آغاز خدمت به زوار در خوزستان/شورحسینی در شلمچه و چذابه موج
می‌زند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر آغاز خدمت به زوار در خوزستان/شورحسینی در شلمچه و چذابه موج
می‌زند
سوالات شرعی و احکام – گروه استان‌ها: خوزستان دارای ۲ مرز شلمچه و چذابه برای سفر به عراق است و هر ساله در روزهای منتهی به اربعین حسینی، این ۲ مرز شاهد حضور میلیونی زائران اربعین برای حضور در کنگره بزرگ شیعیان جهان برای عرض ارادت به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام هستند.
شلمچه در شهرستان خرمشهر و چذابه در شهرستان دشت آزادگان واقع شده‌اند و در سال‌های اخیر نیز زیر ساخت‌های بسیار مناسبی برای میزبانی از جمعیت انبوه زائران اربعین حسینی در این ۲ مرز ایجاد شده و به نظر می‌رسد که امسال نسبت به سال‌های قبل شرایط در مرزهای مذکور بسیار بهتر شده باشد.
خدمات رسانی رسمی به زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه از اول ماه صفر آغاز شده است و موکب‌های مردمی در دو مرز شلمچه و چذابه خدمات رسانی خود را آغاز کرده‌اند
همان‌گونه که از قبل اعلام شده بود، خدمات رسانی رسمی به زائران اربعین حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه از اول ماه صفر آغاز شده است و موکب‌های مردمی در دو مرز شلمچه و چذابه خدمات رسانی خود را آغاز کرده‌اند، هر چند برخی از مواکب نیز از چند روز قبل خدمات رسانی خود به زائران را آغاز کرده‌اند.
یکی از مدیران مواکب مستقر در شلمچه در گفت‌وگو با خبرنگار سایت احکام، درباره اقدامات موکب هیئت خدام زوار الحسین (ع) که در پایانه مرزی شلمچه مستقر شده است، اظهار کرد: ایستگاه صلواتی خدام زوار الحسین (ع) به مدت چهار سال اول تنها ایستگاه صلواتی مستقر در این مرز است که به‌طور شبانه‌روزی به زوار خدمت رسانی می‌کرد.
نورالله زبیدی اصل با اعلام اینکه در موکب هیئت خدام زوار الحسین (ع) به مدت ۱۶ سال خدمت کرده است، اضافه کرد: تقدیم سه وعده اصلی و پذیرایی میان وعده، اعطای انواع میوه‌ها، شیرینی‌جات و نوشیدنی‌های سرد و گرم به زوار و ارائه خدمات از اول تا آخرین روز ماه صفر به زائران حسینی از جمله خدمات این موکب است.
وی اصل ادامه داد: ارائه خدمات ویژه از جمله عرضه رایگان لوازم بهداشتی و مایحتاج نوزادان زوار از جمله پوشک و شیر خشک، همچنین پخت روزانه انواع نان گرم تنوری محلی و انواع کیک و کلوچه محلی توسط بخش خانم‌های موکب از دیگر خدمات موکب خدام زوار الحسین (ع) به زوار حسینی به‌شمار می‌رود.
این مدیر موکب مستقر در شلمچه با بیان اینکه همه خدمات ارائه شده در موکب خدام زوار الحسین (ع) به‌صورت مردمی و توسط هیئت امنایی اداره می‌شود، عنوان کرد: خدمات این موکب به مراسم اربعین محدود نشده به‌گونه‌ای که ایستگاه صلواتی ۱۴ معصوم علیهم السلام اولین ایستگاه صلواتی از استان خوزستان است که در مشهد مقدس به مدت ۱۰ سال متوالی به زوار آقا علی ابن موسی الرضا (ع) خدمت رسانی می‌کند.
پارکینگ خودرویی شلمچه در آستانه بهره‌برداری
یکی از مشکلات زائران اربعین به‌خصوص افرادی که با خودرو شخصی به شلمچه مراجعه می‌کردند، محل پارک خودرو است زیرا بسیاری از افراد با وسیله نقلیه خود به مرزهای کشور برای شرکت در راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی مراجعه می‌کنند.

