روسیه، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس متهم کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر روسیه، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس متهم کرد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از تاس، وزارت دفاع روسیه روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نقض آتش‌بس توسط نیروهای جمهوری آذربایجان در ۲۴ ساعت گذشته در قره‌باغ کوهستانی ثبت شده است. روسیه در این ارتباط به حمله به یک تراکتور کشاورزی به عنوان نقض آتش بس اشاره کرده است.
وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای گفت: «یک مورد نقض آتش بس ثبت شده است. یک تراکتور که کار کشاورزی انجام می‌داد، با سلاح‌های سبک از سوی یک پست دیده بانی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان در نزدیکی روستای آودور در منطقه مارتونی مورد هدف قرار گرفت. این گلوله باران تلفات جانی نداشت.»
وزارت دفاع روسیه همچنین افزود که مرکز فرماندهی حافظ صلح این کشور به همراه نمایندگان آذربایجان و ارمنستان در حال بررسی این حادثه هستند.
پیشتر «نیکول پاشینیان»، نخست وزیر ارمنستان روز دوشنبه در دیدار با مسئول روسیه در گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا و «ایگور خواف»، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه روسیه، طرح‌های مسکو درباره قره باغ را مورد توجه قرار داده و در این ارتباط گفته بود: «پیشنهادات مسکو می‌تواند مبنایی برای گفتگوهای بیشتر با آذربایجان باشد.»
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرده بود: «همانطور که قبلاً هم گفته بودم، ارمنستان از پیشنهادات طرف روسی در ماه اوت که ممکن است مبنایی برای گفتگوهای بیشتر در مورد حل و فصل روابط بین ارمنستان و آذربایجان باشد، حمایت می‌کند.»
ارمنستان نگاه مثبتی به نقش روسیه در میانه تنش‌های قره باغ دارد و ماه گذشته نیز نیکول پاشینیان اعلام کرده بود که ارمنستان آماده امضای توافقنامه سه جانبه با روسیه و آذربایجان در مورد تمدید مأموریت نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی تا ۲۰ سال آینده است. نیکول پاشینیان در کنگره حزب خود تحت عنوان «حزب قرارداد مدنی» در ایروان گفت: «ما از نیروهای حافظ صلح روسی می‌خواهیم به مأموریت خود ادامه دهند. من آماده هستم در سوچی سندی درباره تمدید مأموریت حافظان صلح روسیه برای ۱۰، ۱۵ یا ۲۰ سال آینده را امضا کنم.»
نخست وزیر ارمنستان همچنین خاطرنشان کرد که به طور یکجانبه نمی‌تواند در مورد تمدید مأموریت صلح بانان روسی تصمیم گیری کند زیرا توافق نامه‌ای که بر اساس آن مأموریت حفظ صلح سازماندهی شده است توسط سه طرف – ارمنستان، آذربایجان و روسیه امضا شده است. با این حال، وی افزود، اگر روسیه و ارمنستان این ایده را با هم مطرح کنند، اکثریت را خواهند داشت.
رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰، برای برقراری آتش‌بس کامل در قره‌باغ بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند. در ادامه روند مذاکرات صلح، آنها در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ گرد هم آمده و بیانیه مشترک دیگری که به طور مشخص با هدف رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و ترابری در منطقه تدوین شده بود را امضا کردند.
در ادامه نیز، توافق دیگری برای تشکیل یک کارگروه سه‌جانبه به ریاست مشترک نخست وزیران کشورهای مذکور حاصل شد و در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ نیز، رهبران سه کشور در سوچی با امضای توافقی، بر سر اتخاذ تدابیری در راستای تقویت ثبات و امنیت در مرزهای جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و همچنین ایجاد یک کمیسیون دوجانبه برای مرزبندی به توافق رسیدند.
پیش از این نیز، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در سخنانی اعلام کرده بود که سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان شخصاً در حل مسئله قره باغ درگیر هستند. وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: این یک کار یک روزه نیست و سران ۳ کشور شخصاً درگیر آن هستند؛ همچنین ارتش ما که بخشی از نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ به شمار می‌رود (هم درگیر این موضوع است). «سرگئی لاوروف» افزود: ارمنستان متحد ماست. امیدوارم از خبر روسیه، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس متهم کرد راضی بوده باشید.

روسیه، جمهوری آذربایجان را به نقض آتش بس متهم کرد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۲۰ ۰۲:۴۱:۰۲