امروز یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ شما در هستید.
به سایت خوش آمدید.
  • آخرين آهنگ ها
  • آخرين آلبوم ها
  • آخرين سريال ها
  • آخرین فیلم ها
  • آخرین موزیک ویدیو ها

ولایت فقیه

نظریه ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می کند و نظام جمهوری اسلامی نیز بر این نظریه تاسیس شده است.
دلایل عقلی اثبات ولایت فقیه :

ادامه متن در ادامه مطلب

 

الف)هر جامعه ای برای تامین نیازهای فردی و اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج نیاز به حکومت دارد .
ب)حکومت ایده ال و مطلوب ترین شکل ان حکومتی است که در راس ان امام معصوم باشد و جامعه را اداره کند .
ج)وقتی بدست اوردن ایده ال میسر نباشد باید نزدیک به ان انتخاب شود.
د)نزدیک ترین کس کسی است که علم به موازین فقهی و احکام کلی اسلام داشته و شایستگی های روحی و اخلاقی به گونه ای که گرفتار هواهای نفسانی نگردد و کارایی در مقام مدیریت جامعه که صفات درک سیاسی و اجتماعی یا همان بصیرت و آگاهی از مسایل بین الملل و شجاعت در برخورد با دشمنان داشته باشد .
ه)ولایت بر اموال و نفوس مردم از شئون ربوبیت الهی است و تنها با اذن خداوند متعال مشروعیت می یابد و این حق از جانب خداوند به پیامبر و امامان داده شده است و در زمانی که مردم از وجود رهبر معصوم محرومند خداوند متعال اجرای آنرا به کسی که اصلح از دیگران است داده است که همان فقیه جامع الشرایط است .

اجتهاد:
بکاربردن کوشش و توانایی در راه پی بردن و استخراج احکام و قوانین شرعی از منابع و ادله استنباط بویژه قران و احادیث معصومین که پس از آموختن علوم اسلامی و سعی و تلاش فراوان با عنایت الهی حاصل می شود .

مرجع تقلید:
به مجتهد جامع الشرایطی گفته می شود که نسبت به دیگران اعلم بوده و کتاب توضیح المسائل یا استفتتائات داشته باشد .

شرایط مجتهد:
عادل –زنده-مرد-بالغ-عاقل –حلال زاده-شیعه دوازده امامی-اعلم-دانا
راههای شناخت مجتهد:
یقین خود انسان-گواهی دو نفر عالم عادل-مشهور اعلم بودن او و تشخیص عده ای از اهل علم
راههای بدست آوردن فتوای مجتهد:
شنیدن از خود او-شنیدن از دو نفر عادل-دیدن در رساله مجتهد –شنیدن از یک نفر عادل که به گفته او اطمینان شود.
منابع اجتهاد:
عقل – اجماع – قران – سنت(روایات پیامبر و امامان معصوم )

مسائل تقلید:
تقلید در فروع دین است و مسلمان باید به اصول دین یقین و اعتقاد داشته باشد و تقلید در اصول دین جایز نیست .

فروع دین:

ده مورد است: نماز –حج –روزه-زکات –خمس –جهاد –امربه معروف – نهی از منکر-تولی -تبری

اصول دین:
پنج مورد است :توحید (خداوند عالم یکتاست)-عدل (صفت کمال است و خداوند تمام صفات کمال را داراست و از هر نقصی منزه است و ظلم و بدی نمی کند)-نبوت(با توجه به اینکه انسان خداجو است و درصدد تقرب به خداست و احساس راهنمایی داردو بدین جهت راهنمایی ها از جنس خود انسان که برای رساندن پیام الهی مبعوث شده و واسطه میان مردم وخداوند می باشد)امامت (باید ازطرف خداوند انتخاب شود چون حافظ و بیان کننده دین است)معاد(وجود عالم آخرت)

پیامبران اولوالعزم:
حضرت نوح-حضرت ابراهیم-حضرت موسی –حضرت عیسی-حضرت محمد (پیامبرانی که کتاب آسمانی دارند).

فرق مجتهد با ولی فقیه:

در مسائل فردی محض باید از فتوای مرجع تقلید پیروی کرد ولی در مسائل مربوط به اداره امور کشور اسلامی و اموری که به عموم مسلمانان ارتباط دارد نظر ولی امر مسلمین باید اطاعت شود.

