سد اعتبارات بر سر راه شبکه ریلی غرب به شرق

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر سد اعتبارات بر سر راه شبکه ریلی غرب به شرق سوالات شرعی و احکام – گروه استان‌ها – سمیه نوری: راه‌آهن کرمانشاه به خسروی و سپس به بغداد یکی از مطالبات جدی و قدیمی مردم استان کرمانشاه بود که با پیگیری‌های فراوان سرانجام در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال ۹۶ با حضور رئیس جمهوری این پروژه برای راه‌اندازی خطر ریلی افتتاح شد.
خط ریلی کرمانشاه به بغداد به مراتب بسیار سهل‌تر از امتداد خطوط ریلی سایر استان‌های همجواری بوده که سال‌هاست در پی راه‌اندازی آن اقداماتی صورت گرفته اما این اقدامات هنوز به گونه‌ای نبود که در تسریع روند این پروژه ۱۱ ساله تأثیر داشته باشد و با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری در مصوبات سفر خود در سال ۱۳۹۰ تاکنون در چندین مرحله به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات متوقف شده است.
با وجود اینکه احداث خط ریلی راه آهن از مرز خسروی تا اولین ایستگاه ریلی در عراق تنها ۲۰ کیلومتر است و یکی از بهترین گزینه‌ها برای اتصال شبکه ریلی کشور برای حمل و نقل‌های تجاری، مباحث اقتصادی و نیز جا به جایی زائران محسوب می‌شود اما همت کافی برای تکمیل این پروژه پر سود و به صرفه به کار گرفته نشده و این پروژه همچنان در ایستگاه انتظار قرار دارد.
طبق گفته‌های مجری راه آهن غرب کشور راه‌اندازی راه آهن کرمانشاه-خسروی-خانقین از هر لحاظ از راه آهن شلمچه-بصره اقتصادی‌تر و به صرفه‌تر بوده اما وعده تأمین اعتبارات برای اتمام این پروژه از سوی مسئولان پیشین تاکنون محقق نشده و باید دید که آیا مصوبات و اعتبارات وعده داده شده در دولت سیزدهم در پی سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه تحقق می‌یابد.
با تعلل‌های چندین ساله مسئولین برای تکمیل و بهره‌برداری پروژه خط ریلی راه آهن کرمانشاه- خسروی و نگهداشتن این پروژه در بلاتکلیفی آیت الله رئیسی در سفر استانی خود با تخصیص اعتبارات مورد نیاز خواستار توجه و تکمیل این پروژه شد و طی روزهای گذشته نیز رئیس جمهور بر اجرای درست مصوبات سفر استانی تاکید کرد که به همین منظور خبرنگار سوالات شرعی و احکام کرمانشاه برای آگاهی از چگونگی روند این پروژه از مسئولین استانی پیگیر شد.
یکی دیگر از مسائل مهمی که استان کرمانشاه از سال ۹۷ با آن درگیر بوده تشکیل اداره کل راه آهن مجزا در استان کرمانشاه است و با توجه به اینکه در حال حاضر خط ریلی راه‌آهن استان کرمانشاه زیر نظر استان مرکزی قرار دارد که از همان ابتدا مسئولین استان هرچند با تعلل و کم کاری اما پیگیر تشکیل این اداره شده تا در نهایت تاییدیه وزیر راه را دریافت کرد.
شاید در نگاه نخست داشتن اداره کل راه آهن مستقل چندان مهم به نظر نرسد اما با توجه به وظایف اداره کل این موضوع در کیفیت و امنیت مسافرت ریلی بسیار مهم و ضروری است.
علاوه بر اینکه استان کرمانشاه به عنوان دروازه کربلا و مرکز استان‌های غرب کشور در طی سال میزبان صدها هزار زائر ایرانی کربلا و زائر عراقی امام رضا (ع) هم هست و بهره برداری مطلوب از شبکه ریلی، افزایش ایمنی و حفظ کیفیت زیرساخت و ناوگان، رعایت استانداردها و ارتقای مستمر کیفیت و کمیت خدمات باری و مسافری از جمله وظایف و اختیارات ادارات کل راه آهن است و طبعاً اگر کرمانشاه صاحب اداره کل مستقل شود دیگر نیازی نیست که برای رفع مشکلات متعدد راه آهن چشم انتظار پیگیری دیگر استان‌ها باشد.

