مشقت در مجتمع «جانبازان» اسلامشهر ۱۷ساله شد/مسئول رفع معضلات
کیست

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر مشقت در مجتمع «جانبازان» اسلامشهر ۱۷ساله شد/مسئول رفع معضلات
کیست
سوالات شرعی و احکام، گروه استان‌ها: حدود ۱۷ سال پیش یک مجتمع ۹۸۰ واحدی به نام «جانبازان» در بلوک‌های چهار طبقه، ۱۲ و ۲۰ واحدی توسط مسئولان وقت بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارت مسکن و شهرسازی برای اسکان جانبازان ساخته شد.
اما تنها چیزی که می‌توان گفت، در ساخت این مجتمع رعایت نشده است، رعایت حال جانبازان گرانقدر دفاع مقدس و وضعیت جسمانی این بزرگواران در مجتمع مذکور است.
این مجتمع بدون در نظر گرفتن کمترین سرانه‌های عمومی و امکانات مورد نیاز احداث شده است، عدم رسیدگی به فضای سبز، نبود آسفالت مناسب و ده‌ها مشکل دیگر تنها گوشه‌ای از کمبودهای مجتمع جانبازان اسلامشهر است.
این اگرچه مجتمع «جانبازان» فاصله‌ای کمتر از یک دقیقه با شهر اسلامشهر دارد، اما مجموعه‌ای از محرومیت‌ها در این شهرک سبب گلایه مندی ساکنان آن شده است، این شهرک اگرچه برای اسکان جانبازان احداث شده اما از کمترین امکانات شهری محروم است.
گویی برای ساکنان این مجتمع بوستان و فضای فرهنگی و تفریحی، نانوایی و مرکز خرید یک رؤیا است، در این مجتمع ۹۸۰ واحدی قریب به ۲۰۰ جانباز شیمیایی و اعصاب و روان با خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند.
تردد جانبازان به طبقه چهارم بدون آسانسور
یکی از ساکنان این شهرک در گفتگو با خبرنگار سایت احکام اظهار داشت: این شهرک که در «قائمیه» اسلامشهر قرار دارد، برای سکونت جانبازان دفاع مقدس ساخته شده است، اما تمام منازل چهار طبقه و بدون آسانسور است و چطور یک جانباز دفاع مقدس که از ناحیه پا مجروح است، هر روز چهار طبقه را بدون آسانسور بالا برود.

وی افزود: سند واحدهای مسکونی این شهرک هنوز بلاتکلیف است و هرچه پیگیری کردیم، به نتیجه نرسیدیم.
نبود ایستگاه تاکسی و امنیت از مشکلات مجتمع «جانبازان» است
یکی از بانوان ساکن در این مجتمع با بیان اینکه ایستگاه تاکسی برای تردد در این شهرک وجود ندارد، به خبرنگار سایت احکام گفت: زن و بچه زمانی که می‌خواهند، از این منطقه تردد کنند، باید پیاده تا سر شهرک بروند و از آنجا منتظر بمانند، تا با خودرویی به سمت اسلامشهر بروند.
وی امنیت این مجتمع را نیز بسیار کم توصیف کرد و گفت: بچه‌ها از توی خاک و چاله عبور می‌کنند و در برف و باران این چاله‌ها پر از آب شده و بارها بچه‌ها درون این چاله‌های خاکی می‌افتند.
این خانم نبود درمانگاه و مراکز بهداشتی، درمانی و مسجد و مراکز فرهنگی را از دیگر مشکلات ساکنان شهرک «جانبازان» اسلامشهر دانست و گفت: این مجتمع کتابخانه، فرهنگسرا، نانوایی و میوه فروشی ندارد و مردم باید مسافت طولانی را پیاده طی کنند و به شهرک «قائمیه» بروند، تا به نانوایی لواشی برسند.
تنها مرکز فرهنگی مجتمع جانبازان با جمع آوری سوله کارگاه و انبار مصالح ساختمانی توسط خود جانبازان ساخته شده است
بانوی سالمند دیگری که در این شهرک زندگی می‌کرد، نیز در گفتگو با خبرنگار سایت احکام اظهار داشت: با توجه به اینکه این شهرک برای جانبازان احداث شده است، نیاز به پزشک و تردد آسان در آن بسیار زیاد است، اما نه ایستگاه تاکسی و نه پزشکی در این منطقه است، راحت نیستیم و باید از آژانس و تاکسی تلفنی استفاده کنیم.

