عدم توجه به تربیت، جامعه را ناکارآمد خواهد کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر عدم توجه به تربیت، جامعه را ناکارآمد خواهد کرد به گزارش سوالات شرعی و احکام، حجت الاسلام سیدحسن علوی در شانزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور که در سالن همایش‌های غدیر مجتمع یاوران مهدی مسجد مقدس جمکران برگزار شد، با اشاره به اهمیت کار فرهنگی و تربیتی، اظهار کرد: تمام فعالیت‌ها برای فایده‌مند بودن باید یا تربیتی بوده و یا مقدمه فعالیت‌های تربیتی باشند.وی با بیان اینکه برای استفاده از ظرفیت‌ها نیازمند افراد کارآمد هستیم، مطرح کرد: این افراد کارآمد باید در سنین نوجوانی تربیت شوند و اگر این تربیت انجام نشود شاهد خیل عظیم افراد ناکارآمد خواهیم بود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه نباید کار فرهنگی و تربیتی کوچک شمرده شود، عنوان کرد: هرچه در عالم اتفاق می‌افتد انعکاس اتفاقات است و اگر زمانه بد شده، این اقدامات مردم است که بد شده است.
وی با بیان اینکه شبهه و اشتباه چالش اصلی در عصر حاضر است، خاطرنشان کرد: باید معنا و مفهوم دقیق کار تربیتی را بفهمیم تا به اشتباه در مسیر بیراهه گام بر نداریم.
علوی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام صد در صد خدایی است، تصریح کرد: اگر نیت درست در کار تربیتی وجود نداشته باشد نتیجه تربیت درست نخواهد بود بلکه خود فرد نیز از تربیت ساقط خواهد شد.
وی ادامه داد: کاری که با نیت خداوندی باشد در آن دنیا، اسم و رسم، جایگاه و … نباید دخالت داده شود.
این خطیب با بیان اینکه محتوا و معنا نیز در فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی اثرگذار است، یادآور شد: قرآن، عترت، معارف، احکام و … باید باشند چراکه تربیت زمانی اتفاق خواهد افتاد که مفاهیم ارزشی عنوان شوند.
وی با اشاره به اینکه اگر محتوای غلط ارائه شود دچار خسارت‌های بسیاری خواهیم شد، بیان کرد: شعارها و معنای که بکار برده می‌شود سرنوشت‌ساز و هویت‌ساز هستند.
علوی با بیان اینکه قالب و بستر فعالیت‌های تربیتی نیز بسیار اثرگذار است، ابراز کرد: مسجد و هیأت دو بستر اثرگذار فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی هستند که هیچ مکان دیگری نمی‌تواند نقش این دو بستر را ایفا کند.
وی با اشاره به اینکه عموم مردم جمعیت مخاطب فعالیت‌های تربیتی هستند، اظهار داشت: نباید کار تربیتی را برای گروه‌های خاصی از مردم انجام داد بلکه باید عموم مردم در آن شرکت داشته باشند.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تربیت یک فعالیت گفتمانی و تبیینی است، عنوان کرد: کار تربیتی یک اقدام کم هزینه و پربرکت است و هر زمانی که هزینه‌های کار بالا رفت بدانید که از اصل هدف تربیتی دور شده‌اید.
وی با اشاره به اینکه کار تربیتی یک اقدام عمیق و پیوسته است، مطرح کرد: تربیت یک اقدام مستمر و همه جانبه است چراکه اگر در یک حوزه غفلت داشته باشیم نتیجه مدنظر حاصل نخواهد شد. امیدوارم از خبر عدم توجه به تربیت، جامعه را ناکارآمد خواهد کرد راضی بوده باشید.

عدم توجه به تربیت، جامعه را ناکارآمد خواهد کرد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۱۸ ۱۱:۲۹:۲۹