در سال‌های گذشته در مرز بین‌المللی شلمچه مکانی برای پارک خودروهای زوار اختصاص یافته بود و در سال‌جاری اقدامات لازم برای تکمیل پارکینگ بزرگ ۹۰ هکتاری شلمچه با گنجایش ۳۰ هزار خودرو و برای رفاه زوار انجام شده و این پارکینگ آماده بهره‌برداری است.
همچنین برای تسهیل مراجعه زائران به پارکینگ ۹۰ هکتاری نیز جاده دسترسی از مسیر شلمچه احداث شده تا زائران به راحتی به این مرکز مراجعه کنند. آسفالت این پارکینگ قرار است تا پایان هفته جاری تکمیل شود و مشکل روشنایی آن با نصب پایه‌های برق برطرف شده است.
همچنین در این محور سه دور برگردان با نظر راهور فراجا برای کنترل ترافیک و پارکینگ مخصوص اتوبوس حمل زائران در خارج از مسیر اصلی زائران طراحی و اجرا شده است.
جانمایی اسکان زوار حسینی در خوزستان
از دیگر اقدامات ضروری برای رفاه زائران اربعین، بحث اسکان و تغذیه است که مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان در این خصوص گفت: کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان طبق سال‌های گذشته نیز هماهنگی‌های لازم را در ۲ بخش اسکان و تغذیه در سطح استان انجام داده است.
حجت‌الاسلام سیدمحمود موسوی با اشاره به اسکان زوار اربعین در خوزستان اظهار کرد: اسکان ما مردمی است یعنی مساجد، حسینیه‌ها، منازل و اردوگاه‌هایی که امکانات سرمایشی دارند در اختیار زائران قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: زائران اربعین حسینی می‌توانند با مراجعه به سایت عتبات خوزستان نشانی محل‌های اسکان زوار را جست‌وجو کنند. این محل‌ها در چهار شهر ورودی استان، بین راه و دو پایانه تدارک دیده شده‌اند.
مسئول کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین خوزستان با تاکید بر اینکه امکانات سرمایشی در سال‌جاری برای زوار حسینی بسیار مهم است، افزود: تلاش ما این است که زوار برای اسکان و تغذیه دغدغه‌ای نداشته باشند.
وی گفت: از رسانه‌ها درخواست می‌شود به نشر حداکثری پویش «نذر آب و یخ» در خوزستان و کشور کمک کنند تا تا زائران در این زمینه دغدغه‌ای در این زمینه نداشته باشند.
استقرار شعب کشیک دادسرا و دادگاه
حقوق عامه زوار حسینی یکی دیگر از مواردی است که امسال به آن توجه شده به‌گونه‌ای که رئیس کل دادگستری خوزستان از استقرار شعب کشیک دادسرا و دادگاه در خرمشهر و مرزهای شلمچه و چذابه خبر داد.
علی دهقانی در این‌باره اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن رویداد اربعین حسینی، شاهد ورود تعداد زیادی از زائران به استان هستیم که خدمت‌رسانی مطلوب به آنان نیازمند مشارکت جدی و فعال شورای قضائی و ستاد اربعین دارد.

وی گفت: نظارت بر حقوق عامه به‌ویژه در بحث استقرار میزهای خدمت یکی از مطالبات زوار است که باید مطابق سال‌های گذشته علاوه بر شعبه کشیک آبادان شعب کشیک دادسرا و دادگاه در خرمشهر و مرزهای شلمچه و چذابه نیز مستقر شود.
رئیس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: حفظ سلامت زائران مهم‌ترین انتظاری است که از دستگاه‌های متولی داریم و در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان بر افزایش ایمنی راه‌ها و خدمات بهداشتی و درمانی در این ایام تاکید شد.
