همه چیز در مورد وهابیت در ایران و جهان

Byseraj-jouybar

آوریل 25, 2017 #اختلاف وهابیت و شیعه, #اقدامات وهابیت در ایران, #پاورپوینت وهابیت شناسی, #پایگاه تخصصی وهابیت شناسی, #پایگاه وهابیت شناسی, #تاریخ وهابیت در عربستان, #تاریخچه وهابیت در ایران, #تاریخچه وهابیت در عربستان, #تبلیغ وهابیت در خوزستان, #تبلیغات وهابیت در خوزستان, #تحرکات وهابیت در مشهد, #تفاوت وهابیت و شیعه, #جامعه شناسی وهابیت, #جریان شناسی وهابیت, #جمعیت وهابیت در عربستان, #جنایات وهابیت اپارات, #جنایات وهابیت در ایران, #جنایات وهابیت در سوریه, #جنایات وهابیت در طول تاریخ, #جنایات وهابیت در عراق, #جنایات وهابیت در عربستان, #جنایات وهابیت عکس, #جنایات وهابیت علیه شیعیان, #جنایات وهابیت و داعش, #جنایات وهابیت+فیلم, #جنایت وهابیت در ایران, #جنبش وهابیت در عربستان, #خطر وهابیت در ایران, #خطر وهابیت در مشهد, #رابطه وهابیت و داعش, #رشد وهابیت در مشهد, #سایت تخصصی وهابیت شناسی, #سلسله مباحث وهابیت شناسی, #فرق وهابیت و داعش, #فرقه وهابیت یعنی چه, #فعالیت وهابیت در ایران, #فعالیت وهابیت در خوزستان, #فعالیت وهابیت در مشهد, #کتاب وهابیت شناسی, #گروه وهابیت در خوزستان, #گسترش وهابیت در خوزستان, #گسترش وهابیت در مشهد, #مسابقه وهابیت در مشهد, #مقایسه وهابیت و شیعه, #مناظره وهابیت و شیعه, #نفوذ وهابیت در ایران, #نفوذ وهابیت در خوزستان, #نفوذ وهابیت در مشهد, #وهابیت, #وهابیت جنایات, #وهابیت خوزستان, #وهابیت داعش, #وهابیت در استان خوزستان, #وهابیت در ایران, #وهابیت در خوزستان, #وهابیت در عربستان, #وهابیت در عربستان سعودی, #وهابیت در مشهد, #وهابیت شناسی, #وهابیت شناسی 313, #وهابیت شیعه, #وهابیت عربستان, #وهابیت مشهد, #وهابیت و داعش, #وهابیت و شیعه, #وهابیت و شیعه ستیزی, #وهابیت و شیعه کشی, #وهابیت یعنی چه, #وهابیون در ایران 93, #وهابیون در ایران سال 93, #وهابیون در خوزستان, #وهابیون در عربستان, #وهابیون در مشهد, #وهابیون و داعش, #وهابیون و شیعه, #وهابیون یعنی چه

همه چیز در مورد وهابیت در ایران و جهان

همه چیز در مورد “وهابیت” در ایران و جهان

وهابیت , وهابیت چیست , وهابیت در ایران , وهابیت در عربستان

وهابیت مذهبی است که محمد بن عبدالوهاب در قرن هجدهم در نجد ِ عربستان بنیان گذاشت و از سال ۱۷۴۴۴ مورد پذیرش خاندان سعودی قرار گرفت.

بقیه در ادامه مطلب

تعریف کامل و توضیح کامل درباره مذهب وهابیت

دیدگاه وهابی به یک پالایش اساسی در اسلام معتقد است و زیارت قبور و تقدیس برخی افراد را دلالتی بر شرک می‌داند. وهابیت هدف خود را بازگشت به آموزه‌های اصیل در قرآن و حدیث (سنت پیامبر) را هدف می‌دانند و با هر نوع بدعتی مخالفت می‌کند. وهابیت از نظر ایدئولوژیکی پیرو اعتقادات ابن تیمیه و از نظر فقهی پیرو مذهب حنبلی است.

وهابیت الهام‌بخش بسیاری از جنبش‌های مذهبی جهان اسلام از هند و سوماترا تا سودان و شمال آفریقا بوده است و بر جنبش طالبان در افغانستان و برخی جنبش‌های اسلامی دیگر قرن بیستم هم تأثیر گذاشته‌است.سازمان تروریستی داعش یکی از گروههایی است که با عقاید وهابی فعالیت می کند.

اندیشکده امریکن اینترپرایز در مقاله ای به نقل از برنارد لوییس وهابیت را با فرقه کو کلاکس کلان (یک گروه نژادپرست افراطی) مقایسه می کند که دارای منابع عظیم نفتی است و موفق به توسعه دیدگاههای خود بنام اسلام شده است.

وهابیت , وهابیت چیست , وهابیت در ایران , وهابیت در عربستان

رهبران وهابیت

از چهره‌های مطرح وهابیت می‌توان به :

  1. عبدالعزیز بن باز (مفتی پیشین عربستان)
  2. و شیخ عبدالعزیز آل الشیخ (مفتی کنونی عربستان) اشاره کرد.

تاریخچه وهابیت

محمد بن عبدالوهاب معتقد بود تمام مطالبی که پس از قرن سوم هجری به اسلام افزوده شده جعلی است و بایستی از این مذهب حذف شود. این دیدگاه به یک پالایش اساسی در مذهب سنی اعتقاد داشت و زیارت قبور، تقدیس اولیاء و زندگی مجلل را از بزرگترین گناهان می‌دانست. مساجد وهابی پیرو همین اعتقادات بسیار ساده و بدون مناره هستند. پیروان آن لباس‌های ساده‌ای می‌پوشند و از استعمال تنباکو و حشیش می‌پرهیزند.

