کره شمالی دو موشک کروز استراتژیک دوربرد را آزمایش
کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر کره شمالی دو موشک کروز استراتژیک دوربرد را آزمایش
کرد
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه‌ها در شرق آسیا بامداد پنجشنبه گزارش دادند که کره شمالی یک جفت موشک کروز استراتژیک دوربرد را آزمایش کرده است.
گفته شده پرتاب این دو موشک کروز استراتژیک با حضور و نظاره گری «کیم جونگ اون»، رهبر این کشور انجام شده است.
این پرتاب موشکی، جدیدترین آزمایش موشکی کره شمالی در میان یک سری از آزمایش‌های تسلیحاتی طی چند هفته گذشته است که همزمان با تشدید تنش در جنوب شرق آسیا صورت می‌گیرد.
خبرگزاری مرکزی و دولتی کره شمالی اعلام کرد که کیم شخصاً پرتاب این موشک‌ها را که ۲۰۰۰ کیلومتر (۱۲۴۰ مایل) بر فراز دریا طی کردند، نظارت کرده است. همچنین گفته شده که این موشک‌ها به اهداف مورد نظر خود اصابت کرده اند، هرچند مشخص نشده که این اهداف چه و در کجا مستقر بوده اند.
خبرگزاری دولتی کره شمالی در این ارتباط گفت: رهبر کشور از آزمایش‌هایی که برای افزایش کارایی موشک‌های یگان‌های ارتش در عملیات هسته‌ای تاکتیکی طراحی شده‌اند، ابراز خرسندی بسیاری کرد.
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بعد از آزمایش‌های موشکی اخیر گفت که ما باید حوزه عملیاتی نیروهای مسلح استراتژیک هسته‌ای خود را گسترش دهیم. در بیانیه‌ای که به نقل از رهبر کره شمالی منتشر شده، آمده است: «ما باید تمام تلاش‌ها را بر توسعه بی‌پایان و شتاب‌دهنده نیروهای مسلح ملی هسته‌ای متمرکز کنیم.»
پیش از این، کیم در کنگره مهم و کلیدی حزب کمونیسم کره شمالی در ژانویه ۲۰۲۱ گفته بود که دستیابی به تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی (سلاح‌های کوچک‌تر و سبک‌تر برای استفاده در میدان نبرد) در اولویت اصلی قرار داد. او همچنین متعهد شد که امسالل نیروهای هسته‌ای کره شمالی را با سریع‌ترین سرعت ممکن توسعه دهد.
کره شمالی همچنین ماه گذشته قوانین هسته‌ای خود را برای صدور مجوز حملات پیشگیرانه مورد بازنگری قرار داد و کیم کره شمالی را یک قدرت هسته‌ای «بازگشت ناپذیر» اعلام کرد و در عمل به احتمال مذاکرات بر سر زرادخانه‌های این کشور پایان داد.
طی چند هفته گذشته نیز سئول، توکیو و واشنگتن تمرین‌های نظامی ترکیبی، از جمله استقرار یک ناو هواپیمابر هسته‌ای ایالات متحده را در منطقه دنبال کرده اند که این اقدامات خشم پیونگ‌یانگ را برانگیخته است. کره شمالی پیش از این گفته بود که این رزمایش‌ها تمرینی برای تهاجم و جنگ است.
پیش از این، برخی کارشناسان به خبرگزاری روسی اسپوتنیک گفته بودند که آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر کره شمالی ممکن است مقدمه‌ای برای حرکت به سمت مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ یانگ باشد.
رسانه دولتی کره شمالی روز دوشنبه گذشته نیز گزارش داده بود که آزمایش‌های موشکی این کشور برای مقابله با حملات آمریکا و کره جنوبی با کلاهک‌های هسته‌ای تاکتیکی طراحی شده‌اند. منابع کره شمالی همچنین افزوده‌اند موشکی که در ۴ اکتبر بر فراز ژاپن پرواز کرد، نوع جدیدی از موشک‌های بالستیک میان برد زمین به زمین بود که به منظور ارسال یک سیگنال هشدار قدرتمند به دشمنان پرتاب شد.