انواع آبها:
آب مضاف(آبی که آن را از چیزی بگیرند) –آب مطلق(آبی که مضاف نباشد) که به پنج قسم است : کر(هر بعد ظرف سهوجب و نیم یا ۳۷۷٫۴۱۹ کیلوگرم) –قلیل(آبی که از زمین نجوشد و از کر کمتر است)-باران-چاه-جاری(آبی که از زمین بجوشد و جریان داشته باشد)

انواع نجاسات:
یازده مورد است:بول(ادرار)-غائط(مدفوع)-منی-مردار-خون-سگ-خوک-کافر-شراب-فقاع(از جو گرفته می شودو به آن آبجو گفته میشود)-عرق شترنجاست خوار

مطهرات:
ده چیز نجاست را پاک میکند :آب-زمین-آفتاب-استحاله(عوض شدن جنس چیز نجس)-انتقال-اسلام-تبعیت(چیز نجس بواسطه پاک شدن چیز نجس دیگرپاک شود) -برطرفشدن عین نجاست-استبراء حیوان نجاستخوار-غائب شدن مسلمان

شرایط صحیح وضو:
سیزده چیز است : آب وضو پاک-مطلق باشد-آب وضو و محل وضو مباح باشد(غصبی نباشد)-ظرف آب وضو مباح باشد-ظرف آب وضو طلا و نقره نباشد-اعضاء وضو موقع شستن و مسح پاک باشد-وقت برای وضو و نماز کافی باشد-بقصد قربت باشد (برای انجام فرمان خداوند عالم)-وضو به ترتیب صحیح انجام شود-کارهای وضو پشت سرهم انجام شود-اعمال وضو را خود انسان انجام دهد-استعمال آب برای او ضرر نداشته باشد-در اعضاء وضو مانعی برای رسیدن آب نباشد.

چیزهایی که باید برای آنها وضو گرفت:

شش مورد است:برای نمازهای واجب بغیر نماز میت-سجده و تشهد فراموش شده-طواف واجب خانه خدا-اگر نذریاعهدیاقسم خورده باشد که وضو بگیرد-اگر نذرکرده جایی از بدن بخط قران برساند-آب کشیدن قران نجس شده یا بیرون آوردن آن از مستراح.
مبطلات وضو:
هفت مورد است:بول-غائط-باد معده و روده-خوابیکه بواسطه آن چشم نبیند و گوش نشنود-چیزهاییکه عقل را از بین می بردمانند دیوانگی و مستیو بیهوشی-استحاضه زنان-کاریکه برای آن باید غسل کرد.

غسلهای واجب:
هفت مورد است:جنابت –حیض-نفاس-میت-مس میت-استحاضه-بواسطه نذر و قسم واجب شود.
انواع غسل:
ترتیبی(سرو گردن-طرف راست-طرف چپ)-ارتماسی(یکدفعه زیر آب رود)
غسل میت:
سه غسل باید دهند:آب مخلوط به صدر-آب مخلوط به کافور-آب خالص
کفن میت:
سه پارچه است : لنگ(ناف تا زانو و بهتر است از سینه تا روی پا برسد)-پیراهن(سر شانه تا نصف ساق پا)سرتاسری(بقدری که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهنای آن طوری باشد که یک طرف آن روی طرف دیگر بیاید)
احکام حنوط:
بعد از غسل واجب است میت را حنوط کنند یعنی به پیشانی-کف دستها-سرزانوها-سر دو انگشت بزرگ پاهای میت کافور بمالند.

تیمم:
در هفت مورد باید بجای غسل و وضو تیمم کرد:تهیه آب بقدر وضو یا غسل ممکن نباشد-بواسطه پیری یا ترس از دزدو جانور –از استمال آب بر جان خود بترسد-اگر آب به مصرف برسد خانواده از تشنگی بمیرند-کسیکه بدن یا لباسش نجس است و آب به اندازه پاک کردن است-غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف نباشد-وقت بقدری تنگ است که نماز به قضا می رود.
چیزهایی که تیمم بر آنها صحیح است:
خاک-ریگ –کلوخ-سنگ- گل پخته مثل آجر و کوزه
دستور تیمم:
نیت-زدن کف دو دست به چیزهاییکه صحیح است-کشیدن هر دو دست به تمام پیشانی که از محل رویش موی سر تا ابروها-کشیدن کف دست چپ به تمام پشت دست راست و بعد از آن کشیدن کف دست راست بتمام پشت دست چپ.