سوالات شرعی و احکام استان کرمانشاه تاکنون سلسله گزارشاتی در خصوص خطوط ریلی قطار به عنوان‌های (توقف قطار کرمانشاه-خسروی در ایستگاه اعتبارات)، (راه آهن ۱۷ ساله غرب کشور نیازمند توجه ویژه دولت سیزدهم)، (تکمیل پروژه راه‌آهن کرمانشاه-خسروی چشم انتظار تخصیص اعتبار) نوشته است و پیگیری مطالبه‌گرانه خود را در حوزه قطار تا زمان تکمیل نهایی آن ادامه خواهد داد.
عدم تأمین اعتبار عامل مهمی در کندی روند تکمیل طرح راه آهن کرمانشاه به خسروی
نماینده مردم شهرستان کرمانشاه و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار سایت احکام با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در خصوص پروژه راه آهن استان کرمانشاه، اظهار کرد: پیگیری خط ریلی راه آهن کرمانشاه خسروی جز وظایف مدیریتی اجرایی در استان کرمانشاه است که نیاز به مطالبه و پیگیری جدی دارد.
رشیدی با اشاره به اهمیت راه اندازی راه آهن کرمانشاه خسروی در سطح استانی و کشوری، افزود: طی ۲ سال گذشته نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس‌شورای اسلامی به طور جدی برای راه اندازی هر چه سریع‌تر این پروژه پیگیری‌های لازم را داشته است.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایل کندی راه سقف اندازی خط ریلی راه آهن کرمانشاه خسروی اعتبارات ناکافی است که باید این مسئله در برنامه و بودجه به طور جدی پیگیری شود هر چند که تاکنون از طرف نمایندگان استان کرمانشاه به صورت کتبی و حضوری با سازمان‌های برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی صحبت‌های لازم انجام گرفته است اما تاکنون اتفاق خاصی برای تسریع روند آن نیفتاده است.
رشیدی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کندی در تکمیل راه آهن کرمانشاه به خسروی و سپس به کشور عراق و مشکلات حاکم از سوی کشور همسایه در حوزه امنیت است چرا که در ایام اربعین نیز تردد زوار در پایانه مرضیه خسروی تنها به صورت روزانه بازگشایی می‌شد.
وی عدم تأمین امنیت در آن سوی مرز خسروی را مسئله‌ای مهم دانست و خاطر نشان کرد: این مسئله به عنوان یک دلیل یا بهانه تاکنون مانع راه اندازی و پیشرفت این طرح شده اما این پروژه از دستور کار خارج نیست و نیاز به پیگیری بیشتر برای تأمین بودجه و تأمین امنیت است.
تکمیل پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی پیگیری مسئولان استانی را می‌طلبد
نماینده مردم شهرستان کرمانشاه با اشاره به تأکیدات رئیس جمهور در سفر استانی خود به کرمانشاه در تکمیل پروژه راه آهن، گفت: در این سفر تاکید بسیار از جانب رئیس جمهور به سیستم اجرایی استان کرمانشاه صورت گرفت و این طرح را جز مصوبات اصلی استان دانست و در صورت تلاش مدیران اجرایی استان کرمانشاه برای اجرا و به ثمر نشستن این پروژه نمایندگان استانی در مجلس شورای اسلامی نیز نهایت همکاری و تلاش برای تأمین اعتبار را خواهند داشت.

رشیدی اعتبارات ویژه چند هزار میلیاردی برای تکمیل راه آهن کرمانشاه خسروی را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: عدم اعتبارات کافی برای این پروژه تاکنون قرار نگرفته اما بازگشایی مرز خسروی در ایام اربعین بهانه‌ای شد که مکاتبات مجدداً دنبال شود و این مسئله به طور جدی تر مطالبه و پیگیری شود.
وی به نقش بسزای خط ریلی کرمانشاه خسروی تاکید و بیان کرد: تکمیل این پروژه علاوه بر سهولت در تردد مسافران و زائران در بحث زیارت و سیاحت و نیز مباحث تجاری و اقتصادی نقش مهمی داشته که با توجه به تجاری بودن مرز خسروی می‌توان ابعاد تجاری و اقتصادی آن را به طور جدی‌تری دنبال کرد.
