هشدار روسیه به قرقیزستان و تاجیکستان درباره تشدید تنش
مرزی

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر هشدار روسیه به قرقیزستان و تاجیکستان درباره تشدید تنش
مرزی
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از تاس، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه از قرقیزستان و تاجیکستان می‌خواهد از اظهارات تند و اقدامات بی‌ملاحظه در خصوص حل و فصل مرزها خودداری کنند.
این وزارتخانه گفت: «مسکو از نزدیک تشدید لفاظی‌های متقابل بین بیشکک و دوشنبه در مورد اختلافات موجود در تعیین حدود مرزها را زیر نظر دارد. ما از دوستان و متحدان خود می‌خواهیم از اظهارات تند و اقدامات بی‌ملاحظه‌ای که می‌تواند نتایج مثبت اخیر در مذاکرات مربوط به تحدید حدود و تعیین مرز قرقیزستان و تاجیکستان را باطل کند، خودداری کنند.»
وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که قرقیزستان و تاجیکستان دو کشور شریک و متحد راهبردی روسیه هستند و به همین دلیل نیز روسیه علاقه‌مند به غلبه بر اختلافات و جلوگیری از تنش بین کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به منظور تضمین ثبات در منطقه آسیای مرکزی است.
وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: طرف روسی معتقد است که همه مناقشات موجود باید در کمیسیون دوجانبه بین دو دولت موجود و تنها از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.
این وزارتخانه اعلام کرد: با توجه به توافقات حاصل شده در دیدار رؤسای جمهور روسیه، قرقیزستان و تاجیکستان در آستانه در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲، مسکو بر آمادگی صمیمانه خود برای ارائه هرگونه کمک به شرکا تاکید می‌کند. باید به خاطر داشت که درگیری‌های مسلحانه در قلمرو پس از اتحاد جماهیر شوروی، قبل از هر چیز برای غرب سودمند است، که اهداف خودخواهانه خود را دنبال می‌کند و هیچ ارتباطی با منافع واقعی کشورهای آسیای مرکزی ندارد.
تاجیکستان و قرقیزستان حدود ۹۸۴ کیلومتر مرز مشترک دارند و از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، تا ماه مه ۲۰۲۱، این دو کشور تنها بر سر مرزبندی حدود ۶۰۰ کیلومتر به توافق رسیده و مرزبندی و توافق بر سر حدود ۴۰۰ کیلومتر دیگر همچنان در دست بررسی است.
در پاییز سال گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان و امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان درباره مسائل مرزی میان بیشکک و دوشنبه گفتگو کردند. سران مذکور در حاشیه ششمین اجلاس کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (CICA) در شهر آستانه گرد هم آمدند.
در آن زمان پوتین با اشاره به اهمیت این دیدار گفت: قرقیزستان و تاجیکستان از متحدان نزدیک و شرکای راهبردی ما هستند و در چارچوب سازمان‌های بین المللی از نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنیم.
وی با بیان اینکه یک میلیون شهروند قرقیزستانی و ۲ میلیون شهروند تاجیکستانی در روسیه زندگی می‌کنند، گفت: حجم تجارت با این کشورها در سال گذشته حدود ۴۵ درصد و در ۷ ماه نخست سال جاری ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
بر اساس بیانیه مرکز مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری قرقیزستان، جباروف نیز در این نشست با اشاره به پیامدهای تجاوزات مسلحانه تاجیکستان، بر موضع تزلزل ناپذیر قرقیزستان در مورد لزوم حل و فصل مسائل تنها از راه‌های مسالمت آمیز سیاسی و دیپلماتیک تاکید کرد.
بنا بر بیانیه دفتر ریاست جمهوری تاجیکستان، در این دیدار روند مذاکرات در خصوص تعیین مرز تاجیکستان و قرقیزستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین توافق شد که مشکلات پیش آمده فقط از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود. امیدوارم از خبر هشدار روسیه به قرقیزستان و تاجیکستان درباره تشدید تنش
مرزی
راضی بوده باشید.

هشدار روسیه به قرقیزستان و تاجیکستان درباره تشدید تنش
مرزی  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۹-۲۰ ۰۲:۳۷:۱۹