۶۰۰۰ هکتار از نخیلات بوشهر تحت تاثیر شدید آفات چوب‌خوار خرما
است

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ۶۰۰۰ هکتار از نخیلات بوشهر تحت تاثیر شدید آفات چوب‌خوار خرما
است
احمد سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت احکام اظهار داشت: در استان بوشهر سه هزار و ۴۰۰۰ هکتار باغ نخل وجود دارد که نقش مهمی در معیشت و اقتصاد مردم دارد.
وی اضافه کرد: در یک دهه اخیر بنا به دلایل زیادی از جمله کاهش کمیت و کیفیت آب آبیاری، عدم امکان تغذیه مطلوب به دلیل کمبود آب، از بین رفتن دشمنان طبیعی، ضعف مدیریت باغ و تغییر رفتار آفات در اثر تغییر اقلیم، آفات چوب‌خوار خرما به تهدیدی جدی برای نخیلات استان تبدیل شده است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: حدود ۶ هزار هکتار از نخیلات استان به شدت تحت تأثیر سوسک‌های کرگدنی و شاخک بلند قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: ۱۸ هزار هکتار نیز دارای آلودگی متوسط است که در صورت عدم مدیریت صحیح می‌تواند تبدیل به کانون بحران شود.
سبحانی ادامه داد: سالانه چندین اصله نخل به دلیل فعالیت شدید این آفات فرو می‌افتد که خسارت سنگینی را به جامعه باغداری تحمیل می‌کند.
وی افزود: به دلیل فعالیت آفت در عمق تنه و دور بودن بودن آفت از تأثیر سموم شیمیایی، کنترل این آفات بسیار سخت بوده و نیاز به تلفیق چندین روش مبارزه است که برای باغدار بسیار سنگین است.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: در همین راستا و به منظور ارائه روش‌های مدیریت تلفیقی آفات چوبخوار خرما و ترویج روش‌های مقابله در میان باغداران و کارشناسان مانور میدانی مقابله با این آفات اجرا شد.
وی افزود: در این مانور روش‌های کنترل شامل نصب تله نوری، طعمه مسموم، تکریب و بهداشت باغ و نصب پوشش به همراه قرص‌های تدخینی به طور همزمان در باغی در شهرستان دشتستان انجام شد.
سبحانی بیان کرد: یکی از اهداف برگزاری این مانور آشنا کردن باغداران و کارشناسان با شیوه‌های مدیریت تلفیقی آفت و ارائه کارآمد بودن این شیوه‌ها می‌باشد. این مانور با حضور مسئولان استانی و شهرستانی انجام شد. امیدوارم از خبر ۶۰۰۰ هکتار از نخیلات بوشهر تحت تاثیر شدید آفات چوب‌خوار خرما
است
راضی بوده باشید.

۶۰۰۰ هکتار از نخیلات بوشهر تحت تاثیر شدید آفات چوب‌خوار خرما
است  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۷-۰۶ ۰۲:۳۷:۵۱