پیگیری استقرار ساختار حقوقی و قانونی راه آهن در استان کرمانشاه
بهمن امیری مقدم استاندار کرمانشاه طی پیگیری‌هایی که چندی پیش با حضور در پایانه مسافری راه آهن کرمانشاه انجام گرفت با تعدادی از مسافران گفتگو و وضعیت خدمات رسانی راه آهن کرمانشاه را بررسی کرد.
وی افزود: افزایش تعداد قطارها و توسعه کیفی و کمی خدمات از موضوعاتی بود که در بازدید اخیر خود پیگیری‌هایی از آن انجام شد.
استاندار کرمانشاه تصریح کرد: همچنین مقرر شد استقرار ساختار حقوقی و قانونی راه آهن در استان کرمانشاه به صورت ویژه پیگیری شود.
امیری مقدم پروژه راه آهن کرمانشاه خسروی را یکی از طرح‌های اولویت داد و خاطرنشان کرد: یک مشکلی که وجود دارد اینکه اداره کل راه آهن در استان کرمانشاه وجود ندارد و در تلاش هستیم که این اداره به استان کرمانشاه برگردد.
اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در سفر استانی هیئت دولت به راه آهن کرمانشاه
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه منوچهر فخری در گفتگو با خبرنگار سایت احکام اظهار کرد: پروژه راه‌آهن کرمانشاه یکی از پروژه‌های مهم توسعه‌ای استان کرمانشاه است که در سفر مقام معظم رهبری به استان نیز مورد توجه قرار گرفت و اعتباراتی برای آن در نظر گفته شد و در سفر اخیر رئیس جمهور نیز آخرین وضعیت آن بررسی و اعتباراتی به آن تخصیص یافت.
وی افزود: خط راه‌آهن کرمانشاه هم اکنون تا شهر کرمانشاه انجام گرفته اما پروژه اتصال این راه‌آهن به مرز خسروی و سپس به کشور بغداد هنوز تکمیل نشده است و نیازمند اعتبارات ویژه است.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به توجه نگاه ویژه دولت سیزدهم و استاندار کرمانشاه به راه‌آهن غرب کشور، تصریح کرد: ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار به راه آهن کرمانشاه اختصاص یافته که ۱۰۰ میلیارد تومان آن برای رفع نواقص این خط تا شهر کرمانشاه و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ادامه این راه‌آهن تا اسلام آبادغرب در نظر گرفته شده است.
فخری بیان کرد: هم اکنون بر اساس تخصیص اعتبارات پیمانکار پروژه در حال تجهیز کارگاه است تا در اسرع وقت عملیات اجرایی پروژه مجدد آغاز شود.
وی خاطر نشان کرد: همچنین با رفع نواقص خط راه‌آهن تا شهر کرمانشاه سرعت قطار از ۶۰ کیلومتر به ۱۰۰ کیلومتر افزایش و کیفیت ناوگان ریلی نیز بهبود خواهد یافت و این امر به توسعه کرمانشاه و توسعه گردشگری نیز کمک می‌کند.
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با اشاره به میزبانی شایسته استان کرمانشاه در ایام اربعین، بیان کرد: در ایام اربعین کرمانشاه میزبان خیل عظیم زائران اربعین بود و در اوج سفرها ۴۵ هزار زائر از مرز خسروی عبور کردند و تکمیل راه‌آهن کرمانشاه به رونق مرز خسروی نیز کمک می‌کند.
فخری تاکید کرد: با توجه به اینکه قصرشیرین دارای ۲ پایانه تجاری خسروی و پرویزخان است و تکمیل راه‌آهن به افزایش حجم صادرات و ارتباط راحت تر با عراق کمک شایانی خواهد کرد.
استخدام نیرو و تأمین بودجه لازم ۲ خوان پیش روی تشکیل اداره کل راه‌آهن کرمانشاه
وی با اشاره به لزوم و پیگیری‌های انجام شده برای راه‌اندازی اداره کل راه آهن در استان کرمانشاه، گفت: دفتر راه آهن در این استان در حال حاضر زیر نظر استان مرکزی بوده اما طی جلسات مختلف بر اساس موافقت‌های انجام شده از سوی استان تهران مقرر شد اداره کل راه آهن به طور اختصاصی در استان کرمان راه‌اندازی شود.
