عفو بین الملل توقف اعدام ۳ جوان سعودی را خواستار شد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر عفو بین الملل توقف اعدام ۳ جوان سعودی را خواستار شد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از الخلیج الجدید، سازمان عفو بین الملل توقف حکم اعدام سه جوان سعودی را خواستار شد.
بر اساس این گزارش، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دادگاه عربستان احکام اعدام این سه جوان را که «عبدالله الحویطی»، «عبدالله الدرازی» و «جلال اللباد» نام دارند، بین ژوئن و اکتبر سال جاری میلادی تأیید کرده است.
عفو بین الملل در عین حال محاکمه این سه جوان سعودی را محاکمه‌های ظالمانه خواند.
«دیانا سمعان» معاون رئیس دفتر منطقه‌ای عفو بین الملل در غرب آسیا و شمال آفریقا گفت: صدور حکم اعدام علیه اشخاص به دلیل جرایمی که در سن زیر ۱۸ سال روی داده است نقض واضح قوانین بین المللی و حقوق بشر است.
وی همچنین افزود که مقامات سعودی وعده داده بودند از بکارگیری مجازات اعدام در چنین پرونده‌هایی جلوگیری کنند اما حقیقت سنگدلانه نشان می‌دهد که این جوانان با مرگ قریب الوقوع مواجه هستند.
سمعان ادامه داد: پادشاه نباید این احکام اعدام را تأیید کند و تمام روند اعدام قریب الوقوع باید فوراً متوقف گردد و دستور دهد محاکمه‌ها مجدداً بر اساس معاییر بین المللی محاکمه عادلانه و عدم توسل به مجازات اعدام برگزار شود.
به گفته وی، محاکمه دو نفر دیگر هم در دادگاه جنایی در جریان است و مدعی العموم اجرای مجازات اعدام علیه آنها را خواستار شده است و سن تمام آها حین ارتکاب جرایم ادعایی بین ۱۴ تا ۱۸ سال بوده است.
۴ نفر از این پنج نفر جزو شیعیان هستند و به دلیل شرکت در اعتراضات ضددولتی، به اتهامات واهی درباره تروریسم متهم شده اند.
گفتنی است که علیرغم وعده‌های ولیعهد سعودی برای کاهش مجازات اعدام، شمار اشخاصی که در شش ماهه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی از سوی مقامات سعودی اعدام شده اند دو برابر آماری است که در سال ۲۰۲۱ اعدام شدند.
سازمان حقوق بشر اروپا-عربستان اعلام کرد که مقامات سعودی در شش ماهه نخست سال میلادی جاری ۱۲۰ نفر را اعدام کرده اند. امیدوارم از خبر عفو بین الملل توقف اعدام ۳ جوان سعودی را خواستار شد راضی بوده باشید.

عفو بین الملل توقف اعدام ۳ جوان سعودی را خواستار شد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۲ ۰۲:۳۹:۱۰