۱۶.۴ تن در هکتار خاک سالانه در کشور فرسایش می شود

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ۱۶.۴ تن در هکتار خاک سالانه در کشور فرسایش می شود به گزارش خبرنگار سایت احکام، هوشنگ جزی عصر یکشنبه در کارگاه آموزشی و طرح مشکلات آبخیزداری ۱۰ استان کشور در ارومیه با بیان اینکه خاک یک ماده با ارزش حتی مهمتر از آب است و ساخت یک سانت از آن ۷۰۰ سال طول می‌کشد و حفاظت از خاک همکاری تمام ارگان‌ها و مشارکت مردم را می‌طلبد، افزود: ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور دچار فرسایش آبی است و به طور متوسط سالانه ۱۶.۴ تُن در هکتار فرسایش خاک داریم.
معاون آبخیزداری، مراتع و بیابان منابع طبیعی کشور نیز در این کارگاه آموزشی از اجرای ۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد، گفت: در ۱۲۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور باید طرح آبخیزداری انجام شود.
حسن وحید گفت: طرح آبخیزداری در ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور اجرا شده است که باقی عرصه‌ها در طول برنامه ۷ و۸ توسعه با حمایت تمام ارگان‌ها و مشارکت مردم به اتمام خواهد رسید.
وی افزود: آذربایجان غربی غربی یکی از، استان‌ها متنوع از نظر منابع طبیعی است که یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی این استان مطالعات آبخیزداری و ۵۰ هزار هکتار طرح آبخیزداری اجرا شده است که در کنترل سیلاب‌ها و ذخیره منابع آب نقش مهمی دارد.
وحید با اشاره معضلات زیست محیطی در کشور و نقش مردم در کاهش این معضلات، بیان کرد: مشارکت مردم در عرصه‌های منابع طبیعی منجر به کاهش مخاطرات زیست محیطی همچون سیلاب، فرسایش خاک و موارد دیگر خواهیم بود.
میرصمد موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری آذربایجان‌غربی گفت: در سال جاری ۳۹ طرح آبخیزداری با اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان در عرصه‌های منابع طبیعی استان اجرا شده است.
آبخیز داری نقش مهمی در کنترل سیلاب‌ها و حفاظت خاک، تغذیه سفرهای آب زیر زمینی و بالا بردن تولید محصولات با استفاده از دانش و تجربه را دارد.
کارگاه آموزشی باهدف بررسی مشکلات طرح‌های آبخیزداری کشور با حضور استان‌های اصفهان، کرمان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و یزد در آذربایجان غربی تا ۲۳ آبان ماه برگزار خواهد شد. امیدوارم از خبر ۱۶.۴ تن در هکتار خاک سالانه در کشور فرسایش می شود راضی بوده باشید.

۱۶.۴ تن در هکتار خاک سالانه در کشور فرسایش می شود  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۱۴ ۰۲:۴۴:۵۸