هیچ‌گونه مماشات با مجرمان حوادث اخیر نخواهیم داشت

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر هیچ‌گونه مماشات با مجرمان حوادث اخیر نخواهیم داشت به گزارش خبرنگار سایت احکام، علی بهادری جهرمی شامگاه پنج شنبه در جلسه پرسش و پاسخ در هیئت ثارالله زنجان با بیان اینکه حرکت دولت بر ریل اعتماد به مردم و تکیه به اراده آنها در عین تلاش برای استیفای حقوق از بیرون است، گفت: رشد اقتصادی کشور در طول یک سال گذشته به حدود پنج درصد رسیده است که نتیجه این رشد به مرور خود را در سفره مردم نشان خواهد داد.
وی با تاکید بر اینکه دولت با تمام توان روند اقدامات خود در حوزه های مختلف را سرعت خواهد بخشید، افزود: ما تازه اول کار هستیم و هنوز اقدامات زیادی برای انجام وجود دارد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه دشمن با تمام توان در تلاش برای ایجاد وقفه و مانع در مسیر توسعه کشور وارد شده است، ادامه داد: دشمن زمانی که متوجه شد اگر این مسیر به پیش رود دردها حل شده و قطار انقلاب به ریل باز خواهد گشت، تصمیم گرفت اجازه حرکت را ندهد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه هیچکس منکر وجود برخی نارضایتی در جامعه نیست، گفت: دشمن می‌داند اگر مشکلات درمان شود مردم دوباره به وسط میدان انقلاب می‌آیند و نباید سانسور کنیم که مردم ناراضی بودند.
بهادری‌جهرمی با اشاره به اتفاقات چند هفته اخیر در کشور، گفت: هیچ‌گونه مماشات با مجرمان در هر جایگاهی که باشند نخواهیم داشت.
وی افزود: در رابطه با حوادث اخیر ما بین افراد تفکیک قائل هستیم، با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری این‌ها بچه‌های این مملکت هستند که مقابل حیله رسانه‌ای و تبلیغات دشمن قرار گرفته‌اند ولی در برخورد با بازیگران اصلی اغتشاشات هیچ اغماضی نداریم.
سخنگوی دولت متدکر شد: نوع برخورد با یک سری افراد که به اصطلاح سیاهی‌لشکر یا گول خورده هستند متفاوت است. ما همگی اعضای یک خانواده هستیم.
بهادری جهرمی با بیان اینکه بین لیدر اغتشاشات و کسی که صرفاً بازیگر بوده و دچار هیجاناتی شده تفاوت قائل خواهیم بود، گفت: با هر کسی در مقام مسئول تا فرد عادی که دچار جرمی شود و به جان و مال افراد جامعه آسیب رساند، برخورد جدی می‌کنیم.
وی افزود: ابزار اصلی دشمن رسانه است و مزیت‌های نسبی آنها در ادوار مختلف همین رسانه بوده است و با دروغ‌نمایی و آدرس غلط دادن افکار عمومی را به سمت و سویی که خود می‌خواهند می‌کشانند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه جنس رسانه اغواگری و بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی مسائل است، گفت: رهبر معظم انقلاب به همه ما فرمودند که در جهاد تبیین قدم برداریم که این جایگاه برای دولت‌مردان به واسطه مسئولیت مهم‌تر و سخت‌تر است‌. البته باید اذعان کرد بدون حضور مردم و گفتمان، مسائل حل نخواهد شد.
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه همزمان با مسایل موجود، شاهد یک تغییر هندسه قدرت جهانی هستیم، افزود: دعواهایی که در قدرت‌کشی‌های جهانی پیدا شده، فضای عادی نیست، به‌طور مثال جنگ اوکراین و نقشی که در بحران انرژی و امنیت غذایی ایفا می‌کند شوخی نیست.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در زمینه امنیت غذایی تدبیر خوبی شد، گفت: در حالی که بسیاری از کشورها در این حوزه با بحران مواجه هستند، شاهد خرید تضمینی این محصولات از کشاورزان هستیم.
بهادری جهرمی نگاه و اتکای دولت سیزدهم اتکا به توان و تولید داخلی عنوان کرد و افزود: در حوزه گندم، ۶۰ درصد افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان را شاهد هستیم زیرا مانند دوره قبل ریشه به تیشه کشاورز نمی‌زنیم و در برنج و جو نیز ۲۵ درصد افزایش تولید را شاهد هستیم.