فخری با اشاره به بکارگیری نیروهای غیر بومی در اداره کل راه آهن استان مرکزی، ادامه داد: ۲ خوان پیش روی احداث این اداره در استان کرمانشاه استخدام نیروی کار و تأمین بودجه مورد نیاز است که اکنون به دنبال استخدامی‌ها بوده و پس از آن بر اساس هزینه‌ها تکمیل آن را دنبال کرده که پیش‌بینی بیشتر از اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومانی تعیین شده شود.
راه آهن کرمانشاه-خسروی تنها پروژه‌ای که شرق و غرب کشور را به هم متصل می‌کند
چندی پیش نیز مسعود فرامرزیان مجری طرح راه آهن غرب کشور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفتگو با خبرنگار سایت احکام، با بیان اینکه احداث راه آهن غرب کشور از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ است؛ در این طرح قرار است خط آهن از سمنگان در استان مرکزی به ملایر و سپس اسلام آباد غرب و نهایتاً مرز خسروی کشیده شود.
وی افزود: ۶۵ درصد کل طرح تمام شده که حدود ۵۳۰ کیلومتر است. این پروژه به ۳ بخش اصلی تقسیم می‌شود که بخش اول شامل سمنگان تا ملایر با بیش از ۹۰ کیلومتر و تکمیل ۱۰۰ درصدی پروژه می‌شود؛ بخش دوم ملایر-کرمانشاه است که ۸۸ درصد پیشرفت دارد ولی شرکت راه آهن در حال بهره برداری از این مسیر است.
مجری طرح راه آهن غرب کشور در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: از کرمانشاه تا اسلام آباد غرب پیشرفت ۸۱ درصدی در زیرسازی داریم ولی از اسلام آباد غرب تا مرز خسروی تنها ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی در پروژه ایجاد شده است.

فرامرزیان درباره اهمیت اجرای پروژه راه آهن غرب کشور و کریدور ریلی شرق به غرب بیان کرد: راه آهن کرمانشاه-خسروی تنها پروژه‌ای است که شرق و غرب کشور را به هم متصل و شبکه رالی را به مبادی ترانزیتی غرب کشور وصل می‌کند که میزان رقابت پذیری موقعیت ترانزیتی ایران را افزایش می‌دهد.
وی تصریح کرد: از مرز خسروی تا ایستگاه راه آهن خانقین در عراق تنها ۲۰ تا ۲۵ کیلومتر راه است که شبکه ریلی نداریم و اگر این مسیر به طور کامل زیر پوشش ریل برود، پایتخت‌های ایران و عراق با خط آهن مستقیماً به هم متصل خواهند شد و نزدیکترین مسیر ریلی به بغداد خواهد بود.
فرامرزیان یادآور شد: از دیگر مزایای این طرح، با توجه به نزدیکی آن به اقلیم کردستان عراق، امکان دستیابی به بارهای شمال عراق، موصل و کرکوک به عنوان استان‌های نفتی شمال عراق و نیز تسهیل تردد بار به مرزهای پرویزخان و قصرشیرین است.
راه آهن کرمانشاه-اسلام آباد غرب نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی
به گفته این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است تا زیرسازی مسیر ریلی کرمانشاه به اسلام آباد غرب که مهمترین بخش پروژه است تکمیل شود اگر زیرسازی به اتمام برسد، ۶ ماهه می‌توانیم روسازی را تمام کنیم که برای انجام آن، ۱.۵ هزار میلیارد تومان دیگر اعتبار می‌خواهد و مجموعاً با ۲ هزار میلیارد تومان می‌توانیم فاز دوم این پروژه را تکمیل کنیم.
با بررسی‌های انجام شده و گفتگوهای انجام شده اهمیت بالای راه‌اندازی پروژه راه آهن غرب کشور از هیچیک از مسئولان استانی و کشوری پوشیده نیست و همگی بر مزیت‌های اقتصادی و تجاری و زیارتی این پروژه واقف هستند و با اعتباراتی که برای تکمیل این پروژه در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه تعلق گرفته انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر قطار کرمانشاه به خسروی و سپس عراق روی ریل پیشرفت بیوفتد و به زودی سوت حرکت قطار پس از تأخیر بسیار در این استان به گوش برسد. امیدوارم از خبر سد اعتبارات بر سر راه شبکه ریلی غرب به شرق راضی بوده باشید.

سد اعتبارات بر سر راه شبکه ریلی غرب به شرق  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۱۰ ۰۲:۴۰:۳۵