وی با اشاره به ضرورت حفظ کرامت زوار حسینی بر نظارت میدانی، بر حسن انجام وظیفه مأموران نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از انتظارات و مطالبات زوار، حفظ تأمین امنیت خودروهای آنان در پارکینگ‌ها و اموال درون آن است که تعزیرات حکومتی باید نظارت کند تا خودروها به پارکینگ‌های ستاد هدایت شود و این پارکینگ‌ها محصور و مجهز به پایش تصویری باشد. ضمن اینکه با هرگونه تغییر کاربری اراضی و احداث پارکینگ‌های بدون مجوز برخورد قانونی شود.
صدور گذرنامه در ۱۴ شهر خوزستان
معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی خوزستان از فعال سازی ۱۴ شهرستان این استان به منظور صدور گذرنامه زیارت برای راهپیمایی اربعین حسینی خبر داد.

پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی خوزستان اقدام به راه اندازی لینک ثبت و صدور گذرنامه اربعین در ۱۴ شهرستان استان کرده است
سرهنگ حکیم عبداللهی در این‌باره اظهار کرد: با توجه به استقبال محبین اهل بیت (ع) در خوزستان و اشتیاق آنها برای اعزام به مراسم اربعین حسینی، پلیس مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی خوزستان اقدام به راه اندازی لینک ثبت و صدور گذرنامه اربعین در ۱۴ شهرستان استان کرده است.
وی با تاکید بر اینکه متقاضیان سفر اربعین برای سهولت در دریافت گذرنامه به درگاه «پلیس من» مراجعه کنند، افزود: لینک ثبت و صدور گذرنامه اربعین در شهرستان‌های دزفول، ماهشهر، آبادان، خرمشهر، اندیمشک، دشت‌آزادگان، بهبهان، شوش، شوشتر، باغملک، ایذه، مسجدسلیمان، شادگان و راسایت احکاممز راه‌اندازی شده است.
معاون فرهنگی و اجتماعی فرمانده انتظامی خوزستان تاکید کرد: درخواست‌کنندگان دیگر نیاز به حضور و مراجعه به پلیس گذرنامه استان نداشته و با همراه داشتن مدارک می‌توانند در شهرستان خود و یا نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت اقدام به ثبت و صدور گذرنامه زیارت کنند.
سرهنگ عبداللهی گفت: برای تسریع در صدور گذرنامه زیارت و جلوگیری از عودت مدارک، هم استانی‌ها باید ضمن ارائه کپی مدارک از قبیل کارت ملی، شناسنامه، پایان خدمت و… حتماً یک قطعه عکس با کیفیت بالا به همراه آدرس دقیق محل سکونت، کد پستی و شماره تماس برای تسریع در تحویل به کارکنان پلیس مهاجرت و گذرنامه ارائه کنند.
افزایش گیت‌های گذرنامه در مرز شلمچه عراق
افزایش گیت‌های گذرنامه در مرز شلمچه عراق یکی از تدابیری است که این کشور برای تردد سریع و آسان زائران حسینی اتخاذ شده است؛ مدیر مرز شلمچه عراق گفت: تدابیر و اقدامات لازم برای ورود آسان زائران ایرانی از شلمچه پیش بینی شده است.
ابراهیم شرحان فرج تاکید کرد: اقدامات شایسته و خوبی نسبت به سال گذشته در خصوص افزایش گیت‌های گذرنامه اتخاذ شده است.
وی افزود: در خصوص حمل و نقل تا عتبات عالیات و بصره نیز اقدامات خوبی در نظر گرفته شده تا زائران با توجه گرمای هوا در کمترین زمان از شلمچه منتقل شوند.

مدیر مرز شلمچه عراق گفت: سرویس‌های بهداشتی، حمام و موکب برای پذیرایی از زائران نیز پیش بینی شده است.
