لیبی: اجازه گشودن مجدد پرونده لاکربی را نخواهیم داد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر لیبی: اجازه گشودن مجدد پرونده لاکربی را نخواهیم داد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از الجزیره، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی گفت که مسئولیت این کشور در قبال پرونده لاکربی پایان یافته و اجازه نخواهد داد این پرونده دوباره گشوده شود.
بر اساس این گزارش، الدبیبه افزود: مسئولیت دولت لیبی درباره پرونده لاکربی خاتمه یافته و اجازه گشوده شدن مجدد آن داده نخواهد شد.
اظهارات الدبیبه پس از آن صورت می گیرد که مقامات اسکاتلند و آمریکا روز یکشنبه اعلام کردند که یک مرد لیبیایی متهم به ساخت بمبی که پس از انفجار هواپیمای «پان ام» (Pan Am) به شماره ۱۳ بر فراز لاکربی در اسکاتلند در سال ۱۹۸۸ باعث کشته شدن ۲۷ نفر شد، در ایالات متحده در بازداشت قرار دارد.
بر اساس ادعای این رسانه، «ابوعقیله محمد مسعود خیر المریمی» (Abu Agila Mohammad Mas’ud Kheir Al-Marimi) حدود ۲ سال پس از آنکه «بیل بار» دادستان کل وقت ایالات متحده برای اولین بار اعلام کرد که واشنکتن علیه وی اتهاماتی را وارد کرده است، بازداشت شد.
به گزارش رویترز، یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا خبر داد که واشنگتن مظنون مذکور را در اختیار دارد.
انتظار می رود که «ابوعقیله محمد مسعود خیر المریمی» در دادگاه فدرال در واشنگتن حضور پیدا کند.
این سخنگو اضافه کرد: جزئیات مربوط به زمان برگزاری جلسه دادگاه وی متعاقباً اعلام خواهد شد.
سخنگوی دفتر دادستانی اسکاتلند نیز روز یکشنبه گفت که به خانواده های قربانیان بمب گذاری لاکربی گفته شده که این مظنون به ایالات متحده تحویل داده شده است.
گرچه مقامات آمریکایی درباره نحوه دستگیری مسعود جزئیاتی ارائه نکرده‌اند، ماه گذشته اعلام شد که مردان مسلح او را از اقامتگاهش در طرابلس ربوده‌اند.
مسعود تا سال ۲۰۲۰ به این حمله تروریستی که مرگبارترین حمله در خاک انگلیس محسوب می‌شود، متهم نشده بود اما به‌دنبال سرنگونی دولت معمر قذافی در سال ۲۰۱۲ و بازداشت مسعود در آن برهه، آمریکا برمبنای اعترافی که او در نزد مقامات لیبی کرده بود، خواستار استرداد وی شد. به گفته مقامات آمریکایی مسعود با ساخت بمب و همکاری با دو نفر دیگر برای انجام حمله تروریستی زیرنظر اطلاعات لیبی، اعتراف کرده است.
ردگیری مسعود پس از مرگ عبدالباسط علی المقرحی، مظنون قبلی پرونده که یک مامور اطلاعاتی لیبی بود، آغاز شد. عبدالباسط که به حبس ابد محکوم شده بود، به دلیل ابتلا به سرطان در سال ۲۰۰۹ به‌استناد مقرراتی که به مقررات دلسوزانه مشهور است، آزاد شد و سه سال بعد نیز درگذشت.
گفتنی است، پرواز شماره ۱۰۳ خطوط هوایی آمریکا که در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۹۷ بر فراز اقیانوس اطلس از فرودگاهی در لندن به مقصد فرودگاه بین المللی جان اف کندی نیویورک در پرواز بود، با انفجار بمب در منطقه لاکربی واقع در جنوب اسکاتلند سقوط کرد و ۲۴۳ مسافر و ۱۶ خدمه آن کشته شدند.
دولت های آمریکا و بریتانیا، لیبی را مسئول این بمب گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم های بین‌ المللی علیه این کشور شد. در سال ۲۰۰۳ لیبی رسماً مسئولیت این بمب‌ گذاری را بر عهده گرفت. امیدوارم از خبر لیبی: اجازه گشودن مجدد پرونده لاکربی را نخواهیم داد راضی بوده باشید.

لیبی: اجازه گشودن مجدد پرونده لاکربی را نخواهیم داد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۱۶ ۰۲:۳۷:۰۹