جشنی برای زرشک / ایجاد شهرک برای یاقوت های سرخ خراسان
جنوبی

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر جشنی برای زرشک / ایجاد شهرک برای یاقوت های سرخ خراسان
جنوبی
سوالات شرعی و احکام، گروه استان‌ها: در روزهای برداشت یاقوت سرخ خونی دوباره در رگ و پی خراسان جنوبی جریان می‌گیرد و رتبه اول تولید زرشک کشور در حال مهیا شدن بزرگترین جشن زرشکی است.
برگزاری جشنواره‌ای در خور نام یاقوت سرخ خراسان جنوبی بهانه‌ای شد تا دوباره پای دغدغه زرشک کاران استان بنشینیم و صدایشان باشیم.
دغدغه‌های زرشک کاران
فاضلی زرشک کار اهل آرین شهر در گفتگو با سایت احکام قیمت زرشک دان شده موجود در بازار را در مقایسه با تورم و هزینه‌های تولید محصول کم می‌داند و می‌گوید: هر چند قیمت زرشک از کیلویی ۸۰ هزار تومان به ۱۰۰ و ۱۱۰ هزار تومان و یا بالاتر رسیده است اما این قیمت در مقایسه با تورم و هزینه‌های تولید جوابگوی دسترنج کشاورزان نیست و دلالان بازار هم زرشک را به قیمت بسیار اندک خریداری می‌کنند.
وی می‌افزاید: زرشک تازه امسالی به زودی برداشت می‌شود و امیدواریم قیمت خرید امسال عادلانه تر باشد.
وی باز هم از زرشک‌های مانده در انبار می‌گوید و ادامه می‌دهد: تولیدات استان بالاست و بازار هنوز هم کشش این میزان تولیدات را ندارد.
وی ادامه می‌دهد: برای فروش و بازاریابی محصول زرشک و همچنین فرآوری آن نیاز به اقدامات ویژه‌تری داریم.

گفته‌های دیگر زرشک کار استان از این محصول مزیت دار دیگر بار هم به میدان فرآوری آن بر می‌گردد و آن طور که «محمد آبدار» اظهار می‌کند: کشاورزان انبار یا سردخانه و تالاری مناسب برای ذخیره زرشک در روزهای برداشت ندارند، بنابراین واسطه‌ها و دلالان بازار وارد کار می‌شوند و این محصول را با قیمت اندک خریداری می‌کنند و تنها تیغ زرشک است که به دست زرشک کاران فرو می‌رود.
وی از خام فروشی زرشک و اینکه فقط فرآوری آن به تهیه آب زرشک بر می‌گردد از قول‌های مسئولان می‌گوید که فقط در حد حرف باقی می‌ماند.
آبدار می‌خواهد تا برای معرفی زرشک و فواید آن اقدامات ویژه‌تری انجام شود و امیدوار است که جشنواره زرشک کمک بزرگی در این زمینه باشد.
وی از کاهش چشمگیر صادرات این محصول، حمله آفات و هزینه سنگین برای تولید زرشک می‌گوید و می‌افزاید: در کرونا خسارت زیادی به زرشک کاران وارد شد و در روزهای برداشت نیاز است برای نگهداری این محصول کمک ویژه‌ای به زرشک کاران شود و با در اختیار قرار دادن تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت بارگاه بهداشتی زرشک به زرشک کاران کمک ویژه شود.
خرید توافقی
مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی هم با اشاره به فعالیت مثمر تشکل‌های کشاورزی برای خرید زرشک و با اشاره به خرید توافقی این محصول به سایت احکام می‌گوید: بازار زرشک در حال حاضر شرایط مناسبی دارد و زرشک بسته به کیفیت آن با بالاترین قیمت موجود خریداری می‌شود.
رضوی برگزاری جشنواره زرشک را اقدامی مناسب برای معرفی این محصول می‌داند و می‌افزاید: سازمان تعاون روستایی در هنگام برداشت محصول برای کمک به زرشک کاران خرید توافقی زرشک را انجام می‌دهد.

شهرک زرشکی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با سایت احکام با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک در سایت احکام امسال از کلنگ زنی برای شهرک تخصصی زرشک می‌گوید و می‌افزاید: در حاشیه برگزاری این جشنواره برنامه‌های مختلفی از جمله جشن فرهنگسرا، همایش علمی، استار تاپ زرشک، نمایشگاه‌های مرتبط و دانش‌بنیان، تورهای گردشگری، رویداد شعر زرشک و کلنگ‌زنی شهرک تخصصی زرشک با حضور مسؤولان کشوری اجرا می‌شود.
مهدی جعفری افزایش تقاضا و قیمت محصول زرشک، کمک به معیشت کشاورزان، ایجاد دغدغه بین مسؤولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند را از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی بیان می‌کند و می‌افزاید: معرفی زرشک به ایرانیان و سراسر دنیا، کمک به فروش محصولات زرشک به‌صورت تره بار، افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا، ایجاد شور و نشاط و امید بین زرشک‌کاران، ایجاد دغدغه در بین مسؤولان استان برای حمایت از زرشک‌کاران و تاکید بر نقش هویتی زرشک در معرفی خراسان جنوبی از دیگر اهدافی است که در جشنواره ملی زرشک به دنبال آن هستیم.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی شده، ارائه محصول زرشک خراسان جنوبی در حاشیه جام جهانی قطر و در قالب یک نمایشگاه است، اظهار می‌کند: یکی از خواسته‌ها و پیشنهادهای مهم، ثبت ۱۵ سایت احکام ماه به عنوان روز ملی زرشک در تقویم رسمی کشور است.
به گفته وی جشن برداشت زرشک از ۲۱ تا ۲۶ سایت احکام امسال در شهرستان‌های زیرکوه، قائنات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود و جشنواره ملی زرشک در ۲۷ سایت احکام ماه برگزار خواهد شد.

