وزارت دفاع روسیه کنترل کامل شهر باخموت را تائید کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر وزارت دفاع روسیه کنترل کامل شهر باخموت را تائید کرد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه تأیید کرده است که عملیات آزادسازی شهر باخموت (همچنین به عنوان آرتیوموفسک یا آرتمیوسک شناخته می‌شود) به پایان رسیده است.
یوگنی پریگوژین، رئیس شرکت نظامی خصوصی واگنر گروپ (PMC) روز شنبه گفته بود که نیروهای روسی کنترل کامل باخموت را به دست آورده اند.
وزارت دفاع روسیه با تائید آزادسازی باخموت در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عملیات آزادسازی شهر آرتیوموفسک از نظر تاکتیکی در نتیجه اقدامات تهاجمی واحدهای تهاجمی واگنر و با پشتیبانی توپخانه و هوانوردی گروه نیروهای یوگ به پایان رسیده است.»
باخموت، واقع در شمال شهر دونتسک، ماه‌هاست که مرکز درگیری‌های روسیه و اوکراین بوده است. این شهر یک مرکز حمل و نقل مهم است که چهارراه‌های زیادی از دونباس از آن می‌گذرد و به عنوان یک مرکز حیاتی برای تامین نیروهای اوکراینی مستقر در منطقه مورد استفاده ارتش اوکراین قرار گرفته بود.
روز گذشته نیز فرماندهی نیروهای ارتش خصوصی روسیه موسوم به واگنر از کنترل کامل بر شهر باخموت خبر داد. «یوگنی پریگوژین» فرمانده ارتش خصوصی واگنر روز شنبه اعلام کرد که کنترل کامل شهر باخموت به دست نیروهای واگنر افتاد.
فرمانده ارتش واگنر یادآور شد که کنترل کامل بر شهر باخموت ۲۲۴ روز زمان برد.
پریگوژین در عین حال تاکید کرد که برخلاف گفته‌های سخنگوی وزارت دفاع روسیه، نیروهای واگنر در باخموت به تنهایی جنگیدند.
فرمانده واگنر افزود: «نیروهای ما از پنجشنبه آینده ترک باخموت را آغاز می‌کنند و شهر را به ارتش روسیه تحویل می‌دهیم.»
از ابتدای عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، شهر باخموت در منطقه دونتسک، یکی از اهداف اصلی نیروهای روسیه بوده و به کانون درگیری‌ها بدل شده است.
کنترل باخموت در حالی به دست نیروهای وابسته به روسیه افتاد که سران گروه هفت در هیروشیما ژاپن در تدارک کمک‌های نظامی جدید برای اوکراین هستند.
در حالی که روز گذشته فرماندهی ارتش خصوصی روسیه «واگنر» خبر از سقوط شهر باخموت داد، اما سخنگوی فرماندهی ارتش اوکراین مدعی شده است که ارتش اوکراین کماکان کنترل جنوب غربی باخموت را در اختیار دارد.
فرماندهی ارتش اوکراین در عین حال افزود که اوکراین حملات تهاجمی نیروهای واگنر را در جنوب غربی باخموت دفع کرده است.
معاون وزیر دفاع اوکراین نیز پس از اعلام خبر کنترل کامل روسیه بر باخموت گفت که نبردهای سختی در باخموت در جریان است و وضعیت این شهر بحرانی است، با این حال نیروهای اوکراین همچنان کنترل برخی از تأسیسات صنعتی در غرب شهر باخموت را در دست دارند.
هفته گذشته نیز واشنگتن‌پست در گزارشی مدعی شد که یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه، به دولت اوکراین پیشنهاد داده بود تا در ازای خروج کیف از شهر راهبردی باخموت، مواضع ارتش روسیه را لو بدهد! واشنگتن‌پست به استناد اسنادی که به‌تازگی از پنتاگون افشا شده، این گزارش را منتشر کرده است. در صورتی که این گزارش تایید شود، پریگوژین به خیانت متهم خواهد شد.
به نوشته این نشریه، پریگوژین اوخر فوریه و همزمان با انتشار گزارش‌ها درباره آمار بالای تلفات و روحیه پایین نیروهای واگنر، این پیشنهاد را به اداره مرکزی اطلاعات ارتش اوکراین داده است. در اسناد افشاشده از پنتاگون، مشخص نشده که پریگوژین قصد داشته کدام مواضع ارتش روسیه را در اختیار اوکراین قرار دهد.
واشنگتن‌پست مدعی است که ککیف به‌دلیل عدم اطمینان به پریگوژین، پیشنهاد او را رد کرده است. در جریان درگیری‌های چندین ماهه در شهر راهبردی باخموت، اختلافات فرمانده واگنر با مقامات ارشد وزارت دفاع روسیه بالا گرفت و پریگوژین، فرماندهان ارشد ارتش مسکو را به چشم‌پوشی از نیازهای تسلیحاتی واگنر متهم کرد.
براساس گزارش پست، سند دیگری که از پنتاگون افشاشده، نشان می‌دهد که پریگوژین به نیروهای اوکراین توصیه کرده تا به سمت مرزهای شبه‌جزیره کریمه پیشروی کنند. این نشریه مدعی شده که دو تن از مقامات اوکراین تایید کرده‌اند که پریگوژین چندین بار با اداره مرکزی اطلاعات وزارت دفاع اوکراین صحبت کرده است. این تماس‌ها هم تلفنی بوده و هم به صورت حضوری در «یک کشور نامشخص آفریقایی» صورت گرفته است. امیدوارم از خبر وزارت دفاع روسیه کنترل کامل شهر باخموت را تائید کرد راضی بوده باشید.

وزارت دفاع روسیه کنترل کامل شهر باخموت را تائید کرد  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۵-۲۱ ۰۲:۳۸:۱۴