گفتگوی مقامات ارشد ترکیه و آمریکا با محوریت جنگ
اوکراین

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر گفتگوی مقامات ارشد ترکیه و آمریکا با محوریت جنگ
اوکراین
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از آناتولی، «ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز چهارشنبه در تماس تلفنی با «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا بر ادامه گفت وگو و مشارکت در مسائل جهانی و منطقه‌ای تاکید کرد.
بر اساس بیانیه ریاست جمهوری ترکیه، کالین و جیک سالیوان در مورد موضوعات دوجانبه سیاسی و اقتصادی، همکاری در صنعت دفاعی، جنگ روسیه علیه اوکراین، تحولات در مدیترانه شرقی، درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو و سایر موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کردند.
کالین همچنین از برگزاری نشستی که در سطح رهبران در حاشیه نشست ماه گذشته G-۲۰ در بالی اندونزی برگزار شد، ابراز خرسندی کرد.
دو مقام ارشد ترکیه و آمریکا همچنین بر ادامه گفت‌وگو و رایزنی‌ها در مورد مسائل مهم جهانی و منطقه‌ای توافق کردند.
در مورد پیشنهادات سوئد و فنلاند در ناتو، کالین از پیشرفت گفتگوها با دو کشور شمال اروپا استقبال کرد و اظهار داشت که تمام تعهدات در توافق سه جانبه باید انجام شود. کالین در ادامه گفت که ترکیه و آمریکا باید به عنوان دو متحد ناتو بر منافع استراتژیک و مشترک تمرکز کنند.
وی همچنین انتظارات ترکیه را در خصوص تکمیل بدون قید و شرط تأیید درخواست خرید و نوسازی F-۱۶ توسط کنگره آمریکا اعلام کرد و مشاور جو بایدن خواست تا واشنگتن در این زمینه موانعی ایجاد نکند.
این مقام ترکیه‌ای درباره جنگ اوکراین هم بر لزوم بازگشت به میز مذاکره تاکید کرد. وی بار دیگر بر ابتکارات دیپلماتیک مصمم ترکیه، از جمله مبادله زندانیان و معامله غلات، که می‌تواند راه را برای آتش بس هموار کند، تاکید کرد.
کالین همچنین تاکید کرد که ترکیه در عملیات خود در سوریه و عراق گروه‌های تروریستی پ.ک. ک و وابستگان به این گروه را که تهدیدی برای امنیت ملی این کشور هستند، هدف قرار می‌دهد. وی همچنین بار دیگر تاکید کرد که ترکیه بر اساس ماده ۵۱ کنوانسیون سازمان ملل حق دفاع از خود را دارد.
ترکیه ماه گذشته عملیات پنجه شمشیر را در شمال عراق و سوریه آغاز کرد. این عملیات، یک عملیات هوایی فرامرزی علیه گروه تروریستی پ.ک. ک است و مخفیگاه‌های غیرقانونی در سراسر مرزهای عراق و سوریه را که حملاتی را از آنجا علیه خاک ترکیه طراحی و گاهی اجرا می‌شود، هدف قرار می‌دهد.پس از آغاز عملیات هوایی در ۲۰ نوامبر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز از عملیات زمینی در شمال عراق و شمال سوریه برای از بین بردن تهدید تروریسم خبر داد.
در گزارش آناتولی همچنین گفته شده است که از سال ۲۰۱۶، آنکارا سه عملیات موفق ضد تروریستی را در سراسر مرز خود در شمال سوریه برای جلوگیری از تشکیل یک کریدور تروریستی و امکان اسکان مسالمت آمیز ساکنان راه اندازی کرده است: سپر فرات در سال ۲۰۱۶، شاخه زیتون در سال ۲۰۱۸ وبهار صلح در سال ۲۰۱۹. امیدوارم از خبر گفتگوی مقامات ارشد ترکیه و آمریکا با محوریت جنگ
اوکراین
راضی بوده باشید.

گفتگوی مقامات ارشد ترکیه و آمریکا با محوریت جنگ
اوکراین  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۰۸ ۰۲:۳۶:۵۱