موانع معرفی تکنیکی‌ترین صنایع دستی ایران

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر موانع معرفی تکنیکی‌ترین صنایع دستی ایران عطا حسن پور در گفت و گو با خبرنگار سایت احکام با اشاره به وجود ۶۰ رشته صنایع دستی در لرستان اظهار داشت: همچنین در استان بیش از شش هزار صنعتگر داریم.
نبود مواد خام و اولیه برای فعالیت صنعتگران
وی با بیان اینکه از این تعداد دو هزار نفر فعال هستند عنوان کرد: دو هزار غیر فعال هستند و مابقی نیز این رشته‌ها را ترک کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان تصریح کرد: مهم‌ترین مشکل ما در حوزه صنایع دستی، نبود مواد خام و اولیه است.

حسن پور با تاکید بر اینکه فلز «ورشو» دیگر وارد استان نمی‌شود، بنا بر این مواد خام در این رابطه بسیار کم یاب است ادامه داد: قلم زن‌هایی که در بروجرد مشغول به فعالیت هستند، عموماً روی سینی‌های قدیمی قلم زنی می‌کنند.
صادرات چمدانی معضل حوزه صنایع دستی لرستان
وی همچنین صادرات چمدانی را یکی دیگر از مشکلات حوزه صنایع دستی لرستان برشمرد و عنوان کرد: هنوز بنگاهها و تعاونی‌هایی که صنایع دستی استان را به شکل حجمی صادر کنند در لرستان نداریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه این پتانسیل بزرگ نه تنها در «ورشو»، بلکه در گلیم، جاجیم، ماشته، سنگ‌های قیمتی و… نیز وجود دارد ادامه داد: اما تا زمانی که صنایع دستی لرستان صادر نشود و به شکل برند نباشد در این حوزه توفیق آن‌چنانی نخواهیم داشت.

حسن پور با تاکید بر اینکه تنها شهر ملی ما در حوزه صنایع دستی بروجرد است آن هم فقط به خاطر «ورشو» بیان داشت: دیگر صنایع دستی لرستان متأسفانه هنوز برند نشده است.
بنا بر این گزارش، در استان لرستان صنایع‌دستی ثمره دست‌هایی است که عشق را از قلب خود جاری ساخته و با انگشتان خود با یاری تار و پود بر گلیم و جاجیم ترسیم کرده و یا با تلنگرهای چکش، آن را حک می‌کنند.
صنایع دستی لرستان در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته‌اند. بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری به مصرف خانوار می‌رسند و کمتر به بازار عرضه می‌شوند.

موانع معرفی تکنیکی‌ترین صنایع دستی ایران
انواع صنایع‌دستی عشایر استان لرستان عبارتند از سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم. صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم‌بافی تشکیل می‌دهند و عمده صنایع دستی شهری نیز خراطی، نمدبافی، قلم زنی، ورشو سازی، قالی، موج و گلیم بافی هستند.

حوزه صنایع دستی لرستان علیرغم ظرفیت‌های فراوان، با مشکلات زیادی مواجه است، از عدم ایجاد بازارچه صنایع دستی تا عدم بیمه شدن صنعتگران، نبود مواد اولیه و…، حوزه‌ای که در صورت توجه می‌تواند در راستای ایجاد اشتغال و تولید نقشی مؤثر و تأثیرگذار داشته باشد. امیدوارم از خبر موانع معرفی تکنیکی‌ترین صنایع دستی ایران راضی بوده باشید.

موانع معرفی تکنیکی‌ترین صنایع دستی ایران  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۳۱ ۰۲:۳۷:۴۶