های تند از بحران اوکراین عمدتاً توسط کشورهای غرب آفریقا انجام می‌شود. نماینده گابن در نشست شورای امنیت سازمان ملل، عرصه بین المللی را جنگلی خواند که در آن تنها دو نقش شکارچی و طعمه وجود دارد و خواستار تغییر این وضعیت شد همچنین «شرلی آیکور بوچوی» وزیر امور خارجه غنا، اقدامات روسیه را «یک تهاجم بی دلیل» توصیف کرد. خط یک طرفه مشابهی نیز در سطح کشورهای عضو جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (ECOWAS) تثبیت شده است. پیش از این نیز در ۲۷ فوریه سال جاری میلادی، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا اقدامات روسیه در اوکراین را محکوم کرد و خواستار جستجوی راه‌های صلح در منطقه شد.
البته وفاداران غرب تنها کشورهای غرب آفریقا نبودند. جمهوری دموکراتیک کنگو، موریس، مالاوی، سیشل و چاد نیز به هر دو قطعنامه ضد روسیه رأی مثبت دادند. اگرچه انگیزه و میزان همکاری‌ها با روسیه برای این کشورها متفاوت است، وابستگی زیاد به سرمایه اروپایی (در درجه اول بانکی) این کشورها به اروپای غربی آنها را با غرب متحد می‌کند. امیدوارم از خبر کشورهای غربی نیازهای آفریقا را فراموش کرده اند راضی بوده باشید.

کشورهای غربی نیازهای آفریقا را فراموش کرده اند  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۲۵ ۰۲:۳۸:۴۵