نماز:

نمازهای واجب:
نمازهای یومیه(صبح۲ رکعت-ظهر۴ رکعت-عصر۴ رکعت-مغرب۳ رکعت-عشاء۴ رکعت)-آیات(دو رکعت)-میت(پنج تکبیر)-طواف خانه خدا(دو رکعتی)-نماز قضای پدر و مادر بر پسر بزرگتر-نمازی که بواسطه نذر و قسم و عهد واجب می شود.
شرایط لباس نمازگزار:
شش شرط دارد:پاک باشد-مباح باشد-از اجزاء مردار نباشد-از حیوان حرام گوشت نباشد-اگر نمازگزار مرد است لباس او ابریشم خالص و طلا بافت نباشد.
شرایط مکان نمازگزار:
مباح باشد-بی حرکت باشد-سقف آن کوتاه نباشد-مکان نمازگزار نجس نباشد و یا اگر نجس است بگونه ای تر نباشد که رطوبت آن به بدن یا لباس نمازگزار برسد ولی محل پیشانی باید حتما پاک باشد-جای پیشانی نمازگزار از جای زانوهای او بیش از چهار انگشت بسته بلندتر نباشد.
واجبات نماز:
یازده تاست :نیت–قیام(ایستادن)-تکبیره الاحرام (الله اکبردراول نماز)-رکوع–سجود-قرائت-ذکر-تشهد-سلام-ترتیب-موالات(پی در پی بودن اجزاء نماز).

ارکان نماز:
پنج مورد است که اگر کم یا زیاد شود نماز باطل است :نیت-تکبیره الاحرام-قیام در اول نمازو قیام متصل به رکوع-رکوع –سجود.

مبطلات نماز:
دوازده مورد است:یکی از شرطهای نماز و نمازگزار در بین نماز از بین برود(بفهمد مکانش غصبی است)-در بین نماز چیزی که وضو را باطل می کند پیش آید-دستها را روی هم بگذارد-بعد از حمد آمین بگوید-پشت بقبله یا انحراف از جهت قبله کند-عمدا کلمه ای یا سخنی بگوید-عمدا با صدا بخندد-برای کار دنیا عمدا با صدا بگرید-صورت نماز بهم بخورد(دست زدن – هوا پریدن)-خوردن و آشامیدن-ارکان نماز کم یا زیاد شود.

( شکیات نماز ):
شکهای باطل:
هشت مورد است:در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی –در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی-در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر-در نماز چهار رکعتی پیش از تمام شدن سجده دوم شک کند دو رکعت خوانده یا بیشتر-شک بین دو و پنج یا دو و بیشتر از پنج-شک بین سه و شش یا سه و بیشتر از شش –شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است –شک بین چهار و شش یا چهارو بیشتر از شش (چه بیش از سجده دوم یا بعد آن).
شکهایی که نباید اعتنا کند:
شش مورد است :در چیزی که محل آن گذشته است-بعد از سلام نماز-بعد از گذشتن وقت نماز-کثیرالشک-شک امام در شماره رکعتهای نمازدر صورتیکه ماموم شماره آنها را بداند-شک ماموم در صورتیکه امام شماره رکعتهای آنرا بداند- در نمازهای مستحبی
شکهای صحیح:
نه مورد است که اگر در نمازهای چهار رکعتی شک کند باید انجام دهد :بعد از سر برداشتن از سجده دوم شک کنددو رکعت خوانده یا سه رکعت که بنا را بر سه گذاشته و یک رکعت دیگر می خواند و بعد از نماز یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بجا آورد-شک بین دو و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین دو و سه و چهار بعد از سر برداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و بعد از نماز دو رکعت احتیاط ایستاده و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد .(اگر بعد از سجده اول یا پیش از سربرداشتن از سجده دوم یکی از این سه شک پیش آید میتواند نماز را رها کند و دوباره بخواند)-شک بین چهار و پنج بعد از سربرداشتن از سجده دوم که بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد دو سجده سهو بجا آورد –شک بین سه و چهار در هر جای نماز باشد باید بنا را بر چهار گذاشته و تمام کند و بعد یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و یک رکعت احتیاط ایستاده یا دو رکعت نشسته بخواند-شک بین سه و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو رکعت احتیاط ایستاده بجا آورد-شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و بعد دو رکعت احتیاط ایستاده و دو رکعت نشسته بجا آورد –شک بین پنج و شش در حال ایستاده که باید بنشیند و تمام کند و دو سجده سهو بجا آورد .