سخنگوی دولت با یادآوری اینکه، اواخر سال ۹۹ ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان هزینه جاری دولت بود، گفت: روزی که دولت تحویل داده شد، خرج جاری به ماهانه ۶۰ هزار میلیارد تومان رسید در شرایطی که پولی نبود.
وی به سیاست کنترل نقدینگی دولت اشاره کرد و افزود: دولت برای این موضوع دو سیاست در نظر گرفت که یکی شامل تامین منابع واقعی چه از داخل و چه از خارج بود. با توجه به همین سیاست وصول مالیات نزدیک به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد.
بهادری‌جهرمی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از اقدامات دولت فعال کردن تجارت با کشورهای همسایه است، ادامه داد: با توجه به همین موضوع تجارت ما با برخی از کشورهای همسایه در همین یک سال، پنج برابر شده و خط ترانزیت‌هایی که تعطیل بود نیز فعال شده است.
وی متذکر شد: دولت باوجود وجود مشکلات، آستین‌های خود را بالا زده و به وسط میدان مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی که مردم را خسته کرده رفته و برای هر یک شروع به برنامه‌ریزی کرده است.
بهادری‌جهرمی با اشاره به اینکه وقتی که دولت سیزدهم روی کار آمد وضعیت کشور ما در شرایط سختی بود، افزود: مقام معظم رهبری نیز در اولین جلسه‌ای که با هیئت دولت داشتند اعلام کردند که این دولت در شرایط سختی روی کار آمد.
سخنگوی دولت با اینکه ما این شرایط را زیاد بازگو نمی‌کردیم زیرا ترس از ناامیدی در جامعه وجود داشت، گفت: دولت سیزدهم با توجه به ایمانی که به مردم داشت، نام خود را دولت مردمی گذاشت زیرا بر این باوریم که اگر به اراده مردم تکیه کنیم می‌توان مشکلات را حل کرد، به همین جهت دولت با پشتوانه مردمی وسط میدان آمد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات دو قاعده اصلی دارد، افزود: یکی از مبناهای کار دولت این است که کارها را باید با وجود مردم حل کند و تاکید دیگر نیز این است که اگر در جایی مشکلی وجود دارد از مشکلات فرار نکنیم.
سخنگوی دولت گفت: کرونا سبب شده بود بیش از حالت عادی به فضای مجازی که حکمرانی آن دست غربی‌ها است روی آوریم که دشمن نیز از این موضوع استفاده کرد.
بهادری جهرمی دشمن از فرایند ایجاد شده در زمینه استفاده مردم از فضای مجازی استفاده کرد، افزود: هر چقدر که جلوتر می‌رویم با فعال شدن مدارس، دانشگاه‌ها و هیئت‌ها، کم کم مردم به استاندارد خود در استفاده از فضای مجازی باز می‌گردند.
وی با بیان اینکه دشمن همواره بر روی نقاط ضعف متمرکز است، گفت: طی یکی دو ماه اخیر دشمنان ما با همه ظرفیت از جمله پول، رسانه و نیرو، تمام‌قد دست به دست هم داده و امپراطوری دروغ در رسانه به وجود آورده‌اند که مملکت را زمین بزنند اما بنا به فرمایش مقام معظم رهبری امپراطوری آمریکا رو به افول است.
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه گاهی دست‌اندازهایی که دشمنان ایجاد می‌کند تلنگر و فرصتی در دل بحران است، یادآور شد: باید از این تلنگرها استفاده کرد و هوشیار بود.
وی با بیان اینکه برخی از جوانان ما فریب دشمن را خورده یا فشارها سبب شد به برداشت اشتباه برسند، تاکید کرد: انتهای همه مشکلات و دست‌اندازی‌هایی که دشمن برای کشور ایجاد کرد به این ختم شد که وحشی‌گری‌ها، بی‌اخلاقی‌ها و دروغگویی‌های آنان بیشتر نمود پیدا کرد.
سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه قطعاً محاسبات و شناخت دشمن از اراده مردم ایران غلط بوده است، گفت: قطعاً محاسبه جمهوری اسلامی از اعتماد به مردم و اراده آنها درست بوده و هست و با تکیه بر آنها می‌توان هر مشکلی را برطرف کرد.
بهادری جهرمی متذکر شد: امروز شرایط سختی داریم و هنوز نتوانستیم برخی دردهای‌مان را درمان کنیم اما مسیر درمان دردها امروز حقانیتش برای ما بیش از دیروز به اثبات رسیده است.
