دانشگاه کردستان باید به سمت مسوولیت محورشدن حرکت کند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر دانشگاه کردستان باید به سمت مسوولیت محورشدن حرکت کند به گزارش خبرنگار سایت احکام، حامد قادرزاده شامگاه شنبه در بیست و هشتمین نشست هم‌اندیشی گفت‌وگو محور «فرهنگ دانشگاهی» که با حضور اساتید دانشگاهی در سالن جلسات ریاست دانشگاه برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه جامعه هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه کردستان در حال بزرگ شدن است، اظهار کرد: اکنون جامعه از دانشگاه کردستان انتظارات بیشتری داشته و دانشگاه نیز از حالت «صرفا آموزشی» به سمت دانشگاه «پژوهشی» رفته و سپس باید به سمت «مسؤولیت محور شدن» حرکت کند.
وی افزود: امروزه مشکلات فراوانی در دانشگاه وجود دارد و باید بدانیم چگونه کار کنیم تا دانشجو با امیدواری در کلاس حاضر شود و اگر در اجرای برنامه‌ها دچار مشکل هستیم نقدها را با آغوش باز قبول کنیم و همگی در رفع این مشکلات قدم برداریم.
لزوم جدی گرفتن مقوله فرهنگی
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: باید مقوله فرهنگی را جدی گرفت زیرا دنیای دانشجویان نسل جدید با دنیای نسل ما بسیار متفاوت بوده و باید بکوشیم که به دنیای آنها نزدیک شویم.
جمال محمدی افزود: به تعبیر نظریه‌پرداز بزرگ ایتالیای آنتونیو گرامشی، نظام‌های سیاسی به دو روش می‌توانند جامعه را مدیریت کنند که یا «کنترل پلیسی» است یا «فرهنگی» و اگر یک نظام سیاسی به لحاظ فرهنگی موفق شود جامعه را مدیریت کند مشروعیت خواهد داشت و دانشگاه نیز اگر کنترل پلیسی کند یعنی به لحاظ فرهنگی شکست خورده است.

اسعد وزیری از دیگر اساتید این دانشگاه نیز اظهار کرد: همه محیط‌های دانشگاهی هم از محیط بیرون تأثیر می‌گیرند و هم بر محیط خارج از دانشگاه تأثیر می‌گذارند که متأسفانه تأثیرگذاری دانشگاه کردستان بر محیط بیرون کمتر شده است و جایگاه دانشگاهی خود را از دست داده و تقریباً مانند یک اداره معمولی فعالیت می‌کند.
وی افزود: دانشگاه باید همانند یک محیط مغناطیسی عمل کرده تا هر دانشجویی که در این دانشگاه تحصیل می‌کند، این خاصیت مغناطیسی را پیدا کند و همواره نسبت به دانشگاه احساس تعلق کرده و همچنین نسبت به گذشته خود تفاوت داشته باشد.
احمد نهیرات از دیگر اساتید دانشگاه کردستان نیز در ادامه با ذکر این موضوع که چالش بزرگی که در جامعه دانشگاهی تمام دنیا وجود دارد، توهم دانایی است و باید این دیدگاه را اصلاح کنیم تا بتوانیم تغییر کنیم.
وی افزود: در نشست‌های این‌چنینی صحبت کردن در مورد مسائل فرهنگی دانشگاه بسیار کلی است و ضروری است تا ملاک مشخصی در جلسات مد نظر قرار داده شود تا بتوانیم با همفکری جمعی اتفاق مثبتی را در این حوزه به ثمر برسانیم. امیدوارم از خبر دانشگاه کردستان باید به سمت مسوولیت محورشدن حرکت کند راضی بوده باشید.

دانشگاه کردستان باید به سمت مسوولیت محورشدن حرکت کند  در تاریخ ۲۰۲۴-۰۱-۲۱ ۰۲:۴۱:۰۴