تولید ۲۲ هزار تن زرشک
معاون امور باغی و زراعی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با سایت احکام با اشاره به جشنواره زرشک و اهداف برگزاری این جشنواره در راستای معرفی آن و اقداماتی برای فرآوری از تولید ۸۲ هزار تن زرشک تر و یا ۲۲ هزار تن زرشک خشک در استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: تعداد ۳۸ هزار خانوار بهره بردار زرشک کار در استان فعالیت دارند.
به گفته محمد حسین اکبری برای فرآوری این محصول اقدامات مناسبی طی سال‌های اخیر انجام شده است و در این حوزه تعداد هشت واحد فرآوری در استان داریم.
وی شمار بارگاه‌های بهداشتی زرشک را ۸۰۰ بارگاه دارای مجوز بیان می‌کند و می‌افزاید: سطح زیر کشت این محصول حدود ۲۰ هزار هکتار است.
اهداف جشنواره
فرماندار زیرکوه هم با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره ملی زرشک کمک می‌کند تا دست دلالان از یاقوت سرخ کوتاه شود و زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا کند، می‌افزاید: برگزاری جشنواره سبب می‌شود تا در بحث قیمت گذاری و حمایت دولت، کشاورزان آرامش خاطری پیدا کنند چرا که حدود ۸۲ درصد از جمعیت شهرستان زیرکوه در زمینه دامداری و کشاورزی فعالیت دارند.
محمد غیرتی باکیفیت ترین زرشک استان و کشور را متعلق به زیرکوه می‌داند و می‌افزاید: حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی باغی شهرستان، زیرکشت یاقوت سرخ قرار دارد و روستای افین در شهرستان زیرکوه قطب تولید زرشک شناخته می‌شود.
وی با اشاره به اینکه جشنواره ملی زرشک برای اولین بار در خراسان جنوبی برگزار می‌شود، ادامه می‌دهد: مقرر شده است که افتتاحیه این جشنواره روز ۲۱ سایت احکامماه در شهرستان زیرکوه با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار شود.
وی اهداف برگزاری جشنواره زرشک را معرفی و بازاریابی می‌داند و می‌افزاید: با توجه به اینکه قیمت زرشک ثبات ندارد و به نسبت تورم افزایش نداشته، امید است با برگزاری جشنواره ملی زرشک دست دلالان را کوتاه کرد.

به اظهار وی با برگزاری این جشنواره زرشک جایگاه واقعی خود را پیدا کند و در بحث قیمت گذاری و حمایت دولت از خرید تضمینی، کشاورزان آرامش خاطری پیدا کنند چرا که نگهداری زرشک به صورت بلندمدت کار سخت و هزینه برداری است و کیفیت آن از دست می‌رود.
وی ادامه داد: حضور مسئولان عالی رتبه در جشنواره ملی زرشک می‌تواند به جلب نظر و توجه جامعه به یاقوت سرخ کمک شایانی کند و از تولیدکنندگان مواد غذایی و کارخانجات مطرح کشور برای حضور در جشنواره دعوت می‌شود تا بیشتر از این محصول، در چرخه تولید و فرآوری استفاده کنند.
فرماندار زیرکوه بر لزوم توجه شرکت‌های دانش بنیان به محصول زرشک تاکید می‌کند و می‌گوید: شرکت‌های دانش بنیان برای فرآوری به محصول زرشک توجه کنند تا جلوی خام فروشی آن گرفته شود.
وی در خصوص مشکلات زرشک کاران هم می‌افزاید: متأسفانه به اندازه نیاز بارگاه زرشک خشک کنی در شهرستان وجود ندارد و نبود سردخانه و کارخانه فرآوری زرشک و هجوم آفات گیاهی و توقف صادرات زرشک از دیگر مشکلات زرشک کاران است.
خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک را در ایران دارد و کمبود بارگاه و تالار زرشک خشک کنی، ناشناخته بودن این محصول، ضعف در فرآوری و بازاریابی، حضور دلالان بی شمار در این بازار از جمله مشکلاتی است که ۳۸ هزار بهره بردار زرشک کار را گرفتار کرده است و امید می‌رود با برگزاری چنین جشنواره‌ای برای یاقوت‌های سرخ کویر قدمی برداشته شود. امیدوارم از خبر جشنی برای زرشک / ایجاد شهرک برای یاقوت های سرخ خراسان
جنوبی
راضی بوده باشید.

جشنی برای زرشک / ایجاد شهرک برای یاقوت های سرخ خراسان
جنوبی  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۱ ۰۲:۳۷:۳۹