موزه تخصصی شمس تبریزی در خوی راه اندازی می شود

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر موزه تخصصی شمس تبریزی در خوی راه اندازی می شود به گزارش خبرنگار سایت احکام، محمدرضا پیری عصر جمعه در تجلیل از پژوهشگران حوزه عرفان و ادب در خوی اظهار کرد: حدود ۴۰۰ فقره اسناد مکتوب و اشیا به دست آمده در ارتباط با شمس در این موزه نگهداری خواهد شد.
محبوب مهدویان از شمس پژوهان برجسته آذربایجان غربی نیز در این همایش وجود شمس تبریزی در خوی را ظرفیتی بس بزرگ برای تبدیل این شهرستان به قطب مطالعات شمس و مولانا پژوهی دانست و گفت: از نظر اجتماعی وجود بارگاه شمس تبریزی در خوی فرصت مناسبی برای آشنایی بیشتر جوانان با این گوهر ناب عرصه عرفان و ادب و فرصت طلایی برای توسعه صنعت گردشگری در منطقه و کشور است.
سید حسین حسن زاده یکی از از شمس پژوهان از دست یابی به اسناد جدید در مورد مقبره شمس تبریزی خبر داد و گفت: اسنادی از ۵۰۰ سال قبل از جایگاه معنوی شمس و مقبره شمس تبریزی در خوی و نسخ خطی مربوط به مقالات شمس تبریزی به دست آمده که نشان می‌دهد مقبره شمس تبریزی دارای موقوفاتی هم بوده است.
رضا بایرام زاده پژوهشگر تاریخ هنر ایران هم در این همایش ازیافته‌های مهم معماری در مورد مناره‌های مقبره شمس تبریزی خبر داد و گفت: مقبره شمس تبریزی دارای ۳ مناره با تزئین شاخ‌های قوچ بوده است که ۲ مناره آن‌ها براثر حوادث از بین رفته و مطالعات معماری مناره باقی مانده نشان می‌دهد که در هر سه مناره جمجمه‌های به کار رفته برابر بوده که این موضوع مهارت معمار را نشان می‌دهد.
نصراله پور شهر دار خوی دیگر سخنران این همایش گفت: شهرداری خوی برای تکمیل مجموعه تاریخی، فرهنگی و گردشگری شمس تبریزی آماده هماری با میراث فرهنگی است.
شمس تبریزی عارف قرن هفتم هجری و مراد مولانا شاعر نامی ایران است که در دیدار با وی در قونیه در او تحول معنوی عجیبی به وجود آورد و مولانا را به شاعری بزرگ تبدیل کرد که امروز آوازه اش در جها ن پیچیده است. امیدوارم از خبر موزه تخصصی شمس تبریزی در خوی راه اندازی می شود راضی بوده باشید.

موزه تخصصی شمس تبریزی در خوی راه اندازی می شود  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۱۷ ۰۲:۳۹:۱۹