فرمانده ارتش پاکستان به دخالت در سیاست اعتراف کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر فرمانده ارتش پاکستان به دخالت در سیاست اعتراف کرد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از الجزیره، «ژنرال قمر جاوید باجو»، فرمانده ارتش پاکستان، می‌گوید که ارتش طی دهه‌ها به طور غیرقانونی در سیاست دخالت کرده است و دیگر این کار را نخواهد کرد.
باجو در آخرین سخنرانی خود به عنوان رئیس ارتش، روز چهارشنبه از ارتش به عنوان قدرتمندترین نهاد کشور دفاع کرد. نهادی که به ویژه از سوی عمران خان، نخست وزیر سابق، مورد انتقاد قرار دارد و عمران خان، ارتش را به دست داشتن در برکناری خود متهم کرد.
ژنرال ۶۲ ساله ارتش پاکستان که در یک مراسم در مقر ارتش در شهر راولپندی در شرق این کشور صحبت می‌کرد، گفت: «دخالت مداوم ارتش در سیاست در ۷۰ سال گذشته بر خلاف قانون اساسی صورت گرفته است. به همین دلیل است که از فوریه سال گذشته، ارتش تصمیم گرفته است که در هیچ موضوع سیاسی دخالت نکند.»
باجو گفت: «واقعیت این است که در پاکستان، نهادها، احزاب سیاسی و جامعه مدنی – همه آنها مرتکب اشتباه شده اند و زمان آن فرا رسیده است که از آنها یاد بگیریم و به جلو برویم.»
باجو بر وضعیت ناپایدار اقتصادی پاکستان تاکید کرد و از همه طرف‌های ذی‌نفع خواست که منیت‌های خود را کنار بگذارند، پشت سر هم کار کنند و یاد بگیرند که پیروزی‌ها و شکست‌های خود را بپذیرند.
این ژنرال ۶۲ ساله از سال ۲۰۱۶ در رأس ارتش ۶۰۰ هزار نفری پاکستان و به عنوان ارتش مجهز به سلاح هسته‌ای بوده است. دوره وی در آگوست ۲۰۱۹ توسط نخست وزیر وقت خان به مدت سه سال تمدید شد و قرار است به زودی بازنشسته شود.
باجو در یک سخنرانی که تقریباً ۱۰ دقیقه به طول انجامید، زمان قابل توجهی را به موضوع سیاست اختصاص داد و هجوم منفی و انتقادات تند علیه ارتش را محکوم کرد.
در پاکستان ارتش دارای سهام عمده‌ای در اقتصاد است و تأثیر قابل توجهی در تصمیم گیری در مورد سیاست این کشور آسیای جنوبی و امور خارجی و امنیت ملی دارد. هیچ نخست وزیری تا به حال دوران تصدی خود را کامل نکرده است.
همچنین باجو اعتراف کرد که انتقاد احزاب سیاسی و مردم از ارتش حق آنهاست، اما نسبت به استفاده از الفاظ ناپسند علیه ارتش هشدار داد و گفت: «همه باید در نظر داشته باشند که این صبر محدودیت‌هایی دارد. من می‌خواهم این انتقاد تهاجمی نسبت به خودم و ارتشم را نادیده بگیرم زیرا پاکستان برای همه ما مهم‌تر است.» امیدوارم از خبر فرمانده ارتش پاکستان به دخالت در سیاست اعتراف کرد راضی بوده باشید.

فرمانده ارتش پاکستان به دخالت در سیاست اعتراف کرد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۲۴ ۰۲:۳۸:۴۶