موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی به لاستیک‌سازی
خرم‌آباد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی به لاستیک‌سازی
خرم‌آباد
سوالات شرعی و احکام – گروه استان‌ها: لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر خرم‌آباد در حوزه صنعت محسوب می‌شود، طرحی که می‌توانست در صورت اجرا و تکمیل زمینه ایجاد اشتغال خوبی برای جوانان مرکز لرستان فراهم آورد.
این در حالی است که از «لاستیک‌سازی» و هزار شغلی که قرار بود برای لرستانی‌ها ایجاد کند امروز تنها یک خاطره دورمانده است؛ رؤیایی که در سال ۹۳ در جریان سفر رئیس‌جمهوری به لرستان با عنوان «بزرگ‌ترین پروژه صنعتی» لرستان در اذهان جوانان بیکار این استان نقش بست.
لاستیک سازی خرم آباد، قرار بود ۳۶ ماهه تمام شود که امروز با گذشت حدود ۸ سال در قالب یک زمین خالی در کوهپایه‌های خرم‌آباد به چشم می‌خورد و حالا چشم انتظار تدبیر دولت سیزدهم برای تکمیل است.
موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی پروژه
فرهاد زیویار استاندار لرستان از تصمیم گیری در خصوص تصویب منابع ارزی طرح لاستیک سازی خرم آباد با عاملیت بانک ملی، توسط صندوق توسعه ملی در دیدار با مدیرعامل بانک ملی ایران خبر داد.

وی در این خصوص از موافقت اولیه مدیرعامل بانک ملی برای اجرایی شدن آن خبر داد.
استاندار لرستان، حجم سرمایه‌گذاری این طرح را هفت هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
زیویار اظهار کرد: این طرح در سال ۱۳۹۴ کلنگ زنی شده و پیشرفت فیزیکی آن در حال حاضر حدود ۲۰ درصد است.
وی ادامه داد: تصویب تأمین منابع آن از جمله مصوبات سفر رئیس جمهور به استان در سال گذشته است.
استاندار لرستان عنوان کرد: در صورت بهره برداری، این طرح برای هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

تحریم‌ها جلوی تأمین ارز پروژه را گرفته بود
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در رابطه با این پروژه به سایت احکام گفت: یکی از مصوبات دولت تدبیر و امید در سال ۹۴، احداث یک واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ هزار تن انواع لاستیک‌های سبک و سنگین در سال در شهرستان خرم آباد بود.
وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اجرای این مصوبه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و این سازمان با مشارکت بخش خصوصی به صورت ۸۱ به ۱۹، نسبت به تأسیس شرکت جدیدی در این رابطه کرد و متعاقب تأسیس شرکت و اخذ جواز تأسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به خرید زمین در شهرک صنعتی شماره سه خرم آباد کردند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: این زمین به مساحت ۶۰ هکتار تأمین شد و در نهایت در راستای تأمین منابع مالی با عاملیت بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی ۱۹۷ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح صنعتی مصوب شد.

جعفری ادامه داد: در مرحله عقد قرارداد و تأمین وثایق بودند که متأسفانه موضوع تحریم‌های ظالمانه پیش آمد و موضوع تأمین ارز مورد نیاز این طرح منتفی شد.
وی با بیان اینکه در سال بعد قرارداد فی مابین صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن فسخ شد افزود: در نهایت تأمین منابع ارزی مورد نیاز پروژه که نقطه عطف پروژه نیز همین امر بود، با مشکلاتی مواجه شد.
آغاز پروژه در فاز اول با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران این طرح و همکاران ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع تصمیم گرفتند تا زمان تأمین ارز مورد نیاز، فعلاً فاز اول با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در سال با حجم سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان از محل آورده شخصی و همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان ریالی را آغاز کنند.
جعفری تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس بانک صنعت و معدن کشور به لرستان و پیگیری‌های استاندار قرار بر این شد که تشکیل پرونده و مراحل پذیرش و تصویب ۱۷۰ میلیارد تومان ریالی در اسرع وقت انجام گیرد تا منجر به عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی فاز اول این طرح شود.
بنا بر این گزارش، احداث لاستیک سازی خرم آباد در بین ۱۲ طرح کلیدی سفر دولت سیزدهم به لرستان در حوزه صنعت قرار گرفته است، باید دید با موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی، این پروژه که در حال حاضر در پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی به سر می‌برد فعال و عملیاتی خواهد شد یا نه. امیدوارم از خبر موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی به لاستیک‌سازی
خرم‌آباد
راضی بوده باشید.

موافقت اولیه برای اختصاص منابع ارزی به لاستیک‌سازی
خرم‌آباد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۰۸ ۰۲:۳۸:۱۱