ضرورت ایجاد جذابیت در حوزه علم و فناوری برای
پژوهشگران

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ضرورت ایجاد جذابیت در حوزه علم و فناوری برای
پژوهشگران
به گزارش سوالات شرعی و احکام، مهدی اسلام پناه در جلسه قرارگاه دانش‌بنیان در دانشگاه اراک گفت: ما سربازان جنگ نرم دروازه علم و فناوری هستیم که این به درستی از سالهای قبل توسط مقام معظم رهبری هدف گذاری شده است.
اسلام پناه با بیان اینکه طی ۴۳ سال گذشته اتفاقات خوبی در حوزه علم و دانش رقم خورده است افزود: در این زمینه می‌توان به حمایت و دقت نظر در توسعه علم و فناوری اشاره کرد؛ که همواره پرچم این هدایت در دستان مقام معظم رهبری بوده است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران، به تشکیل بنیاد ملی نخبگان به فرمایش رهبر انقلاب اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و همچنین حمایت‌های معنوی از پژوهشگاه رویان باعث درخشش و بالندگی تکنولوژی ایران در دنیا شد؛ و دیگر زنجیره‌های علم همچون صنعت موشکی، صنعت هوایی و… نیز به دنبال حمایت‌های رهبری، ایجاد شد و رشد کرد.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: افتخاری که هم اینک در دنیا و تراز بین المللی نصیب ایران شده است به دلیل داشتن پیشوای عالم این مرزوبوم است.
دبیر شورای عالی استاندارد ابراز داشت: زیست بوم دانش بنیان در کشور به سمت و سویی حرکت کرده که دو میلیون دلار؛ صادرات فناورهای تک به خارج از کشور؛ در کارنامه استان ثبت شده است.
وی همچنین پارامترهای حمایتی مانند کارگزار، عامل، صندوق‌های پژوهش را برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان مورد توجه قرار داد و گفت: ضرورت دارد هسته‌های تجاری سازی در میان جوانان نخبه در بازار؛ راه خود را پیدا کنند.
دنیای امروز از سلطه فنی در حوزه علم و فناوری تبعیت می‌کند
اسلام پناه ظرفیت نقدینگی بخش خصوصی و صاحبان سرمایه را حائز اهمیت خواند و افزود: این مهم نباید دست کم گرفته شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تاکید بر اینکه نظام علم و فناوری کشور با نظام استانداردسازی باید بر حل کلان مسائل و چالشهای کشور در حوزه فنی و تخصصی، نظارت داشته باشد اظهارداشت: در این میان موضوعات تخصصی و فنی نباید مغفول واقع شود و در پایلوت‌های منطقه‌ای ارتباط میان دانشگاه و ادارات کل استاندارد استان‌ها تقویت شود.
اسلام پناه در خصوص قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: اگر پیاده‌سازی این قانون مورد عنایت قرار گیرد، مقیاس اقتصاد دانش‌بنیان وسعت می‌یابد که این امر با راهبری و هدایت گری شرکت‌های پیشرو و دانش‌بنیان میسر است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران وجود صنایع متنوع و مادر را امتیازبخش استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران از ابتدای سال بسته‌های حمایتی از شرکتهای دانش بنیان را تهیه و ابلاغ نموده است که می‌توان از این فرصت بهره جست.
اسلام پناه تصریح کرد: دنیای امروز از سلطه فنی در حوزه علم و فناوری تبعیت می‌کند به نحوی که هرجا بحث صادرات مطرح می‌شود کشورهای توسعه یافته با بهره‌گیری از این سلطه، استانداردهای خود را آنچنان افزایش می‌دهند که کشورهای دیگر توان رقابت به آنها را نداشته باشند.
وی خاطرنشان ساخت: در حوزه علم و فناوری باید جذابیت‌هایی برای پژوهشگران ایجاد شود که مبنای رشد و ارتقا قرار گیرد و بی شک در تسریع فرآیند استانداردسازی و تأیید صلاحیت، انطباق و… دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌ها می‌توانند به کمک نظام استاندارد بشتابند و اقتصاد کشور را کیفی کنند.
استاندارد بومی یکی از مؤلفه‌های مهم در اقتصاد دانش بنیان
رئیس دانشگاه اراک هم در این نشست گفت: اقداماتی در خصوص آزمایشگاه مرجع این دانشگاه انجام شده؛ مشکلاتی هم وجود دارد که درخواست داریم این مشکلات برطرف شود.
مجتبی ذوالفقاری افزود: اکنون گردش مالی دنیا به سمت اقتصاد دانش بنیان در حال حرکت بوده و چیزی که در دنیا چرخش به وجود می‌آورد اقتصاد مبتنی بر دانش است.
رئیس دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: در بحث اقتصاد دانش بنیان یکی از مؤلفه‌های مهم استاندارد بومی است.
ذوالفقاری افزود: اگر به دنبال ایجاد جایگاه جدید در اقتصاد دانش بنیان دنیا هستیم باید مفهوم جدید داشته باشیم و به مردم دنیا بگوییم که نفت و زعفران را چگونه مصرف کنند.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم در حوزه پتروشیمی محصول جدید با مفهوم جدید عرضه کنیم بازار آن نیز برای کشور می‌شود و باید در اینجا استاندارد جدید تعریف شود.
رئیس دانشگاه اراک اظهار داشت: استاندارد بومی نیازمند دانش بومی است و علمی که زایش آن از داخل کشور باشد.
ذوالفقاری گفت: در حوزه معاونت آموزشی ارتباط آموزش با صنعت و جامعه ایجاد شده که هدف آن تولید علم بومی بوده و این مهم تولید اقتصاد و بازار بومی را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: یک گروه چهار نفره از سازمان استاندارد ملی ایران معرفی شده تا با همکاران دانشگاه اراک سرفصل‌های درسی جدید تعریف شود.
رئیس دانشگاه اراک اعلام کرد: توسعه این دروس جدید و ایجاد رشته جدید به نام استاندارد در دستور کار این دانشگاه قرار دارد. امیدوارم از خبر ضرورت ایجاد جذابیت در حوزه علم و فناوری برای
پژوهشگران
راضی بوده باشید.

ضرورت ایجاد جذابیت در حوزه علم و فناوری برای
پژوهشگران  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۰۵ ۰۲:۳۹:۰۳