عوامل مادی و معنوی آرامش در زندگی انسان

به گزارش سوالات احکان و شرعی در خبر عوامل مادی و معنوی آرامش در زندگی انسان به گزارش سوالات شرعی و احکام، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در حرم حضرت معصومه (س) به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به عوامل آرامش در زندگی انسان، اظهار کرد: یکی از نیازهای ضروری بشر آرامش است زیرا استرس، افسردگی و تلاطم روحی هم بیماری جسمی می‌آورد و هم آسایش و آرامش را از انسان می‌گیرد.
وی با بیان اینکه معادل کلمه آرامش در قرآن با عنوان سکینه آمده است، گفت: در قرآن بیان شده است که این خدا است که آرامش را در دل انسان‌ها قرار می‌دهد.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه راهکارهای رسیدن به آرامش مربوط به رشته روان شناسی است، افزود: امروز میان مردم استرس و نگرانی زیاد شده است و دلیل آن هم این است که کشور ما از جمله کشورهایی است که بیشترین مصرف داروهای آرامش بخش را دارد و شلوغ ترین مطب‌ها، مطب‌های مشاوره و روان شناسی است.
وی با بیان اینکه رسیدن به آرامش دو دسته عوامل دارد، گفت: یک دسته، عوامل مادی هستند مانند ازدواج که قرآن همسر را عامل آرامش می‌داند، همانطور که طلاق عامل نا آرامی است بنابراین اگر ازدواج از روی اصولش باشد و با تحقیق و رعایت کفویت انجام شود مطمئناً به انسان آرامش می‌دهد.
عوامل رسیدن به آرامش زندگی از منظر قرآن کریم
رفیعی یکی دیگر از عوامل مادی آرامش که در قرآن ذکر شده را منزل و داشتن خانه دانست و گفت: نام مسکن به معنی محل آرامش است؛ عامل دیگر آرامش در قرآن کریم شب است که قرآن می‌فرماید خداوند شب را وسیله آرامش و آسایش قرار داده است.
وی ادامه داد: عامل دیگر آرامش غنا و ثروت است زیرا فقر نا آرامی می‌آورد و در روایت است که فقر زبان انسان‌ها را گنگ می‌کند، همچنین سلامت داشتن مایه آرامش است و اینها اموری است که در زندگی انسان آرامش می‌آورد و در دین هم نسبت به آن تأکید شده است.
استاد حوزه علمیه گفت: از جمله وسایل مهم آرامش در روایات ما شغل است و در روایت داریم که مؤمن اوقاتش را با اشتغال پر می‌کند و می‌بینیم که حضور مردان بیکار و بازنشسته در خانه در بسیاری از مواقع باعث درگیری و ناآرامی می‌شود.
وی افزود: فردی که ثروتمند بود در نیمه‌های روز خدمت امام صادق علیه السلام رسید؛ امام به او فرمودند در این ساعت روز چرا بیکار هستی؟ او جواب داد که من تجارت را تعطیل کردم و نیازی به تجارت ندارم؛ حضرت فرمودند بیکاری عقل انسان را کم می‌کند.
رفیعی با بیان اینکه ما در دین خود عوامل معنوی داریم که به انسان آرامش می‌دهد، گفت: یکی از این عوامل این است که انسان یاد خدا باشد و در دینداری خود استقامت کند؛ استقامت در دین بسیار مهم است و به معنی این است که انسان به دستورات دینی عمل کند و اگر خدا گفت نماز بخوان، به نامحرم نگاه نکن و خمس و زکات پرداخت کن اینها سخت است و نیاز به استقامت دارد.
وی با بیان اینکه دینداری هزینه دارد، گفت: خیلی از ما دینداری را در شرایط خوشی می‌خواهیم و تا به مشکلی بر می‌خوریم از دین و خدا شکایت می‌کنیم و خدا را نادیده می‌گیریم.
این کارشناس مذهبی دومین عامل معنوی آرامش را دوستی با خدا عنوان کرد و افزود: یکی از ویژگی‌های حکومت امام زمان (عج) این است که اولیا و دوستان خدا را عزیز می‌کند؛ سومین عامل آرامش هم توکل بر خدا در امور زندگی است که انسان باید ضمن تلاش و کار به خدا توکل کند زیرا توکل بر خدا به معنی دست کشیدن از کار نیست.
وی گفت: توکل یعنی آنچه وظیفه ما است انجام دهیم و توکلمان هم به خدا باشد زیرا نمی‌شود که انسان درس خواندن را کنار بگذارد و با توکل بر خدا بخواهد در کنکور رتبه خوب بیاورد؛ در ازدواج هم باید انسان تحقیق و بررسی کند و همه جوانب را در نظر بگیرد و برای آینده هم توکل بر خدا کند. امیدوارم از خبر عوامل مادی و معنوی آرامش در زندگی انسان راضی بوده باشید.

 2022-03-24 08:21:27