استقرار ۱۰۰۰ امدادگر هلال احمر در مرزها
ارائه خدمات امدادی و درمانی به زوار یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در بحث اربعین حسینی است چرا که سالانه بسیاری از افراد بر اثر شرایط و دلایل مختلف نظیر گرمای زیاد، سوانح رانندگی و… دچار آسیب می‌شوند، به همین دلیل آماده‌باش نیروهای امدادی و درمانی اهمیت زیادی دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این خصوص گفت: در سال‌جاری یک هزار امدادگر هلال احمر استان برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی در مرزهای استان و مسیرهای تردد مستقر می‌شوند.
وحید شعبانی بیان کرد: همچنین ۱۵ پست موقت و ۲ قرارگاه عملیات پشتیبانی و ۲ پایگاه امدادی بعد از مرزهای شلمچه و چذابه به زائران حسینی امدادرسانی می‌کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان تاکید کرد: همچنین در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی نیز دوره‌های آموزشی امدادی و سلامت در بخش‌های مختلف برای موکب داران و زائران برگزار خواهد شد.
همچنین استاندار خوزستان در این زمینه گفت: هلال احمر در خدمات رسانی به زائران حسینی یکی از نهادهای مهم است چرا که این نهاد همواره در بحران‌های مختلف حضور دارد و به همین دلیل باید همیشه در حالت آماده‌باش باشد.
وی افزود: هلال احمر باید تحرک، پویایی، آمادگی و طراحی برای امدادرسانی در حادثه را داشته باشد تا در کنترل حوادث و امدادرسانی به موقع پیروز باشد.

حسینی محراب با تاکید بر اینکه هلال احمر خوزستان باید ارتباطات نزدیک و خوبی را با کشورهای هم مرز استان داشته باشد، بیان کرد: هلال احمر باید نیروهای متخصص پرورش دهد و آموزش‌های به روز را به نیروهای خود ارائه دهد تا در حوادث امکان بهترین و با کیفیت‌ترین امدادرسانی را با کمترین تلفات داشته باشند.
تجهیز بیمارستان چذابه
همچنین در زمینه خدمات درمانی، اقدامات بیشتری در مرزهای خوزستان صورت گرفته به‌گونه‌ای که سال گذشته بیمارستان در مرز شلمچه افتتاح و در سال‌جاری بیمارستان چذابه به وسایل پزشکی تجهیز شد؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این باره تصریح کرد: در راستای ارائه خدمات درمانی به زائران حسینی، ۲۹ قلم تجهیزات پزشکی به ارزش حدود ۸۰ میلیارد ریال برای تجهیز بیمارستان طریق القدس بستان و درمانگاه پایانه مرزی چذابه اختصاص یافت.
حبیب حی‌بر افزود: پس از دریافت تجهیزات مذکور بیمارستان طریق القدس بستان و درمانگاه پایانه مرزی چذابه به ۲۹ قلم تجهیزات پزشکی بیمارستانی مجهز شدند.
وی گفت: این تجهیزات شامل تخت بستری و تشک، تخت معاینه، الکتروکاردیوگراف چند کاناله، مانیتورینگ علائم حیاتی پرتابل، الکتروشوک، AED، لارنگوسکوپ، پالس اکسی‌متر انگشتی، ویلچر، نبولایزر، ونتیلاتور، ساکشن پرتابل برقی، برانکارد، تخت ژنیکولوژی، اتوکلاو رومیزی، تخت احیا، پالس اکسی‌متر ثابت، سل کانتر، الکترولیت آنالایزر و سانتریفیوژ هستند.
این روزها مردم خوزستان به خصوص در مرزهای چذابه و شلمچه خود را برای پذیرایی از زوار اربعین امام حسین (ع) آماده می‌کنند و شور و حال حسینی در این استان موج می‌زند. امیدوارم از خبر آغاز خدمت به زوار در خوزستان/شورحسینی در شلمچه و چذابه موج
می‌زند
راضی بوده باشید.

آغاز خدمت به زوار در خوزستان/شورحسینی در شلمچه و چذابه موج
می‌زند  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۸-۱۹ ۰۲:۳۷:۵۵