افتتاح ۲ پژوهشکده علوم پایه و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی
اهواز

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر افتتاح ۲ پژوهشکده علوم پایه و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی
اهواز
به گزارش خبرنگار سایت احکام، سایت احکامنوش ذاکر کیش عصر امروز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش هر سال از ۲۵ آذر ماه به مدت یک هفته آغاز می‌شود که برنامه‌های مختلفی در راستای اشاعه فرهنگ پژوهش و گزارش عملکرد معاونت تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار می‌گیرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: رویکرد این معاونت و استراتژی در پیش گرفته شده عبارت از تولید علم و فناوری، تمرکز بر انجام مطالعات مساله محور و تاکید بر حل مشکلات نظام سلامت است. ما معتقد هستیم که دانشگاه به عنوان یک ارگان تولید علم، موظف است مشکل‌هایی را که در جامعه وجود دارد، شناسایی و در راستای رفع آن مشکلات اقدام کند تا بتواند دانشگاه را برای تعالی مقام دانشگاه و رسیدن به دانشگاه‌های خالق ثروت و تولید کننده علم قرار دهد، البته هدف ما این است که دانشگاه بزرگ علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز بتواند به این هدف مهم دست یابد.
وی افزود: به طور حتم دسترسی به اهداف قوی نیازمند زیرساخت‌های مختلفی است که بتواند به تولید برون داده‌های پژوهشی شتاب دهد و ما در کنار سایر دانشگاه‌های استان خوزستان مقامی را که در جنبه بین‌المللی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه، شایسته کشور ایران است، اخذ کنیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در مدت قریب به ۲ سال که پذیرش این مسئولیت در دانشگاه علوم پزشکی به عهده بنده گذاشته شده، آسیب شناسی و بررسی‌های میدانی انجام شده و مهمترین چالش‌ها و موانعی که در راستای جهش علمی، تولید همه جانبه علم و فناوری وجود دارد، شناسایی شده که سیاست ما این است تا بتوانیم با همکاری اعضای هیئت علمی، دانشجویان و مقامات دانشگاه در راستای حل این مشکل‌ها مسیری را در پیش بگیریم تا بتوانیم در راه ارتقای اهداف معاونت تلاش کنیم.
ذاکر کیش ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل نبود توسعه یافتگی، نبود توازن و ایجاد زیرساخت پژوهشی مطلوب برای بخش‌های مختلف تحقیقات فناوری و منابع علمی است. مورد دیگر کمبود کمی و کیفی نیروهای انسانی متخصص و ماهر در بدنه هیأت علمی، مراکز تحقیقاتی و کارشناسان متخصص تحت تخصص در مراکز تحقیقاتی و مراکز رشد است که موتور محرکه تحقیقات، همان هیأت و کارشناس‌های تخصصی هستند که در این زمینه تلاش می‌کنند.
وی بی‌انضباطی مالی و کمبود منابع مالی برای اجرای برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی اهواز را یکی از مهمترین مواردی که باید به آن پرداخته شود، اعلام و عنوان کرد: این مشکلی که تمام کشور با آن مواجه هستند و ما باید در منطقه خودمان، راهکارهایی را برای مواجهه با آن در نظر بگیریم که البته اقدام‌هایی در این راستا انجام شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: با بازدیدهای میدانی، در خصوص دانشکده‌ها، بیمارستانها، مراکز تحقیقاتی رشد، آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها نظرهای دست اندر کاران و مسئولان را جمع‌آوری و بررسی کرده و با توجه به نظرهای اخذ شده از مشاوران اختصاصی در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت. همچنین با مدیران ستادی و اعضای مختلف شوراهای زیر مجموعه معاونت تحقیقات جلسه‌های متعددی به صورت فشرده و برنامه‌ریزی شده انجام شد که با توجه به آن نسبت به تدوین و اجرای برنامه‌های عملیاتی اقدام صورت گرفت تا بتوانیم چالش‌ها و موانع مختلف در حوزه تحقیقات و فناوری را برطرف کنیم.