پنتاگون در هفته گذشته ارزیابی کرد که کره شمالی در حال آماده شدن برای یک آزمایش هسته‌ای واقعی است. کره شمالی آخرین بار در سال ۲۰۱۷ بمب هسته‌ای را در سایت پونگی-ری آزمایش کرده بود. با این حال تونل‌های منتهی به تأسیسات زیرزمینی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ در جریان مذاکرات صلح آمریکا و کره شمالی که در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ برگزار شد، منفجر گردید، اما کارشناسان گفته‌اند که این تأسیسات دوباره قابلیت بازسازی و ساخت را خواهند داشت.
«نیکلای سوکوف»، کارشناس ارشد مرکز خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات تسلیحاتی وین به اسپوتنیک گفته است که رگبار موشک‌های اخیر کره شمالی می‌تواند تلاشی از سوی این کشور برای گرفتن امتیاز از آمریکا قبل از آغاز مذاکرات باشد.
سوکوف گفت: «در حال حاضر صحبت از راه‌حل سیاسی، تقریباً غیرممکن است، اگرچه نشان دادن توانایی‌های موشکی می‌تواند مقدمه‌ای برای تماس‌ها و تلاش برای مذاکره از موضع قوی‌تر توسط کره شمالی باشد.»
کره شمالی اصرار دارد که رزمایش‌های موشکی اش، آزمایشی برای «تثبیت قابلیت بازدارندگی جنگ و ضدحمله هسته‌ای» و در پاسخ به ادامه مانورهای نظامی مشترک ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن برگزار شده است.
«دیوید اشمرلر»، محقق ارشد در مرکز جیمز مارتین برای مطالعات عدم اشاعه در مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری نیز پیش‌بینی کرده است که اگرچه یک آزمایش هسته‌ای می‌تواند خطرات را در یکی از ناآرام‌ترین مناطق جهان افزایش دهد، اما کره شمالی می‌تواند در هر زمانی در آینده چنین اقدامی را انجام دهد. این کارشناس همچنین گفت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که سایت آزمایش پونگی-ری در حال بازسازی است.
اشمرلر همچنین افزود: «من از پیش‌بینی زمان خودداری می‌کنم، زیرا همه چیز بستگی به زمان اتمام نوسازی سایت است. فعالیت‌های اخیر فقط نشان می‌دهد که آنها قصد دارند دوباره آزمایش کنند، اما در زمانی که خودشان انتخاب می‌کنند.»
دیوید اشمرلر در ادامه افزود: «کره شمالی هیچ قصد یا دلیلی برای خلع سلاح هسته‌ای ندارد و با توجه به اینکه در حال حاضر موضع غیرقابل تغییری دارد، بهترین چیزی که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم توقف آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای این کشور است و چگونگی رسیدن به این هدف مستلزم اعطای امتیازات سیاسی از سوی ایالات متحده به کره شمالی است.»
کره شمالی در اوایل سپتامبر گذشته یعنی کمتر از دو ماه پیش خود را یک کشور دارای سلاح هسته‌ای معرفی کرد. دکتررامانا، رئیس بخش خلع سلاح، امنیت جهانی و انسانی در مؤسسه لیو معتقد است: «همه کشورهایی که دارای تسلیحات هسته‌ای هستند تمایل به پنهان کاری دارند. اما رمزگشایی کره شمالی حتی سخت‌تر از سایرین است. بنابراین من در مورد کره شمالی حدس و گمان نمی زنم. اما واضح است که این اقدامات منجر به شکست روند صلح در شبه جزیره کره خواهد شد.» امیدوارم از خبر کره شمالی دو موشک کروز استراتژیک دوربرد را آزمایش
کرد
راضی بوده باشید.

کره شمالی دو موشک کروز استراتژیک دوربرد را آزمایش
کرد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۳ ۰۲:۴۹:۱۶