ترکیه و روسیه روابط بسیار خوبی در زمینه انرژی دارند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ترکیه و روسیه روابط بسیار خوبی در زمینه انرژی دارند به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از آناتولی، «الکساندر نواک»، معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه گفت که می‌توان مقدار قابل توجهی گاز طبیعی را از طریق ترکیه به اروپا صادر کرد.
نواک گفت که خط لوله گاز طبیعی استریم جنوبی که لغو و به ترک استریم تبدیل شده است، به صورت چهار خط با ظرفیت تقریبی ۶۳ میلیارد متر مکعب برنامه ریزی شده است و در صورت وجود تقاضا، می‌توان از این ظرفیت اضافی بالقوه برای رساندن گاز به مصرف کنندگان اروپایی از طریق دریای سیاه و ترکیه استفاده کرد.
نواک گفت که ترکیه و روسیه روابط بسیار خوبی در زمینه انرژی دارند.
معاون نخست وزیر روسیه در مورد پیشنهاد روسیه برای تبدیل شدن ترکیه به هاب انرژی هم گفت: ظرفیت تورک استریم ۳۱.۵ میلیارد متر مکعب است و ایجاد مرکز گاز روسیه در ترکیه موضوعی قابل بررسی است. این مقام روسی همچنین افزود: اگر چنین نیازی وجود داشته باشد و همه طرف‌ها علاقه نشان دهند، فکر می‌کنم چنین پروژه‌ای قابل ارزیابی است.
نواک همچنین درباره ادعای تلاش‌های خرابکارانه علیه خط لوله گاز نیز گفت: بهره برداری از خط لوله بر عهده شرکت مربوطه است و خدمات امنیتی لازم را دارند و قطعاً کار آنها برای بهره برداری ایمن و مطمئن خط لوله در شرایط فعلی تقویت می‌شود.
الکساندر نواک در خصوص کاهش قیمت صادرات گاز روسیه به ترکیه گفت: قیمت‌های فعلی در بازار به صورت مصنوعی ایجاد می‌شود و سیاستمداران اروپایی مشکل عرضه گاز طبیعی مصنوعی در بازارهای اروپایی ایجاد کرده‌اند. وی گفت: شاید مهمترین موضوع این باشد که چگونه می‌توان از کفایت منابع در اروپا برای عادی سازی قیمت‌ها اطمینان حاصل کرد.
این مقام روسی با تاکید بر اینکه گرانی گاز طبیعی وضعیتی نیست که روسیه به دنبال آن باشد، افزود: ما خواهان گرانی نیستیم، اگر قیمت‌ها بالا باشد، می‌توان از تلاش برای دستیابی به انرژی‌های جایگزین و تجدیدپذیر سریع‌تر استفاده کرد.
پیشتر ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به وی پیشنهاد داده بود تا به منظور تسهیل صادرات گاز به اروپا درکشورش یک «هاب گازی» ایجاد کند.
این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که صادرات گاز روسیه به اروپا تحت تأثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو و نشت خط لوله گازی نورداستریم قرار گرفته است.
رؤسای دو کشور روز پنجشنبه در حاشیه ششمین نشست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) در آستانه با یکدیگر ملاقات کردند. پوتین درحاشیه این مجمع منطقه‌ای در قزاقستان به همتای ترک خود گفت: «ما می‌توانیم امکان ایجاد یک هاب گازی در خاک ترکیه را برای ارسال به کشورهای دیگر بویژه اروپا بررسی کنیم.»
همچنین «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در هواپیما و حین بازگشت از قزاقستان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در خصوص اظهارات ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در خصوص ایجاد یک مرکز بزرگ گاز طبیعی در ترکیه، گفت: آنکارا به عنوان مهمترین مکان برای مرکز توزیع گاز به شمار می‌رود.
رئیس جمهور ترکیه در این خصوص گفت: دستورالعمل‌های کاری مشترک با «پوتین» به نهادهای ذیربط ارائه شد. انشا الله مرکز را در مناسب‌ترین مکان ایجاد می‌کنیم. ما مرکز توزیع ملی داریم اما مرکز جدید، بین المللی خواهد بود.
رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: وزارت انرژی ترکیه و طرف روسی مطالعات خود در خصوص ایجاد مرکز توزیع گاز در ترکیه را انجام و نتیجه آن را ارائه خواهند کرد، ما نیز بر اساس آن عمل خواهیم کرد.
اردوغان درخصوص تأمین اف -۱۶ از آمریکا گفت: به ویژه این اوخر، تحولات نشان می‌دهد که برخی مسائل تغییر کرده است.
رئیس جمهور ترکیه از رویکرد آمریکا و یونان انتقاد کرد و ابراز داشت: شاهد رویدادها در دده آغاچ و جزایر هستیم، ما زره بر تن کرده‌ایم، هیچ واهمه‌ای از اینها نداشته و کاملاً آماده هستیم. امیدوارم از خبر ترکیه و روسیه روابط بسیار خوبی در زمینه انرژی دارند راضی بوده باشید.

ترکیه و روسیه روابط بسیار خوبی در زمینه انرژی دارند  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۵ ۰۲:۴۵:۵۲