کیمیایی به نام «مسکن»/ همدان از آخر اول شد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر کیمیایی به نام «مسکن»/ همدان از آخر اول شد سوالات شرعی و احکام، استان‌ها: دومینوی گرانی ملک، زمین و مسکن به همراه افزایش‌های نجومی اجاره بها موضوعی است که در همدان و بسیاری از شهرهای کشور شاهد آن بودیم؛ بدنبال آن سوق پیدا کردن مردم به سمت حاشیه شهرها و توسعه پدیده نا خوشآیند حاشیه نشینی همچنین افزایش نا متعارف اجاره بها در مرکز استان واقعیات تلخی است که طی سالهای اخیر در برخی کلانشهرها بویژه همدان به چشم می‌خورد.
این روند اگرچه با مسکن سازی و پروژه‌های مسکن ملی و در ادامه نهضت ملی مسکن می‌توانست تاحدی تسکین یابد اما نه تنها این امر تا کنون تحقق نیافته است بلکه کابوس عدم پیش روی مناسب این پروژه‌ها زوج‌های جوان همدانی را بیش از گذشته از رؤیای خانه دار شدن دور کرده است.
روند کند و عدم نظارت بر عملکرد پیمانکار و کارگزاران پروژه‌های مسکن سازی در همدان موجب شد تا استان همدان در اسامی ۱۰ استان آخر این جدول که در گزارش شورای عالی مسکن آمده بود، باشد! براین اساس که استان‌های تهران، یزد، لرستان، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و همدان، ۱۰ استان آخر این رتبه‌بندی هستند.
طبق آمارهای وزارت کشور، استان‌های مازندران، خراسان رضوی و کرمانشاه با ۳۶ درصد پیشرفت فیزیکی، به ترتیب در جدول رتبه ۲۵، ۲۶ و ۲۷ را دارند. استان‌های؛ آذربایجان غربی با ۳۵ درصد پیشرفت رتبه ۲۸، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد رتبه ۲۹ و استان‌های کردستان و همدان با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی در طرح نهضت ملی مسکن به ترتیب رتبه ۳۰ و ۳۱ را دارند.
یعنی همدان پس از گذشت ماه‌ها از واریزی‌های مردم، پیگیری‌های نمایندگان مجلس و گروه‌های مردمی و وعده‌های مسئولین مربوطه، همچنان با ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی ساخت مسکن ملی و نهضت ملی آخرین استان در جدول است!
کاش یک مسئول، خودش را جای ما بگذارد
خانواده هفت نفره گرجی این روزها در مسیر مهاجرت به روستای پدری شأن هستند. خانواده‌ای جوان با ۵ فرزند قد و نیم قد…
آقای گرجی در گفتگو با خبرنگار سایت احکام با بیان اینکه نمی‌توانم هزینه‌های اجاره خانه را پرداخت کنم، اظهار کرد: در فکر این هستم که به روستای پدری مان برویم، روستایی که مشکل آب داشت و از آن به همدان آمدیم اما الان به سبب وضعیت اجاره خانه باید به آن روستا برگردم
وی با بیان اینکه کاش یک مسئول، خودش را جای ما بگذارد؛ عنوان کرد: خانه و سرپناهی نداریم و خبری هم از ساخت مسکن ملی نیست. سه سالی می‌شود که چشم انتظار هستیم اما هنوز خبری از ساخت خانه‌ها نیست که نیست.

خبرهای خوبی در راه است
با این تفاسیر، ایوب اسداللهی در گفتگو با خبرنگار سایت احکام با اشاره به اینکه هم اکنون پروژه مسکن ملی شهرک فرهنگیان فعال است، عنوان کرد: پروژه در حال پیش روی است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان خاطرنشان کرد: خبرهای خوبی از پیشرفت و پیش روی مناسب این مساکن به زودی به گوش خواهد رسید.
اما به راستی مشکل کجاست؟ آیا روند ساخت مساکن ملی در همدان به شیوه سنتی پیش می‌رود یا عزمی برای اجرای این طرح‌ها در همدان نیست؟ چرا پس از گذشت بیش از دو سال و وعده‌های مداوم مسئولین باز هم شاهد عدم پیش روی مناسب پروژه‌های مسکن در همدان هستیم؟
جای خالی فناوری‌های نوین در مسکن سازی همدان
در این خصوص، امیرحسین رهبر در گفتگو با خبرنگار سایت احکام با بیان اینکه اگر تصمیم گرفتیم که گرانی مسکن را حل نمائیم باید طبق سخنان رهبر انقلاب اسلامی ارزش پول ملی را تقویت کنیم تا تورم مهار شود و این موضوع فراتر از موضوع مسکن خواهد بود؛ اظهار کرد: در بازار مسکن می‌توان کارهای کوچکی انجام داد که باعث کنترل قیمت‌های مسکن شود، نکته اول اینکه باید به شیوه‌های ساخت و ساز دقت کنیم یعنی اکنون ساخت مسکن‌های ما شبیه ۲۰ سال پیش است گرچه فناوری های زیاد و پیشرفته‌ای از لحاظ اقتصادی، مقرون به صرفه بودن و سرعت ساخت وجود دارد که هنوز در ساخت وسازهای ما وارد نشده است.
استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری بوعلی سینا ادامه داد: ما می‌توانیم بخش مسکن را با فناوری های نوین متحول کنیم و هدف این است؛ اما متأسفانه بساز و بفروش های ما با این فناوری آشنا نیستند، نکته دوم این است که دولت مداخلات نابجا در حوزه مسکن دارد، دولت با خرج پول بدون پشتوانه بهای عموم کالاها مانند اجاره بها و مسکن را خود به خود بالا می‌برد که باید دست از این کار بردارد.
پروژه‌های مسکن در همدان حرکت لاکپشتی خود را پشت سر می‌گذرانند و رتبه دار آخرین استان طرح نهضت مسکن کشور هستیم، روندی که رفته رفته برای جوانان و شهروندان مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.
اما به راستی باید چه کرد؟ ارزیابان وزارت کشور به سبب بررسی وضعیت آخرین استان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن چندی پیش به همدان آمدند اما باز هم روند رو به رشدی را در این مسیر شاهد نیستیم.
از بازرسان وزارت کشور چه خبر؟
قرار بود که بازرسانی، علل و عوامل کندی کار در استان‌های آخر جدول اجرای طرح نهضت ملی مسکن را شناسایی و نتیجه به رئیس هیئت دولت اعلام شود، اما این روند در همدان به کجا رسیده است؟
این روزها در حاشیه شهر همدان هم خانه‌ها و زمین‌ها با روند نجومی و خارج از تصوری با افزایش قیمت روبرو بوده‌اند و کسی جلودار آنها نیست. موضوعی که نه تنها روی سبک زندگی و کیفیت زندگی مردم اثرگذاشته است بلکه پیامدهای مهاجر فرستی، حاشیه نشینی، کاهش ازدواج و باروری را هم به دنبال دارد. پیامدی که مسئولین و برنامه ریزان استان همدان نباید از آن غافل بمانند. امیدوارم از خبر کیمیایی به نام «مسکن»/ همدان از آخر اول شد راضی بوده باشید.

کیمیایی به نام «مسکن»/ همدان از آخر اول شد  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۵-۲۵ ۰۲:۳۸:۳۸