وی با بیان اینکه بنا به فرمایش خداوند در قرآن‌کریم، خداوند در هیچ قومی تغییر ایجاد نمی‌کند مگر وقتی که خودشان از درون خودشان تغییر و تحول ایجاد کنند، عنوان کرد: انقلاب اسلامی با اتکای به مفاهیم چنین آیاتی رقم خورد.
سخنگوی دولت بابیان اینکه در برخی از این ادوار به این آیه پشت کرده و حواس‌مان در مسیر اجرا از آن پرت شده است، تاکید کرد: به جای اینکه تغییر را از اراده خودمان شروع کنیم آن را در اراده دیگران جست‌وجو کردیم که نتیجه آن تورم ۶۰ درصدی در زمان آغاز این دولت بود، تورمی که حاصل یک شب و اتفاقی نبوده است.
بهادری جهرمی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال گذشته میانگین رشد اقتصادی کشور، چهاردهم درصد بوده است، افزود: دلیل این امر نیز آن بود که اصرار داشتیم به اراده یک میز تکیه کنیم.
وی با بیان اینکه ما باید خودمان تغییر را برنامه‌ریزی کنیم و پیشگام حرکت باشیم و برای حل مشکلات و رسیدن به دستاوردها پیشگام شویم، تصریح کرد: در این مسیر اگر حرکت کنیم قطعاً در جنگ اراده‌ها، اراده مردم مسلمان، باغیرت و بااستعداد ایران همیشه پیروزی خواهد بود.
بهادری جهرمی افزود: اگر در جنگ اراده‌ها به اراده خود متکی نباشیم و بخواهیم پیشرفت کشورمان را به اراده سایر کشورها متصل کنیم، دستاوردی نخواهیم داشت و تغییر و تحولی در وضعیت‌مان اتفاق نخواهد افتاد.
سخنگوی دولت ادامه داد: چند سالی متاسفانه انقلاب اسلامی از این مسیر درستی که شناخته بود و به پیشرفت رسیده بود، فاصله گرفت، ولی ایران اسلامی همچون گذشته با اقتدار به مسیر خود ادامه خواهد داد.
بهادری جهرمی با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب را نمی‌توان طی یک یا دو ساعت بیان کرد، افزود: در حوزه تولید علم، کشور ما رتبه پانزدهم جهان را دارد. از مهم‌ترین دستاوردهای علمی می‌توان به برخورداری از توان پرتاب فضایی، ساخت ربات انسان‌نما، تولید لیزر، صنعت دارو، شرکت‌های دانش‌بنیان و بسیاری از دستاوردها اشاره کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه زمانی ما برای بیماری‌های زنان و زایمان حدود ۱۶ الی ۱۷ درصد پزشک زن در کشور داشتیم، گفت: به برکت انقلاب اسلامی بیش از ۹۵ درصد پزشکان این حوزه، بانوان هستند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه اینترنت قطع نشده و در حال حاضر مورد استفاده بخش های مختلف است، گفت: تنها دو پلتفرم متخلف، اینستاگرام و واتساپ فیلتر شده اند. این دو پیام‌رسان تخلف می‌کنند و شفاف نیستند.
بهادری جهرمی متذکر شد: پلتفرمی که هشتگ آرتین را حذف و هشتگ‌سازی می‌کند و عکس حاج قاسم را ترویج خشونت می‌داند، چطور می‌تواند مدافع حقوق مردمان ما باشد؟ در رسانه‌ای که آموزش سلاح و اغتشاش داده می‌شود آیا با این فضای متخلف نباید برخورد شود؟
ویبا بیان اینکه دولت از کسب و کارهای اینترنتی در قالب بسته‌های پیشنهادی حمایت خواهد کرد، ادامه داد: البته بقیه پیام‌رسان‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی فعالیت دارند اما کسب‌وکارهای فضای اینستاگرام دچار ضرر شده‌اند، از این رو ما در مجامع حقوقی و سیاسی پیگیر حقوق تخلف این پلتفرم‌ها خواهیم بود و از حق‌مان نخواهیم گذشت. دولت نیز در حد توان از کسب‌وکارهای اینترنتی متضرر شده حمایت خواهد کرد.
سخنگوی دولت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کلاس های درس دانشگاه دایر است و دانشجویان در سرکلاس های درس حاضر هستند، گفت: جلسات خود را به شیوه‌های متعدد ادامه خواهم داد و در دانشگاه‌ها و در بین عموم دانشجویان حاضر خواهیم شد.
بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه اقدام دولت در خصوص بازگشایی دانشگاه ها با توجه به وجود مشکلاتی از جمله برنامه‌های دشمن و تعطیلی طولانی بعد از کرونا، هوشمندانه بود، گفت: این نهایت اقتدار دولت است که با وجود دشمنی تمام‌قد دشمنان و برنامه‌ریزی آن‌ها، فضای دانشگاه را برای روشنگری و گفتمان مناسب دانست تا دانشجویان با استدلال و گفتمان برتر با اغواگری و دروغ‌نمایی دشمنان در دنیای حقیقی و واقعی آشنا شوند.
سخنگوی دولت همچنین در خصوص مطالب منتشر شده به نقل از وی درباره بازگشت علی کریمی به کشور، گفت: متاسفانه در فضای مجازی سخنان را به طور کامل بازنشر نمی‌کنند ما مشکلی با برگشت این ورزشکار نداریم اما وی ادعاهایی مبنی بر کشته شدن افرادی داشت که بهتر است پس از بازگشت با ما بیایند بگویند این افراد چه کسی؟ در چه محلی؟ با چه اثبات مدرکی کشته شدند. اگر این ادعاها برحق بود قبول خواهیم کرد، طبیعتاً هرکس پاسخ‌گوی حرف و عمل خودش پس از اثبات حقیقت‌ها خواهد بود.
بهادری جهرمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برخورد با مدیران نارکارامد، گفت: در رابطه با جابه‌جایی مدیران ناکارآمد تعارفی نداریم اگر در جایی ترک فعل شود دولت در برابر این مسئله به جد خواهد ایستاد.
وی در ادامه با بیان اینکه حوزه خودرو دچار درد مزمن شده و در مدت کوتاه نمی‌توان مشکلش را حل کرد، افزود: ما پاسخگوی درد چندین ساله نمی‌توانیم باشیم، این درد را در دو روز نمی‌توان دوا کرد.
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه مجوز واردات خودرو داده شده و شرکت‌ها در مراحل ثبت و سفارش‌گیری هستند ولی این فرایندها زمان‌بر است، گفت: ۱۰۷ هزار خودروی دپو شده داشتیم که در واقع این‌ها تولید کامل نبودند، امروز هیچ خودروی دپو شده‌ای نداریم.
بهادری جهرمی افزود: حدود ۱.۵ میلیون خودرو در سال احتیاج داریم و در شروع دولت ۶۰۰ هزار خودرو تولید شده داشتیم که این فاصله نشان‌دهنده هدف‌گذاری خوب دولت است. ما مبنا را بر تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو قرار داده‌ایم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه طی سال های گدشته حدود ۵ میلیون نفر بی‌جهت به بورس فراخوانده شدند و در بازاری که ذاتش ریسک و سود و زیان است بدون آگاهی زیان دیدند، گفت: دولت تعهد خود را در قبال مردم انجام خواهد داد و هرگز بورس را قلک خود و منافع‌جویی از آن نخواهد کرد اگرچه متاسفانه بورس به ثبات واحدی نرسیده است.
بهادری جهرمی با بیان اینکه آشوب‌های اخیر روند منفی بر بورس گذاشت، افزود: دولت ناگزیر بود تمرکز خود را بر بازارهای واقعی بورس بگذارد که در اصل شاخص‌های اصلی بورسی در دست آنها است.
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه خصوصی‌سازی با تاخیر پیش رفتیم اما در فرآیند کار قرار داریم، تاکید کرد: نمی‌خواهیم دوباره شاهد جریان‌هایی همچون هفت‌تپه باشیم؛ باید با تدبیر به جلو حرکت کرد.
سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه شعار و حتی الزام قانونی ایجاد ۴ میلیون مسکن در ۴ سال بود و مسئله تکلیف قانونی است، گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن به تفکیک شهر و شهرستان در حال تولید است.
بهادری جهرمی افزود: در حوزه مسکن نیازمند منابع هستیم، وقتی منابع مالی واقعی نداشته باشیم باید مثل دولت قبل سراغ خلق پول رفت که این سبب افزایش تورم است. حرکت دولت با طمانینه است تا مهار تورم را نیز در نظر داشته باشیم اما این مسئله به معنای رکود و نبود سرعت در کارها نیست.
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه شهر زنجان شهر غیرت و فرهنگ عاشورایی و محرم است، عنوان کرد: طی این حوادث و مشکلات اخیر، مردم زنجان خوش درخشیدند. امیدوارم از خبر هیچ‌گونه مماشات با مجرمان حوادث اخیر نخواهیم داشت راضی بوده باشید.

هیچ‌گونه مماشات با مجرمان حوادث اخیر نخواهیم داشت  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۰۴ ۰۲:۳۸:۳۲