نماز احتیاط:
بعد از سلام فورا نیت کرده و تکبیر بگوید و حمد را خوانده به رکوع رود و دو سجده نماید اگر یک رکعت است تشهد و سلام بگوید ولی اگر دو رکعت است بعد از سجدتین یک رکعت دیگر خوانده و تشهد و سلام می گوید .(نماز احتیاط سوره و قنوت ندارد و باید آهسته خوانده شود)
سجده سهو:
برای سه چیز بعد از سلام انسان باید دو سجده سهو نماید :در بین نماز سهوا حرف بزند-یک سجده را فراموش کند-در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوم شک کند چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت –( در جاهاییکه احتیاط واجب است سجده سهو بجا آورد :در جائیکه که نباید را سلام دهد سهوا سلام دهد–تشهد را فراموش کند اولقضای تشهد فراموش شده را انجام می دهد و بعد سلام داده و سجده سهو انجام می دهد ). احتیاط مستحب است برای نشستن و ایستادن بی جا بلکه برای هر زیادی و نقصی در نماز سجده سهو بجا آورد.
نحوه انجام سجده سهو:
بعد از سلام نماز فورا نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزهایی که سجده بر آن صحیح است گذاشته و بگوید بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبی و رحمه الله و برکاته یا بسم الله و بالله اللهم صلی علی محمد و آل محمد و بعد باید بنشیند و دوباره سجده رود و ذکر بگوید و بنشیند و تشهد و سلام دهد.
نماز مسافر:
برای شکسته خواندن نمازهای چهار رکعتی در مسافرت هشت شرط وجود دارد :سفر کمتر از هشت فرسخ شرعی نباشد(حدودا ۴۵ کیلومتر )یا جایی که مسافرت می کند بیش از ده روز نماند –از اول مسافرت قصد هشت فرسخ را داشته است-در بین راه از قصد خود برنگردد-پیش از رسیدن به هشت فرسخ از وطن خود نگذرد-برای کار حرام و معصیت سفر نکند-از صحرا نشینهائی نباشد که در بیابانها گردش می کنند –شغل او مسافرت نباشد-به حد ترخص برسد یعنی از وطنش یا جایی که قصد کرده ده روز در آنجا بماندبقدری دور شود که دیوار شهر را نبیندو صدای اذان آنرا نشنود.
شرایط امام جماعت:
بالغ –عاقل-شیعه دوازده امامی-عادل-حلال زاده- مومن – نمازش صحیح باشد.( برای نماز جماعت حداقل باید دو نفر باشد یکی امام یکی ماموم)
شرایط نماز جماعت:
ماموم از امام جلوتر نایستد-جایگاه امام از جایگاه مامومین بالاتر نباشد-فاصله امام و ماموم و فاصله صفها زیاد نباشد(بیش از یک گام نباشد)-بین امام و ماموم و همچنین بین صفها مانعی مانند دیوار یا پرده نباشد(نصب پرده بین مردها و زنها مانعی ندارد)-گفتن تکبیره الاحرام ماموم بعد از امام.
نماز جمعه:
دو رکعت است و دو خطبه دارد که قبل از نماز توسط امام جمعه ایراد می شود .مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره جمعه و در رکعت دوم بعد از حمد سوره منافقون خوانده شود .دو قنوت دارد در رکعت اول قبل از رکوع و در رکعت دوم بعد از رکوع(حداقل تعداد افراد پنج نفر است یک امام جمعه و چهار ماموم ).
موارد واجب شدن نماز آیات:
زلزله-خسوف (ماه گرفتگی)-کسوف(خورشید گرفتگی)-رعد و برق و وزیدن بادهای زرد و سرخ و سیاه در صورتی که بیشتر مردم بترسند.
دستور نماز آیات:
دو رکعت است در هر رکعت پنج رکوع دارد و انسان بعد از نیت تکبیر بگوید و یک حمد و سوره بخواند باز به رکوع رود و بعد از بلند شدن دوباره حمد و سوره بخواند و به رکوع رود تا بعد رکوع پنجم دو سجده نماید و برخیزد و رکعت دوم را بخواند و تشهد داده و سلام دهد .( می شود بجای حمد و سوره یک سوره را پنج قسمت کرده و بعد از حمد اول قسمت اول سوره خوانده شده و برکوع رود و قسمت دوم سوره را خوانده و برکوع رود و همین طور تا رکوع پنجم تمام شود و دو سجده نماید و مانند رکعت اول رکعت دوم را بخواند و تشهد و سلام دهد )
نماز عید:
که همان نماز عید قربان و فطر است که بعد از بلند شدن آفتاب بهتر است خوانده شود و دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد و سوره پنج تکبیر بگوید و بعد از هر تکبیر یک قنوت بخواند و بعد از قنوت پنجم تکبیر گفته و به رکوع رود و سجدتین را بجا آورده و برخیزد و در رکعت دوم بعد از حمد و سوره چهار تکبیر که بعد از هر تکبیر قنوت بخواند و تکبیر پنجم را بخواند و به رکوع رفته و دو سجده نماید و تشهد و سلام دهد ( اللهم اهل الکبریاء و العظمه و …).
نماز شب:
یازده رکعت است: هشت رکعت بصورت چهار تا دو رکعتی مانند نماز صبح با نیت نافله شب- دو رکعت به نیت نافله شفع – یک رکعت به نیت نافله وتر.

