پهپادهای مدافع یمن/ کشتی های غارتگر فرار کردند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر پهپادهای مدافع یمن/ کشتی های غارتگر فرار کردند سوالات شرعی و احکام-گروه بین الملل: از زمانی که ائتلاف تحت رهبری ریاض جنگ علیه ملت یمن را به راه انداخته است در کنار تبعات ویرانگر این جنگ، این ائتلاف به غارت ثروت‌های یمن پرداخته اند. منابع یمنی فاش کردند که ائتلاف متجاوز به یمن به سرکردگی ریاض در حال چپاول نفت این کشور است. رسانه‌های یمن گزارش دادند که استان شبوه ۱۵۰ حلقه چاه نفت دارد که نفت استحصالی از این چاه‌ها روزانه از سوی ائتلاف سعودی و با همکاری دولت مستعفی در حال غارت شدن است.
بر اساس این گزارش‌ها، «دلال‌های نفتی ائتلاف» عربستان سعودی یک خط لوله نفت قدیمی ساخت روس‌ها را که به بندر بلحاف شبوه وصل می‌شود، به کار انداخته‌اند تا نفت همه ۱۵۰ حلقه چاه را قاچاق کنند. همه این اقدامات و تلاش برای غارت نفت یمن با نظارت مستقیم و اطلاع دولت سرسپرده وابسته به ریاض صورت می‌گیرد.
چپاول نفت یمن از استان‌های مأرب و شبوه در حالی صورت می‌گیرد که مردم یمن به دلیل محاصره کشورشان از سوی ائتلاف و جنگی که ریاض و ابوظبی بر یمن تحمیل کرده، با کمبود غذا، سوخت و قحطی مواجه هستند و سوخت مورد نیازشان از بیرون با چند برابر قیمت تأمین می‌شود چپاول نفت یمن از استان‌های مأرب و شبوه در حالی صورت می‌گیرد که مردم یمن به دلیل محاصره کشورشان از سوی ائتلاف و جنگی که ریاض و ابوظبی بر یمن تحمیل کرده، با کمبود غذا، سوخت و قحطی مواجه هستند و سوخت مورد نیازشان از بیرون با چند برابر قیمت تأمین می‌شود.
خبرگزاری یمنی سبأ چهارم اوت اعلام کرد که ائتلاف سعودی درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز یمن را غارت می‌کند که این درآمدها معادل حقوق تمام کارمندان دولت برای مدت هفت ماه است.
غارت منابع و ثروت‌های ملت یمن موضوعی که مقامات انصارالله بارها به آن پرداخته و درباره ادامه این وضعیت هشدار دادند.
از جمله مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با حسن الحارثی، معاون استانداری شبوه در امور نفت و گاز گفت: مزدوران ائتلاف متجاوز آمریکا و عربستان همچنان به غارت منابع نفتی و گازی ملت یمن ادامه داده و پول حاصل از فروش نفت و گاز را به بانک ملی عربستان انتقال می‌دهند. ملت یمن از کمبود خدمات و قطع حقوق‌ها به دلیل تجاوز عربستان و محاصره ظالمانه رنج می‌برند. درآمدهای نفتی و گازی که توسط مزدوران ائتلاف متجاوز غارت می‌شود برای پرداخت حقوق تمام کارمندان دولت و بازنشستگان و تحقق توسعه پایدار در تمام کشور کافی است.
وی از سازمان ملل و جامعه بین المللی خواست بر مزدوران ائتلاف متجاوز برای اجرای تعهدات مربوط به توافق استکهلم و پرداخت کسری در مبلغ حقوق تمام کارمندان دولت و بازنشستگان فشار بیاورند.
المشاط تأکید کرد: ملت یمن درباره غارت منابع و امکاناتشان سکوت نخواهند کرد. این منابع و امکانات به شرکت‌ها و املاکی برای مزدوران در خارج تبدیل می‌شود در حالی که ملت یمن با سختی و مشکلات مواجه هستند.
با ادامه این روند یعنی غارت منابع نفت و گاز یمن، هشدارهای مقامات انصارالله لحن جدی تر به خود گرفت و یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در هشداری آشکار به شرکت‌های کشتیرانی که برای کشورهای دشمن کار می‌کنند، بیان کرد که شرکت‌های سرمایه‌گذار، دریایی، نفتی و… خارجی و محلی که در سراسر خاک یمن فعالیت می‌کنند، برای در امان ماندن از هرگونه حادثه به اخطارها و دستورات ما گوش داده و آب‌های ساحلی و اقتصادی یمن را ترک کنند، زیرا که تبعات هر اتفاقی متوجه خود آنها خواهد بود.
