برنامه سلامت خانواده در گناوه اجرا می شود/ لزوم همکاری
همگانی

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر برنامه سلامت خانواده در گناوه اجرا می شود/ لزوم همکاری
همگانی
به گزارش خبرنگار سایت احکام، عصمت حیدری عصر چهارشنبه در نشست هم اندیشی برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع با اصحاب رسانه شهرستان گناوه اظهار کرد: شهر گناوه به عنوان دومین شهر بالای ۲۰ هزار نفر استان بوشهر برای اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع انتخاب شده است که پس از برازجان مرکز دشتستان این برنامه در شهر گناوه اجرا می‌شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه با بیان برخی از دلایل اجرای این برنامه گفت: صنعتی شدن کشورها، افزایش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، شیوع بیماری‌های غیر واگیر مزمن از قبیل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، اتخاذ سیاست‌ها و راهبرد جدید در زمینه ارتقا سلامت، تقویت جامعه و توانمند سازی مردم جهت خود مراقبتی از عمده دلایل اجرای برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع است.
وی اضافه کرد: در اجرای برنامه سلامت خانواده پزشک و مراقب سلامت، تنها به درمان بیماری فرد و رفع علت مراجعه او نمی‌پردازد و سعی می‌کنند تمام نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی بیمار که می‌تواند سلامت او را به خطر بیاندازد شناسایی و در مقابل آن اقدام مناسب انجام دهند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه یادآور شد: نقش تیم سلامت در این برنامه از پرداختن به فرد فراتر رفته و نه تنها فرد بلکه به خانواده او نیز در مسیر سلامتی و حال کمک می‌رسانند.
وی گفت: در این برنامه برای ارتقا سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها سعی می‌شود تا با راهنمایی و آموزش خانواده‌های تخت پوشش و بهره گیری از مشارکت مردمی در ترویج سبک زندگی سالم از پیدایش بیماری‌ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: برنامه سلامت خانواده با ایجاد محیط زندگی، کار، تحصیل و تفریح حامی سلامت، در صورت بروز علائم بیماری در فرد و هر یک از افراد خانواده وی با شناسایی سریع و درمان به هنگام از پیشرفت بیماری به سمت مراحل شدیدتر جلوگیری کنند و مانع از مزمن شدن بیماری می‌شوند.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به برخی از مزایای برنامه سلامت خانواده گفت: آسان شدن ارائه مستمر مراقبت‌های گروه سنی به خدمت گیرندگان، امکان بیان مشکلات و آسیب‌های پنهان در نتیجه ایجاد اعتماد ناشی از آشنایی و تداوم خدمات و ارتباط طولانی مدت با تیم سلامت، کشف بیماری‌های خاموش و پنهان، مزیت جامع نگری تیم پزشکی خانواده در مقایسه با رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی دیگر، جلوگیری از تداخل داروها در نسخه‌های پراکنده، پیشگیری از مصرف همزمان داروهای یکسان با نام‌های تجاری متفاوت، پاسخ به پرسش‌ها و نگرانی‌های بهداشتی درمانی بیماران، اطلاع از روند آزمایشات و اقدامات پا را کلینیکی و تشخیص زودهنگام، عدالت در سلامت، صرفه جویی در هزینه‌های درمان به دلایل مختلف از عمده مزایای این برنامه است.
وی با اشاره به لزوم آماده سازی بستر مورد نیاز برای اجرای برنامه گفت: تقویت شبکه بهداشت و درمان، فرهنگ سازی عمومی، تغییر نگرش در ارائه دهندگان خدمت، آمادگی سایر ذی نفعان برای همکاری در بازنگری بسته‌های خدمات سلامت، نظام الکترونیکی یکپارچه و استقرار نظام پایش و ارزشیابی از جمله بسترهای لازم قبل از شروع برنامه در سطح شهرستان‌ها برای اجرای برنامه است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان گناوه ادامه داد: بر اساس استاندارهای تعریف شده برای اجرای در شهر گناوه به ۲۹ پزشک، سه دندانپزشک ،۲۹ مراقب سلامت ،۲۹ مراقب سلامت- ماما ،۴ مسئول فنی، پنج کارشناس ناظر فنی، پنج کارشناس تغذیه، پنج کارشناس روان، هفت کارشناس بهداشت محیط، یک کارشناس بهداشت محیط حرفه‌ای و۴ نیروی پذیرش و همچنین فضای فیزیکی و تجهیزات لازم مورد نیاز است.
وی گفت: برای اجرای موفق و کامل برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع با توجه جمعیت شهر گناوه افراد باید برای تکمیل پرونده الکترونیکی سلامت خود به پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد جمعیت شهر گناوه پرونده الکترونیکی سلامت آنها بروز رسانی نیست.
وی گفت: از آنجا که برای استفاده همه افراد از مزایای این طرح باید پرونده سلامت الکترونیکی آنها بروز باشد همکاری رسانه‌ها در اطلاع رسانی به مردم جهت مراجعه به پایگاه‌های سلامت و تکمیل و بروز رسانی اطلاعات خود ضروری است.
وی گفت: به منظور اجرای هر چه بهتر این برنامه در گناوه همه باید در کنار هم تلاش کنند و شهرستان دستگاه‌های اجرایی و خیران برای تأمین فضای فیزیکی و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای برنامه همکاری کنند تا برنامه به نحو مطلوب اجرا شود. امیدوارم از خبر برنامه سلامت خانواده در گناوه اجرا می شود/ لزوم همکاری
همگانی
راضی بوده باشید.

برنامه سلامت خانواده در گناوه اجرا می شود/ لزوم همکاری
همگانی  در تاریخ ۲۰۲۴-۰۱-۱۸ ۰۲:۴۲:۱۱