عبدالوهاب بعد از اینکه به دلیل مواضع خود از مدینه بیرون شد به شمال شرقی نجد رفته و خاندان سعودی را پیرو باورهای خود کرد و این باعث شد تا وهابیت از نظر سیاسی متحد دودمان سعودی باشد. شیخ سعودی متقاعد شد که وظیفه مذهبی آن‌ها به راه انداختن جنگ مقدسی علیه تمام انواع دیگر اسلام است. سعودی‌ها بر تمامی نجد مسلط شده، مکه و مدینه را اشغال کرده، به کربلا در عراق حمله‌ور شدند و تقریباً تمام شبه‌جزیره عربستان به جز یمن به تسلط آن‌ها درآمد.

سلطان عثمانی که عربستان را تابع خود می‌دانست، با کمک گرفتن از حاکم مصر نخستین حکومت وهابی را در سال ۱۸۱۸ ساقط کرد، اما آن‌ها تحت رهبری فیصل اول دوباره احیا شده و حکومت خود را تا حدودی بازیابی کردند ولی بار دیگر و این بار به دست خاندان رشیدیه از شمال عربستان از قدرت کنار رفتند. در ۱۸۸۴ ریاض از کنترل آن‌ها خارج شد و در ۱۸۸۹۹ به کویت پناهنده شدند. در قرن بیستم سومین مرحله احیای وهابیت با موفقیت‌های ملک عبدالعزیز فرا رسید که در سال ۱۹۰۲ ریاض را تصرف کرد و تا سال ۱۹۳۲ با بازپس‌گیری تقریباً تمام مناطق از دست رفته موفق شد تا حکومت پادشاهی عربستان سعودی را بنیان‌گذاری کند و از آن زمان تسلط سیاسی و مذهبی وهابیت بر شبه‌جزیره عربستان تضمین شد.

وهابیت , وهابیت چیست , وهابیت در ایران , وهابیت در عربستان

اعتقادات مذهب وهابیت

چهارمین نخست وزیر مالزی ماهاتیر محمدکه مسلمان شافعی‌مذهب است در ژوئن ۲۰۱۶ از کشورهای بزرگ و ثروتمند عرب که جوانان مسلمان را به سمت اعتدال هدایت نمی‌کنند و به ترویج وهابیت می‌پردازند، انتقاد کرد و بیان داشت که «اکنون وهابیت به مشکلی برای کشورهای جهان تبدیل شده است.»

پیروان وهابیت خود را «موحدون» می‌خوانند، نامی که از تأکید آن‌ها بر وحدت مطلق خداوند (اصل توحید) برگرفته شده است. آن‌ها هر عملی را که دلالت‌کننده به شرک (چندخدایی) بدانند مانند زیارت قبور و تقدیس برخی افراد ممنوع می‌شمارند. آن‌ها بازگشت به آموزه‌های اصیل در قرآن و حدیث (سنت پیامبر) را هدف می‌دانند و با هر نوع بدعتی مخالفت می‌کنند. وهابیت از نظر ایدئولوژیکی پیرو اعتقادات ابن تیمیه و از نظر فقهی پیرو مذهب حنبلی است. آن‌ها تأکید زیادی بر معانی ظاهری قرآن و حدیث و پایه‌گذاری دولتی اسلامی بر اساس فقه اسلامی دارند.

در کاربرد معاصر وهابیت به امور متعددی اطلاق می‌شود، از جمله: ۱) سلفی‌گری، ۲) جهادگری، ۳) اعتقادات و اعمال دینی رایج در عربستان سعودی، ۴) تفسیر تحت‌اللفظی قرآن و سنت، ۵) تعابیری از اسلام که به جای توجه به معنا به صحت آداب و رسوم تأکید دارند و ۵) به طور کلی هرنوع جنبش مقاومتی که اسلام یا اصطلاحات اسلامی را به عنوان مرجع خود معرفی می‌کند.

چنین نگرشی به عمل تکفیر منجر می‌شود که بنابر آن هرکسی که با تفسیر آن‌ها از اسلام موافق نباشد کافری دانسته می‌شود که باید با او جهاد کرد. به این ترتیب این دیدگاه معرف تفسیری از اسلام شمرده می‌شود که به طور ویژه فاقد تحمل و مداراست.

وهابیت , وهابیت چیست , وهابیت در ایران , وهابیت در عربستان

رابطه وهابیت با سلفی‌گری

حامد الگار سه عنصر را بین وهابیت و سلفی‌گری مشترک می‌داند:

  • اینکه همه بالندگی‌های پس از دو یا سه نسل اول اسلام (که به آن سلف صالح اطلاق می‌شود) را بی‌ارزش می‌دانند.
  • تصوف را مردود می‌دانند.
  • پایبندی به یکی از مذاهب چهارگانه اهل سنّت را ضروری نمی‌دانند.

به علاوه وی به دو ویژگی اشاره می‌کند که سلفی‌ها را از وهابی‌ها متفاوت کرده است:

اینکه سلفی‌ها به جای توسل به زور به متقاعد کردن دیگر مسلمانان به پیوستن به گروهشان روی می‌آورند.
سلفی‌ها نسبت به بحران‌های سیاسی و اجتماعی-اقتصادی پیش روی جهان اسلام آگاهی دارند.

وهابیت , وهابیت چیست , وهابیت در ایران , وهابیت در عربستان

دیدگاهتان را بنویسید