ذاکر کیش اضافه کرد: نظر ما این است که دانشگاه جندی‌شاپور اهواز این ظرفیت را دارد که پیشرفت کند؛ لذا ما در این زمینه اقدام کردیم که اقدام‌های انجام شده ثمره و دستاوردهای قابل توجهی را در ۲ سال گذشته به همراه داشته و امیدوار هستیم که دستاوردهای بزرگ‌تری را در آینده نزدیک کسب کنیم.
وی با بیان اینکه کارهای تحقیقاتی دیر بازده هستند، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفقیت‌هایی را در این زمینه کسب کردهایم؛ از جمله بهترین دستاوردهایی که در زمینه توسعه زیرساخت‌های پژوهشی داشته‌ایم، افتتاح ۲ پژوهشکده علوم پایه و سلامت، افتتاح اتاق عمل جراحی خرگوش در بیمارستان امام خمینی اهواز، تکمیل زیرساخت‌های پارک علم و فناوری شماره یک بوده است.
ضرورت ایجاد کارخانه دارو در خوزستان
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: پارک علم و فناوری در حال حاضر کامل و قابل بهره‌برداری است که قرارداد آن امضا شده و قصد داریم در هفته پژوهش به بهره‌برداری برسد و به فناورها تحویل داده شود. همچنین تصویب تأسیس شهرک تحقیقاتی دارویی و فرآورده‌های تزریقی جنوب غرب کشور از دیگر دستاوردها است که مصوبه آن را در سفر دوم ریاست جمهوری به خوزستان به صورت اصولی از مقام عالی وزارت اخذ کردهایم زیرا هدف ما این است تا پارک را به یک شهرک تحقیقاتی دارویی و فرآورده‌های تزریقی تبدیل کنیم که حداقل یک کارخانه تولید دارو برای مردم استان داشته باشیم.
ذاکر کیش در خصوص تجهیزهای آزمایشگاهی خوزستان بیان کرد: برای آزمایشگاه‌های جامع، آزمایشگاه مرکز تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های مراکز رشد که محل تحقیق و تولید علم هستند، تجهیزهایی لازم است؛ لذا هزینه‌ای بالغ بر چهار میلیارد تومان برای توسعه خدمات قابل ارائه در این آزمایشگاه‌ها انجام شده است. همچنین در این مدت ساماندهی مرکز تکثیر حیوانات آزمایشگاهی نیز انجام شده است.
وی با اینکه قصد داریم مثل دانشگاه‌های دیگر برج پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اهواز داشته باشیم، تصریح کرد: این کار ابتدا نیازمند یک مکان خوب است و پس از آن باید تخصیص قابل توجهی صورت گیرد تا بتوانیم همه مراکز تحقیقاتی را در این برج مستقر کنیم، هم اکنون مکانی برای این کار در دسترس است و برای تخصیص اعتبار در حال اقدام هستیم.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به چالش کمبود سرمایه انسانی گفت: هدف ما این بوده که هیأت علمی پژوهشی را که نیروهای هیئت علمی تحقیقات و معاونت فناوری هستند، جذب کرده تا از نظر تعداد و ارتقای رتبه‌ای بیشتر شوند. همچنین در سال گذشته ۹ هیأت علمی پژوهشی جذب شده به مراکز تحقیقاتی مختلف از جمله مرکز تحقیقاتی علوم دریایی، فناوری‌های زیست محیطی، عفونی گرمسیری، آلودگی هوا و بیماری‌های تنفسی، گیاهان دارویی، نارسایی کلیه، مرکز تحقیقات چشم و مرکز تحقیقات فیزیولوژی تزریق شده‌اند.
ذاکر کیش اضافه کرد: در این مدت هفت عضو هیأت علمی پژوهشی که شرایط استخدام به خدمت را داشته‌اند، استعلام شده و استخدام پیمانی آنها انجام شده است. چنین کارشناس‌های ثابت به همه مراکز تحقیقاتی تزریق شده است.