نماز میت:
پنج تکبیر دارد که بعد از نیت باید تمام نمازگذاران بگویند.
نماز وحشت:
درشب اول قبر برای میت خوانده می شودو دو رکعت است که در رکعت اول بعد از حمد یکمرتبه ایت الکرسی و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر.

چیزهایی که سجده بر آنها صحیح است:
بر زمین و چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید مانند درخت،برگ درخت –سنگهای معدنی مانند سنگ مرمر و سنگ سیاه –تربیت سید الشهداء-سنگ آهک –سنگ گچ-آجر – کوزه گلی
سجده واجبه قرآن:
نجم –علق –سجده-فصلت
مبطلات روزه : نه مورد است:
خوردن و آشامیدن-جماع(نزدیکی)-استمناء(انسان با خود کاری کند که منی از او بیرون بیاید)-دروغ بستن بخدا و پیغمبر و امامان معصومین-رساندن غبار غلیظ به حلق-فرو بردن تمام سر در آب-باقیماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح-اماله کردن با چیزهای روان-قی کردن(استفراغ).
کفاره روزه:
که روزه بدون عذر باطل شده است باید قضای آنرا بجا آورده و یکی از این کارها را انجام دهد :آزاد کردن یک برده-دو ماه روزه گرفتن که سی و یک روز آن پی درپی باشد-سیر کردن شصت فقیر یا دادن یک مد طعام به هرکدام از آنها(مد طعام ۷۵۰ گرم است که گندم یا جو و مانند اینها باید بدهد).
روزه های حرام:
روزه عید فطر و قربان حرام است و روزی را که انسان نمی داند آخر شعبان است یا اول رمضان اگر بنیت اول رمضان روزه بگیرد حرام می باشد .
مواردی که انسان اگر چه روزه نیست مستحب است از کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند: شش مورد است :کسی که در سفر کاری را که روزه را باطل می کند انجام داده ولی پیش از ظهر به وطنش برسد –مسافری که بعدازظهر به وطنش می رسد-مریضی که پیش از ظهر خوب شودو کاری که روزه را باطل می کند انجام داده باشد- مریضی که بعدازظهر خوب شود-زنی که در بین روز از خون حیض یا نفاس پاک شود-کافری که در روز ماه رمضان مسلمان شود.
مقدار زکات فطریه و جنس آن : برای هر نفر یک صاع (تقریبا سه کیلو) و گندم –جو-خرما-کشمش –برنج-ذرت و مانند اینها .

فرق خمس و زکات:
زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود ولی خمس از مالیاتهایی است که مربوط به حکومت اسلامی و برای مخارج آن است.

