پرونده کوتاه مدت ثبت بافت تاریخی یزد به تایید یونسکو
رسید

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر پرونده کوتاه مدت ثبت بافت تاریخی یزد به تایید یونسکو
رسید
به گزارش خبرنگار سایت احکام، احمد آخوندی در نشست مراسم ثبت جهانی یزد که در خانه تاریخی حیرانی و با حضور هیئت‌های اعزامی شهرهای یاسبرین مجارستان و گیومری ارمنستان برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال ششمین سالگرد ثبت بافت تاریخی شهر میراث جهانی یزد است، اظهار داشت: پس از ثبت جهانی یزد و در سال ۱۳۹۶ امکان برگزاری مراسم نکوداشت و پاسداشت ثبت جهانی به دلیل شیوع بیماری کرونا فراهم نشد.
وی ادامه داد: سال گذشته این مراسم به دستور استاندار یزد برگزار شد و امسال دومین دوره این برنامه با همکاری اتاق بازرگانی، شهرداری یزد و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد صرفا به دلیل آثار تاریخی نبوده بلکه یزد و یزدی بودن به ثبت جهانی رسیده، گفت: تاکید ما این است که صداقت، درستی، تولید و کارآفرینی و همزیستی ادیان از جمله مواردی است که در پرونده ثبت جهانی یزد مطرح شده است.
آخوندی با اشاره به اینکه یزد از ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری برخوردار است، گفت: اینکه گفته شود ما فقط معماری گلین را به ثبت رساندیم اشتباه است و همه این موارد باعث شد که این افتخار برای یزد به وجود آید.
وی با بیان اینکه برنامه ثبت جهانی یزد در سه دوره تدوین شده، گفت: یک برنامه چهارساله به عنوان برنامه کوتاه مدت از ۹۶ تا ۱۴۰۰، یک برنامه ۱۰ ساله به عنوان برنامه میان مدت و یک برنامه ۲۵ ساله به عنوان برنامه بلندمدت به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تاکید بر اینکه در اجلاس جهانی یونسکو در سال ۱۴۰۰ برنامه اولیه ثبت جهانی یزد به تایید رسید و الان در مرحله دوم هستیم که پرونده آن آماده است و کار بسیار خوبی در این حوزه انجام شده است.
آخوندی گفت: برنامه ۱۰ ساله بیشتر با رویکرد ساختارهای فیزیکی بافت تاریخی، زیرساخت‌ها و همچنین بحث اصلی و مهم آن احیای سکونت در بافت تاریخی یزد است و چیزی که باید در این زمان به آن برسیم این است که تمام منازل و خانه‌های این بافت ساکنان بومی با فرهنگ بومی داشته باشند.
وی ادامه داد: لازم است از کسانی که این بافت را ایجاد کردند و کسانی که فرهنگ اصیل یزد را در این بافت حفظ کردند یاد کنیم و به تقدیر از آنها بپردازیم. امیدوارم از خبر پرونده کوتاه مدت ثبت بافت تاریخی یزد به تایید یونسکو
رسید
راضی بوده باشید.

پرونده کوتاه مدت ثبت بافت تاریخی یزد به تایید یونسکو
رسید  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۷-۱۱ ۰۲:۳۹:۱۵