وی با بیان اینکه آئین نامه‌های تدوین شده در گذشته، بر اساس زمان و نیاز خود بوده است، تصریح کرد: در راستای اصلاح فرآیندها و به روز رسانی آئین نامه و مشوق‌های تحقیقات و فناوری پس از جلسه و کارگروه‌های ویژه‌ای که در این خصوص تشکیل شد مصوبه‌هایی در خصوص بهبود و پیشبرد هرچه بیشتر پژوهش در دانشگاه انجام شده است که از جمله می‌توان به تدوین و ابلاغ آئین نامه مالکیت معنوی و نحوه بهره‌برداری از داده‌های مطالعات بزرگ هم گروهی ثبت بیماری‌ها، اصلاح آئین نامه نحوه هزینه کرد در پروپوزال‌های تحقیقاتی افزایش حق داوری طرح‌ها و پایان نامه‌ها اشاره کرد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد: همچنین به مرکز رشد دارویی و سلامت تفویض اختیار داده شده که پروژه‌های فناور و در حد تفویض اختیار را داوری کنند و این می‌تواند در راستای پیشرفت فناوری کمک کننده باشد. همچنین کارگروه ثبت بیماری‌ها به ریاست رئیس دانشگاه تشکیل شده که می‌تواند در زمینه اثرگذاری پژوهش مهم باشد و اقدامات انجام شده در این زمینه موجب شد تا رتبه سوم کشور در زمینه اثرگذاری پژوهش در بین دانشگاه‌های کشور را کسب کنیم.
ذاکرکش با اشاره به تفاهم‌نامه‌های همکاری پژوهشی اظهار کرد: با دانشگاه‌های کلان منطقه ۴ تفاهم‌نامه کامل امضا کرده‌ایم، با معاونت‌های مستقر در دانشگاه مثل معاونت غذا و دارو، معاونت درمان، معاونت بهداشت و معاونت توسعه و آموزشی نیز تفاهمنامه‌هایی بسته شده که کارهای تحقیقاتی هیأت‌های علمی برای حل مشکلات به این زمینه‌ها هدایت شده است.
وی اضافه کرد: تفاهمنامه‌هایی با سایر ارگان‌های خارج از دانشگاه مثل سازمان آب و برق، صنایع، شهرداری و مناطق نفت خیز جنوب نیز امضا شده و کارهای تحقیقاتی در رابطه با صنعت به این سمت هدایت شده است. همچنین اصلاح قرارداد حقوقی طرح‌های تحقیقاتی انجام شده و فعالیت‌های واحد آر سی سی بازنگری شده است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص مدیریت منابع مالی گفت: در رابطه با تأمین منابع مالی و ضرورت هزینه‌کرد هدفمند آن، سعی معاونت بر این بوده که اولویت تخصیص منابع مالی برای توسعه زیرساخت‌ها، اختصاص به مطالعات مأموریت مدار و مشکلاتی که چالش سلامت و کشور است، هدایت شود.
ذاکر کیش بیان کرد: جذب اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان از منابع وزارت بهداشت با رایزنی‌های صورت گرفته برای انجام پروژه‌های تحقیقات فناوری، جذب اعتبار ۱۴ میلیارد تومانی از مدیریت و برنامه‌ریزی استان خوزستان برای توسعه و تجهیز زیرساخت‌های فناوری و رشد پنج برابری درآمد آزمایشگاه جامع تزریق همان درآمد برای خود آزمایشگاه در راستای توسعه فعالیت‌های آن از جمله اقداماتی بوده که در این زمینه صورت گرفته است. امیدوارم از خبر افتتاح ۲ پژوهشکده علوم پایه و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی
اهواز
راضی بوده باشید.

افتتاح ۲ پژوهشکده علوم پایه و سلامت در دانشگاه علوم پزشکی
اهواز  در تاریخ ۲۰۲۳-۱۲-۱۷ ۰۲:۴۲:۱۳