اخطار به شرکت‌های خارجی

اخطارها و دستورات پنج گانه شورای عالی اقتصادی به شرکت‌های خارجی همکار با ائتلاف
۱- تمام شرکت‌های غارتگر فعال در یمن باید فعالیت خود را متوقف کنند.
۲- فعالیت‌ها باید تا ساعت ۶ عصر فردا، یک‌شنبه به صورت کامل متوقف شود.
۳- در صورت ادامه فعالیت و نقض دستور، خود شرکت‌ها مسئول عواقب آن خواهند بود.
۴- دستور صادر شده مطابق قوانین بین المللی و نص قانون اساسی جمهوری یمن است.
۵- مسئولین جمهوری یمن حق بررسی و بازخواست غارت‌های صورت گرفته قبل از این زمان را برای خود محفوظ می‌دارد.
هشداری که عملی شد
شامگاه جمعه ۲۹ سایت احکامماه بود که رسانه‌ها از وقوع دو انفجار در بندر «الضبه» در شرق شهر «مکلا» مرکز استان حضرموت در شرق یمن بر اثر حملات پهپادی خبر دادند. این دو انفجار همزمان با ورود یک کشتی برای انتقال محموله نفتی اتفاق افتاد. این انفجارها ناشی از حمله سه هواپیمای بدون سرنشین به نزدیک بندر نفتی الضبه بوده است.
منابع محلی یمن هم اعلام کردند در پی انفجارهایی که بندر نفتی الضبه در حضرموت را هدف قرار داد، این بندر دچار آتش سوزی شده و راه ارتباطی شهرهای مکلا و الشحر بسته شد.رسانه‌ها اعلام کردند که این نفتکش قصد داشته است نفت برداشت شده از میادین «المسیله» در غرب حضرموت را به مقصد نامعلومی جابجا کند.
این در حالی است که استاندار حضرموت در شورای ریاستی منصوب عربستان نیز از حمله با دست کم دو پهپاد بمب گذاری شده به بندر نفتی الضبه خبر داد و افزود: ضربه اول بین کشتی و شناور اتفاق افتاد ولی ضربه دوم به یک کشتی یونانی نزدیکتر بود. پیش از این حمله وزارت حمل و نقل یونان تهدید شده بود.
وی ادامه داد: اکنون کشتی مورد نظر در ۱۲ مایلی خارج از بندر الضبه پهلو گرفته و پمپاژ نفت نیز از میادین المسیله به بندر نفتی الضبه در استان حضرموت متوقف شده است.
هشداری ساده به ائتلاف سعودی
دقایقی بعد این حمله از سوی انصارالله یمن تأیید شد و یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد: حمله به بندر الضبه در حضرموت هشدار ساده‌ای به ائتلاف سعودی است تا غارت منابع نفتی یمن را متوقف کنند. این نفتکش، دستورات صادره از مسئولان ذیربط مبنی بر ممنوعیت انتقال و صادرات فرآورده‌های نفتی حاکمیتی یمن را نقض کرده بود.پیام هشدارآمیز نیز برای جلوگیری از تداوم عملیات قاچاق ثروت نفتی که صرف پرداخت حقوق و خدمات به مردم یمن نمی‌شود، صورت گرفت. در این حمله تلاش شد که زیرساخت‌های یمن و امنیت کشتی و خدمه آن حفظ شود و پیام هشداری به مسئولان این کشتی بود.

وی تأکید کرد: در انجام وظایف خود برای توقف و جلوگیری از ورود هرگونه کشتی که در پی غارت ثروت ملت یمن باشد، تردید نخواهیم کرد.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن در پایان گفت که این کشور قادر است عملیات‌های هشدارآمیزی را برای دفاع از ملت و حمایت از منابع خود انجام دهد.
صادرات نفت خام از سوی متجاوزان ممنوع است
کمیته عالی اقتصادی دولت نجات ملی یمن در واکنش به حمله به بندر الضبه استان حضرموت در بیانیه‌ای اعلام کرد، صادرات نفت خام یمن توسط کشورهای متجاوز و مزدوران آنها ممنوع است و باید این تصمیم دولت توسط هر طرف، نهاد یا کشوری جدی گرفته شود.
