ولایت فقیه

نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.
دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :

ادامه متن در ادامه مطلب

 

الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد .
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند .
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .

اجتهاد:
بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .

مرجع تقلید:
به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .

شرایط مجتهد:
عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا
راههای شناخت مجتهد:
یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم
راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:
شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.
منابع اجتهاد:
عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )

مسائل تقلید:
تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .

فروع دین:

ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری

اصول دین:
پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)

پیامبران اولوالعزم:
حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).

فرق مجتهد با ولی فقیه:

در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.

انواع آبها:
آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)

انواع نجاسات:
یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار

مطهرات:
ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان

شرایط صحیح وضو:
سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.

چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت:

شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.
مبطلات وضو:
هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.

غسلهای واجب:
هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.
انواع غسل:
ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)
غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص
کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)
احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.

تیمم:
در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.
چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه
دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.

نماز:

نمازهای واجب:
نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.
شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.
شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.
واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).

ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.

مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.

( شکیات نماز ):
شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).
شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی
شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .

نماز احتیاط:
بعد از سلام فورا نیت کرده و تکبیر بگوید و حمد را خوانده به رکوع رود و دو سجده نماید اگر یک رکعت است تشهد و سلام بگوید ولی اگر دو رکعت است بعد از سجدتین یک رکعت دیگر خوانده و تشهد و سلام می گوید .(نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خوانده شود)
سجده سهو:
برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :در بین نماز سهوا حرف بزند-یک سجده را فراموش کند-در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت –( در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد–تشهد را فراموش کند اولقضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد ). احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.
نحوه انجام سجده سهو:
بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزهایی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بگوید بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته یا بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد و بعد باید بنشیند و دوباره سجده رود و ذکر بگوید و بنشیند و تشهد و سلام دهد.
نماز مسافر:
برای شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در مسافرت هشت شرط وجود دارد :سفر کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد(حدودا ۴۵ کیلومتر )یا جایی که مسافرت می کند بیش از ده روز نماند –از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته است-در بین راه از قصد خود برنگردد-پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود نگذرد-برای کار حرام و معصیت سفر نکند-از صحرا نشینهائی نباشد که در بیابانها گردش می کنند –شغل او مسافرت نباشد-به حد ترخص برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آنجا بماندبقدری دور شود که دیوار شهر را نبیندو صدای اذان آنرا نشنود.
شرایط امام جماعت:
بالغ –عاقل-شیعه دوازده امامی-عادل-حلال زاده- مومن – نمازش صحیح باشد.( برای نماز جماعت حداقل باید دو نفر باشد یکی امام یکی ماموم)
شرایط نماز جماعت:
ماموم از امام جلوتر نایستد-جایگاه امام از جایگاه مامومین بالاتر نباشد-فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد(بیش از یک گام نباشد)-بین امام و ماموم و همچنین بین صفها مانعی مانند دیوار یا پرده نباشد(نصب پرده بین مردها و زنها مانعی ندارد)-گفتن تکبیره الاحرام ماموم بعد از امام.
نماز جمعه:
دو رکعت است و دو خطبه دارد که قبل از نماز توسط امام جمعه ایراد می شود .مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم بعد از حمد سوره منافقون خوانده شود .دو قنوت دارد در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع(حداقل تعداد افراد پنج نفر است یک امام جمعه و چهار ماموم ).
موارد واجب شدن نماز آیات:
زلزله-خسوف (ماه گرفتگی)-کسوف(خورشید گرفتگی)-رعد و برق و وزیدن بادهای زرد و سرخ و سیاه در صورتی که بیشتر مردم بترسند.
دستور نماز آیات:
دو رکعت است در هر رکعت پنج رکوع دارد و انسان بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و سوره بخواند باز به رکوع رود و بعد از بلند شدن دوباره حمد و سوره بخواند و به رکوع رود تا بعد رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بخواند و تشهد داده و سلام دهد .( می شود بجای حمد و سوره یک سوره را پنج قسمت کرده و بعد از حمد اول قسمت اول سوره خوانده شده و برکوع رود و قسمت دوم سوره را خوانده و برکوع رود و همین طور تا رکوع پنجم تمام شود و دو سجده نماید و مانند رکعت اول رکعت دوم را بخواند و تشهد و سلام دهد )
نماز عید:
که همان نماز عید قربان و فطر است که بعد از بلند شدن آفتاب بهتر است خوانده شود و دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد و سوره پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر گفته و به رکوع رود و سجدتین را بجا آورده و برخیزد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر که بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بخواند و به رکوع رفته و دو سجده نماید و تشهد و سلام دهد ( اللهم اهل الکبریاء و العظمه و …).
نماز شب:
یازده رکعت است: هشت رکعت بصورت چهار تا دو رکعتی مانند نماز صبح با نیت نافله شب- دو رکعت به نیت نافله شفع – یک رکعت به نیت نافله وتر.

نماز میت:
پنج تکبیر دارد که بعد از نیت باید تمام نمازگذاران بگویند.
نماز وحشت:
درشب اول قبر برای میت خوانده می شودو دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یکمرتبه ایت الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر.

چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است:
بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند درخت،برگ درخت –سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ سیاه –تربیت سید الشهداء-سنگ آهک –سنگ گچ-آجر – کوزه گلی
سجده واجبه قرآن:
نجم –علق –سجده-فصلت
مبطلات روزه : نه مورد است:
خوردن و آشامیدن-جماع(نزدیکی)-استمناء(انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون بیاید)-دروغ بستن بخدا و پیغمبر و امامان معصومین-رساندن غبار غلیظ به حلق-فرو بردن تمام سر در آب-باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح-اماله کردن با چیزهای روان-قی کردن(استفراغ).
کفاره روزه:
که روزه بدون عذر باطل شده است باید قضای آنرا بجا آورده و یکی از این کارها را انجام دهد :آزاد کردن یک برده-دو ماه روزه گرفتن که سی و یک روز آن پی درپی باشد-سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به هرکدام از آنها(مد طعام ۷۵۰ گرم است که گندم یا جو و مانند اینها باید بدهد).
روزه های حرام:
روزه عید فطر و قربان حرام است و روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان اگر بنیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد .
مواردی که انسان اگر چه روزه نیست مستحب است از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند: شش مورد است :کسی که در سفر کاری را که روزه را باطل می کند انجام داده ولی پیش از ظهر به وطنش برسد –مسافری که بعدازظهر به وطنش می رسد-مریضی که پیش از ظهر خوب شودو کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد- مریضی که بعدازظهر خوب شود-زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود-کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
مقدار زکات فطریه و جنس آن : برای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) و گندم –جو-خرما-کشمش –برنج-ذرت و مانند اینها .

فرق خمس و زکات:
زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود ولی خمس از مالیاتهایی است که مربوط به حکومت اسلامی و برای مخارج آن است.

خمس:
یکی از انواع مالیاتهای اسلامی است بمنظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی در هفت مورد واجب می شود: منفعت کسب –معدن(نصاب آن ۱۰۵ مثقال معمولی نقره یا ۱۵ مثقال معمولی طلا)-گنج(نصاب آن همان نصاب معدن است)-مال حلال مخلوط به حرام(اگر صاحب مال حرام و مقدارش را نداند)-جواهری که بواسطه غواصی یعنی فرو رفتن در دریا بدست می آید(قیمت آن به ۱۸ نخود طلا برسد)-غنیمت جنگی-زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
خمس برای بعضی مورد لازم نیست: اگر غیر از کسب مالی بدست آورد مانند چیزی به او ببخشند-مهریه ای که زن می گیرد-ارثی که به انسان می رسد- مالی را که فقیر بابت خمس و زکات و صدقه مستحبی گرفته از مخارج سالش زیاد بیاید- از کافر یا کسیکه به دادن خمس عقیده ندارد.
مصرف خمس :باید دو قسمت کرد:نصف آن سهم امام زمان است که باید به مرجع تقلید یا نماینده او بدهد و نصف دیگرکه سهم سادات است را بنابر احتیاط واجب باید با اجازه مرجع تقلید به سید فقیر یا سید یتیم یا سیدی که در سفر درمانده است بدهند.

زکات:
برای نه چیز واجب است: گندم(وقت بستن دانه)-جو(وقت بستن دانه)-خرما(هنگام زرد یا قرمز شدن)-کشمش(هنگام بستن دانه های انگور)-طلا(سکه خورده باشد)-نقره(سکه خورده باشد)-شتر-گاو-گوسفند.( در صورتی که یازده ماه مالک آن باشد)
حد نصاب زکات غلات : ۸۴۷ کیلوگرم- با آب باران ده یک – با آب دلو و موتورپمپ و آب دستی بیست یک – با هر دو آبیاری شود چهل سه است.
نصاب طلا: نصاب اول بیست مثقال شرعی که هرمثقال ۱۸ نخوداست(۱۵ مثقال معمولی)چهل یک راباید بدهد-نصاب دوم چهار مثقال شرعی که سه مثقال معمولی می شود.
نصاب نقره :نصاب اول ۱۰۵ مثقال معمولی استچهل یک آنرا باید بدهد- نصاب دوم ۲۱ مثقال است .
نصاب شتر: ۵ شتر (زکات: یک گوسفند) – ده شتر (دو گوسفند) ۱۵ شتر(سه گوسفند) ۲۰ شتر(چهار گوسفند) ۲۵ شتر(۵ گوسفند)۲۶ شتر(یک شترداخل سال دوم شده)
دو شرط زکات دامها:
حیوان در تمام سال بیکار باشد و بکار گرفته نشده و رها باشند –در تمام سال از علف بیابان بچرد و در ملک مالک باشد.
نصاب گاو : نصاب اول سی تاست و زکات آن گوساله ای که داخل سال دوم شده –نصاب دوم چهل تاست که زکاتش یک گوساله ماده ای که داخل سال سوم شده است.
نصاب گوسفند: چهل تا یک گوسفند-۱۲۱ تا و دو گوسفند-۲۰۱ تا و سه گوسفند-۳۰۱ تا و چهار گوسفند-۴۰۰ تا و بالاتر که هر صدتا یک گوسفند .

مصرف زکات:
در هشت مورد می توان بمصرف رساند: فقیر و آن کسی که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد-مسکین و آن کسی که از فقیر سخت تر می گذراند-نایب امام که مامور است زکات را جمع کند-کافرهایی که اگر به آنها زکات برسد به دین اسلام روی می آورند یا در جنگ به مسلمانان کمک می کنند-خریداری بنده ها و آزاد کردن آنها-بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد-فی سبیل الله یعنی کاری که منفعت عمومی دارد-ابن السبیل یعنی کسی که در راه مانده است.

این مطلب توسط سایت سوالات شرعی احکام گرد اوری شده و هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منابع حرام میباشد.