وی گفت: اینجا پیش دبستان، مهد کودک و مهد قرآن ندارد و با رایزنی و سختی فراوان یک مربی به سوله ای در این شهرک برای آموزش فرزندانمان می‌آوریم، اما بین کلاس سوسک و موش بچه‌ها و مربی را فراری می‌دهند، تنها مرکز فرهنگی مجتمع نیز که به همّت تعدادی از جانبازان با جمع‌آوری سوله کارگاه و انبار مصالح ساختمانی به حسینیه تبدیل شده اکنون بیشتر به عنوان محل برگزاری نشست‌های بانوان و کلاس‌های قرآنی برای خردسالان استفاده می‌شود.
این خانم اضافه کرد: جرأت نمی‌کنیم، فرزندان کوچک را تنها به مغازه بفرستیم و امنیت در این منطقه مطلوب نیست.
مساحت ۴۲ متری برای جانبازان با دو یا سه فرزند کم است
یک جانباز دفاع مقدس که از ساکنین این مجتمع است، در گفتگو با خبرنگار سایت احکام از کوچ نیمی از جانبازان از مجتمع «جانبازان» به دلیل مشکلات و نبود حداقل امکانات رفاهی و سرانه‌ها خبر داد و افزود: ساختار این ساختمان‌ها می‌بایست، در دو طبقه طراحی و اجرا می‌شد، اما متأسفانه اکنون جانبازان قطع نخاع و شیمیایی هستند، که در طبقه چهارم زندگی می‌کنند و کاری هم از دستشان بر نمی‌آید.
وی افزود: مساحت ۴۲ متری واحدهای این مجتمع برای یک جانباز با دو یا سه فرزند که برای این آب و خاک جان خود را به خطر انداخته است، کم است
ساکنان مجتمع «جانبازان» می‌توانند برای نصب آسانسور درخواست دهند


خداپرست شهردار منطقه دو اسلامشهر در گفتگو با خبرنگار سایت احکام اظهار داشت: این مجتمع در سنوات گذشته توسط سازمان مسکن و شهرسازی برای جانبازان محترم طراحی و ساخته شده است و از آنجایی که در این واحدها یک طبقه همکف و سه طبقه روی آن ساخته شده الزامی برای نصب آسانسور از نظر قوانین شهری نبوده است و در واقع مجری این طرح نیز سازمان مسکن و شهرسازی بوده است.
وی گفت: عزیزان ساکن این شهرک می‌توانند، درخواست برای نصب آسانسور کنند، اما در مجموع مجری طرح سازمان مسکن و شهرسازی بوده و می‌بایست، به دلیل اینکه جانبازان عزیز بهره برداران این مسکن‌ها بودند، نصب آسانسور در طراحی شهرک دیده می‌شد، اما مجوز ساخت این مجتمع برای سال ۱۳۸۱ است و الان برای رفع این مشکل و نصب آسانسور اهالی هر مجتمع چهار واحدی می‌توانند، درخواست خود را به شهرداری بدهند.
خداپرست گفت: این مجتمع داخل محدوده مسکونی شهر اسلامشهر است و پس از طی مسیر خود مجتمع شهروندان به تمام امکانات شهری دسترسی پیدا می‌کنند و فضای دوردستی نیست و البته مجتمع‌ها توسط هیأت مدیره خود مجتمع مدیریت می‌شوند، امکاناتی مانند مدرسه، مغازه، نانوایی و… داخل فضای شهری هست.
وی گفت: این مجتمع ۹۸۰ واحدی مسکونی است، که در ۱۵ بلوک ساخته شده و مجتمع بوده و شهرک نیست، با وجود اینکه شهرداری برای مجتمع‌ها تکلیفی ندارد، اما به دلیل خدمت رسانی به این قشر معظم تاکنون ۲۵ هزار متر مربع روکش آسفالت مکانیزه برای این شهرک انجام شده است و تمام معابر مجتمع طی دو ماه گذشته روشن شده است. امیدوارم از خبر مشقت در مجتمع «جانبازان» اسلامشهر ۱۷ساله شد/مسئول رفع معضلات
کیست
راضی بوده باشید.

مشقت در مجتمع «جانبازان» اسلامشهر ۱۷ساله شد/مسئول رفع معضلات
کیست  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۱۲ ۰۲:۴۱:۲۴