در این بیانیه آمده است: نفتکش «نیسوس کیا» که روز جمعه از غارت محموله نفتی توسط این کشتی جلوگیری شد، پرچم جزایر مارشال را داشت و از یکی از بندرهای کره جنوبی به حرکت درآمده بود. نفتکش کره‌ای قرار بود حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۶ میلیون دلار را بارگیری کند.مسئولان مربوطه طی روزهای گذشته سه بار در روزهای ۱۸، ۲۰ و ۲۱ ماه جاری (اکتبر) پیام‌هایی به این نفتکش ارسال کردند؛ اما این نفتکش توجهی به این پیام‌ها نکرد. عملیات روز جمعه هشداری بود به این نفتکش و تلاش شد تا سلامت و ایمنی نفتکش و سرنشینان آن حفظ شود و نفتکش ساعت ۱۶ و ۴۰ دقیقه به وقت محلی آب‌های منطقه‌ای یمن را ترک کرد.
قدر مسلم آن است که دولت نجات ملی روز گذشته برای اولین بار هشدار خود را به شرکت‌های کشتیرانی خارجی فعال در بخش حمل و نقل در جنوب یمن عملی کرد. نفتکش یونانی موسوم به «نیسوس کیا» (NISSOS) دیروز جمعه برخلاف هشدارهای دولت نجات ملی یمن به بندر الضبه در استان حضر موت در جنوب این کشور نزدیک شد و قصد داشت ۲ میلیون بشکه نفت خام یمن را از این بندر به یغما ببرد اما ارتش یمن با حمله پهپادی خود به این بندر پیامی هشدار آمیز به این کشتی ارسال کرد.
منابع نظامی در صنعا با اشاره به هشدار مقامات یمنی مبنی بر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت این کشور باید صرف تأمین و پرداخت حقوق کارمندان یمنی شود، اعلام کردند: دولت نجات ملی یمن از دیروز معادله جدید «نفت در برابر حقوق» را به اجرا درآورد دولت نجات ملی یمن از دیروز معادله جدید «نفت در برابر حقوق» را به اجرا درآورد. این حمله پهپادی به بندر الضبه برای جلوگیری از سرقت نفت یمن از سوی نفتکش یونانی امری داخلی است و ارتباطی با درگیری نظامی هوایی با کشورهای متجاوز ندارد.
منابع یاد شده تهدید کردند که هرگونه واکنش از سوی ائتلاف متجاوز سعودی با پاسخ قدرتمند نیروهای یمنی مواجه خواهد شد. آنها همچنین تاکید کردند که نیروی موشکی و هوایی و پهپادی ارتش یمن در آمادگی کامل بسر می‌برند.
به گفته ناظران سیاسی در صنعا، این حمله یک حمله هشداردهنده بود زیرا اسکله بندر الضبه را هدف قرار داد و خود نفتکش یونانی را هدف قرار نداد و بدین ترتیب، از ایجاد هرگونه خسارت و تلفات جانبی جلوگیری شد.

انصارالله یمن با این حمله نشان داد که برای احقاق حق ملت یمن از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد و مادامی که ملت در محاصره و رنج به سر می‌برند نباید ثروت‌ها خدادادی آنها غارت شود.
پس از حمله پهپادی روز گذشته، زنگ خطر برای کشتی‌های خارجی به صدا درآمده است و این حمله آثار خود نمایان ساخته است به طوری که کشتی‌های خارجی از بیم هدف قرار گرفتن قراردادهای خود را برای غارت نفت یمن ملغی کرده اند.
در واقع با هدف قرار گرفتن بارزترین بندر صادر کننده نفت یمن در شرق این کشور، حساب کار دست کشتی‌های خارجی آمد که گمان نکنند دولت نجات ملی یمن فقط هشدار می‌دهد.
این حمله نشان داد که انگشتان نیروهای صنعا روی ماشه است. رسانه‌های وابسته به ائتلاف سعودی فاش کردند که یک کشتی یونانی از بارگیری محموله جدید خودداری کرده است و از بندر نفتی الضبه فرار کرده است. امیدوارم از خبر پهپادهای مدافع یمن/ کشتی های غارتگر فرار کردند راضی بوده باشید.

پهپادهای مدافع یمن/ کشتی های غارتگر فرار کردند  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۲۳ ۰۲:۴۷:۴۰