گفتگوی اردوغان با نخست وزیر جدید سوئد درباره عضویت در
ناتو

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر گفتگوی اردوغان با نخست وزیر جدید سوئد درباره عضویت در
ناتو
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از اسپوتنیک، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه با «اولف کریسترسون»، نخست وزیر جدید سوئد به صورتتلفنی گفتگو کرد و در این تماس تلفنی گفت که روابط دوجانبه و موضوع عضویت این کشور در ناتو نباید توسط تروریست‌ها به گروگان گرفته شود.
درخواست عضویت سوئد و فنلاند در ناتو تا کنون از سوی همه کشورهای عضو ناتو به جز ترکیه و مجارستان تائید شده و سوئد اکنون در تلاش برای همراه کردن ترکیه است، هرچند ترکیه درخواست‌هایی مبنی بر قطع حمایت و بازداشت و استرداد اعضای گروه کردی پ.ک. ک را مطرح کرده است.
اردوغان همچنین در گفتگوی تلفنی خود با نخست وزیر جدید سوئد گفت که ترکیه برای پیشبرد روابط دوجانبه با دولت سوئد در همه زمینه‌ها آماده است. رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا از اظهارات نخست وزیر کریسترسون مبنی بر تعهد به تفاهم نامه سه جانبه پیروی می‌کند، گفت که تفاهم نامه سه جانبه به عنوان یک راهنما در این زمینه عمل خواهد کرد. در این بیانیه آمده است.
ترکیه پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو را به دلیل مدارای این کشورها با تروریست‌ها از جمله افراد وابسته به سازمان‌هایی که آنکارا آن‌ها را تروریستی می‌داند، یعنی سازمان فتح الله گولن (FETO) واعظ اسلام (FETO) و حزب کارگران کردستان، مسدود کرده است.
ماه گذشته نیز «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده بود که تا زمانی که تمام وعده‌های داده شده به آنکارا محقق نشود، این کشور به مواضع مخالف خود در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو پایبند خواهد ماند و به مخالفت خود با عضویت این دو کشور در ناتو ادامه خواهد داد.
فنلاند و سوئد که در ۱۸ مه درخواست پیوستن به ناتو را داده بودند، قرار بود تا در نشست آتی سران ناتو دعوت رسمی برای عضویت در این بلوک دریافت کنند اما ترکیه روند الحاق این دو کشور را مسدود کرده است.
در نشست سه جانبه قبلی میان مقامات ترکیه، سوئد و فنلاند در مادرید اسپانیا، وزرای خارجه این سه کشور یادداشت تفاهمی را امضا کردند که امکان پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ناتو را فراهم می‌کرد. این سند به ویژه همکاری دو کشور شمال اروپا با آنکارا در مبارزه با تروریسم را پیش‌بینی می‌کرد و منظور ترکیه از گروه‌های تروریستی، حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و شاخه‌های آن است. ترکیه از سوئد و فنلاند انتظار دارد تا اعضای این دو گروه را به آنکارا تحویل دهد. اردوغان بعداً گفت که سوئد متعهد شده است ۷۳ نفر را که در فعالیت‌های تروریستی شرکت داشتند به ترکیه تحویل دهد، اما سوئد چنین موضوعی را رد کرد. همچنین به تازگی سوئد محدودیت‌های صادرات تجهیزات نظامی به ترکیه را که در سال ۲۰۱۹ وضع شده بود، لغو کرده است، اما به نظر می‌رسد که ترکیه همچنان بر تحویل اعضای پ. ک. ک به عنوان پش شرط موافقت با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو اصرار دارد. امیدوارم از خبر گفتگوی اردوغان با نخست وزیر جدید سوئد درباره عضویت در
ناتو
راضی بوده باشید.

گفتگوی اردوغان با نخست وزیر جدید سوئد درباره عضویت در
ناتو  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۲۷ ۰۲:۳۷:۳۷