تامین آب شرب پایدار استان یزد به‌زودی محقق می‌شود

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر تامین آب شرب پایدار استان یزد به‌زودی محقق می‌شود به گزارش خبرنگار سایت احکام، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست کنترل و پایش محور تحولی آب در سند یزد نوین اظهار کرد: پیگیری‌های لازم برای اجرای پروژه های سند یزد نوین به منظور تامین آب پایدار در افق ۱۴۲۰ در سطح ملی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه نیاز آب شرب کنونی استان ۱۴۵ میلیون مترمکعب است، افزود: در افق ۱۴۲۰ با توجه به رشد جمعیت، استان یزد به منابع آب بیشتر و پایدار تر نیاز دارد تا با مشکل مواجه نشود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد اظهار امیدواری کرد: با برنامه ریزی و پیگیری هایی که در سال های گذشته شروع شده و در دست انجام است، تامین آب پایدار استان در بخش شرب به زودی محقق می شود.
جوادیان زاده در مورد طرح خط سبز آبرسان صنایع که از دی‌ماه سال گذشته در استان آغاز شده نیز گفت: این طرح در راستای سند یزد نوین در حال اجراست و عملیات اجرا آن احداث یک باب مخزن بتنی به حجم ۲ هزار مترمکعب و اجرای خط لوله به طول ۲۲ کیلومتر با قطر ۵۰۰ میلیمتر را شامل می شود.
مدیرعامل آب منطقه ای یزد عنوان کرد: اجرای طرح خط سبز آبرسان امکان تامین آب از صنایع استان از پساب را فراهم می کند.
جوادیان زاده با اشاره به یکی دیگر از پروژه‌های یزد نوین اظهار کرد: یزد یکی از استان های پیشتاز در زمینه بازار آب است و با بخش های مختلف جلسات متعددی در زمینه دشت‌های استان برگزار شده و اکنون اقدامات به مرحله نهایی رسیده است.
وی گفت: طرح بازار آب با توجه به اهمیتی که دارد، جزو طرح های بهره وری و طرح های سند یزد نوین است که امید است این طرح در دشت‌های استان تا پایان سال نهایی و به افزایش بهره‌وری و ارزش اقتصادی آب کمک کند.
جوادیان زاده در مورد اجرای طرح بازار آب در استان بیان کرد: وقتی محدویت منابع آب در استان وجود دارد، باید منابع را در جای مناسب و در محلی که بالاترین بهره‌وری را دارد، استفاده کرد که بازار آب این امکان را فراهم می کند.
جوادیان‌زاده با بیان اینکه طرح انتقال آب از دریا یکی از پروژه‌های مهم و کلیدی کشور و استان به شمار می رود، اظهار کرد: تاکنون برنامه‌ریزی‌ها و جلسات متعددی با حضور استاندار و مسوولان مربوطه برای شتاب‌بخشی به این طرح برگزار شده تا تسهیلات و امکانات مالی مورد نیاز آن تامین شود.
نیاز آب شرب یزد به ۲۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه خط انتقال آب به استان در بلند مدت نمی‌تواند جوابگو باشد بر لزوم توجه به افزایش بهره‌وری و مدیریت الگوی مصرف تأکید کرد.
مجید دهقانی زاده عنوان کرد: در افق ۱۴۲۰، استان یزد نمی‌تواند با کمتر از ۲۰۰ میلیون متر مکعب مدیریت شود و از اینرو می‌بایست راه‌هایی افزایش بهره‌وری و مدیریت الگوی مصرف نیز در پروژه‌های تحولی یزدِ نوین تعریف شوند.
دهقانی‌زاده، شرایط اقلیمی استان را مهم‌ترین ضرورت تأمین آب شرب پایدار و همچنین آب مورد نیاز صنعت دانست.
وی با اشاره به اینکه تامین آب به ویژه آب شرب وظیفه حاکمیت بوده و دولت موظف به تامین به نحو مطلوب آن برای مردم است، اظهار داشت: دولت سیزدهم به جد پیگیر حل این مساله بوده و در همین راستا مدیریت ارشد استان نیز این موضوع را به عنوان سرفصل امور خود قرار داده است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با بیان اینکه مبحث آب در استان دو وجه مدیریت مصرف و تامین آب را شامل می‌شود، گفت: یزدی‌ها اساساً بهره‌ور هستند و تاکنون هرآنچه که ممکن و مقدور بوده در حوزه بهره‌وری و مدیریت مصرف آب در حوزه شرب انجام داده‌اند. امیدوارم از خبر تامین آب شرب پایدار استان یزد به‌زودی محقق می‌شود راضی بوده باشید.

تامین آب شرب پایدار استان یزد به‌زودی محقق می‌شود  در تاریخ ۲۰۲۳-۱۲-۲۷ ۰۲:۴۱:۳۴