خمس:
یکی از انواع مالیاتهای اسلامی است بمنظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی در هفت مورد واجب می شود: منفعت کسب –معدن(نصاب آن ۱۰۵ مثقال معمولی نقره یا ۱۵ مثقال معمولی طلا)-گنج(نصاب آن همان نصاب معدن است)-مال حلال مخلوط به حرام(اگر صاحب مال حرام و مقدارش را نداند)-جواهری که بواسطه غواصی یعنی فرو رفتن در دریا بدست می آید(قیمت آن به ۱۸ نخود طلا برسد)-غنیمت جنگی-زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد.
خمس برای بعضی مورد لازم نیست: اگر غیر از کسب مالی بدست آورد مانند چیزی به او ببخشند-مهریه ای که زن می گیرد-ارثی که به انسان می رسد- مالی را که فقیر بابت خمس و زکات و صدقه مستحبی گرفته از مخارج سالش زیاد بیاید- از کافر یا کسیکه به دادن خمس عقیده ندارد.
مصرف خمس :باید دو قسمت کرد:نصف آن سهم امام زمان است که باید به مرجع تقلید یا نماینده او بدهد و نصف دیگرکه سهم سادات است را بنابر احتیاط واجب باید با اجازه مرجع تقلید به سید فقیر یا سید یتیم یا سیدی که در سفر درمانده است بدهند.

زکات:
برای نه چیز واجب است: گندم(وقت بستن دانه)-جو(وقت بستن دانه)-خرما(هنگام زرد یا قرمز شدن)-کشمش(هنگام بستن دانه های انگور)-طلا(سکه خورده باشد)-نقره(سکه خورده باشد)-شتر-گاو-گوسفند.( در صورتی که یازده ماه مالک آن باشد)
حد نصاب زکات غلات : ۸۴۷ کیلوگرم- با آب باران ده یک – با آب دلو و موتورپمپ و آب دستی بیست یک – با هر دو آبیاری شود چهل سه است.
نصاب طلا: نصاب اول بیست مثقال شرعی که هرمثقال ۱۸ نخوداست(۱۵ مثقال معمولی)چهل یک راباید بدهد-نصاب دوم چهار مثقال شرعی که سه مثقال معمولی می شود.
نصاب نقره :نصاب اول ۱۰۵ مثقال معمولی استچهل یک آنرا باید بدهد- نصاب دوم ۲۱ مثقال است .
نصاب شتر: ۵ شتر (زکات: یک گوسفند) – ده شتر (دو گوسفند) ۱۵ شتر(سه گوسفند) ۲۰ شتر(چهار گوسفند) ۲۵ شتر(۵ گوسفند)۲۶ شتر(یک شترداخل سال دوم شده)
دو شرط زکات دامها:
حیوان در تمام سال بیکار باشد و بکار گرفته نشده و رها باشند –در تمام سال از علف بیابان بچرد و در ملک مالک باشد.
نصاب گاو : نصاب اول سی تاست و زکات آن گوساله ای که داخل سال دوم شده –نصاب دوم چهل تاست که زکاتش یک گوساله ماده ای که داخل سال سوم شده است.
نصاب گوسفند: چهل تا یک گوسفند-۱۲۱ تا و دو گوسفند-۲۰۱ تا و سه گوسفند-۳۰۱ تا و چهار گوسفند-۴۰۰ تا و بالاتر که هر صدتا یک گوسفند .

مصرف زکات:
در هشت مورد می توان بمصرف رساند: فقیر و آن کسی که مخارج سال خود و خانواده اش را ندارد-مسکین و آن کسی که از فقیر سخت تر می گذراند-نایب امام که مامور است زکات را جمع کند-کافرهایی که اگر به آنها زکات برسد به دین اسلام روی می آورند یا در جنگ به مسلمانان کمک می کنند-خریداری بنده ها و آزاد کردن آنها-بدهکاری که نمی تواند قرض خود را بدهد-فی سبیل الله یعنی کاری که منفعت عمومی دارد-ابن السبیل یعنی کسی که در راه مانده است.

این مطلب توسط سایت سوالات شرعی احکام گرد اوری شده و هرگونه کپی برداری از این مطلب بدون ذکر منابع حرام میباشد.

بیوگرافی نویسنده

مشاهده تمامی 254 پست

مطالب مشابه

برچسب ها

ارسال دیدگاه

دیدگاه ها برای این مطلب بسته شده است.

Sorry, the comment form is closed at this time.

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.

برچسب ها