داستان ۱۵ ساله کتابخانه کرمانشاه/ رفع مانع اعتبارات با
مصوبات سفر

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر داستان ۱۵ ساله کتابخانه کرمانشاه/ رفع مانع اعتبارات با
مصوبات سفر
سوالات شرعی و احکام – گروه استان‌ها – یحیی بیابادی: طی سالیان گذشته با توجه به مشکلات معیشتی مردم، حوزه اقتصاد بیش از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته است و همین موضوع سبب شده به مقوله فرهنگ به عنوان پیشران سایر حوزه‌ها کمتر از گذشته توجه شد.
فرهنگ همواره از سوی کارشناسان و صاحب نظران به عنوان زیربنای سایر حوزه‌ها تلقی شده که می‌تواند حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی را متأثر کند و یا سبب پیشرفت یا افول آن حوزه شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگ و ضرورت پرداختن به آن می‌فرمایند: «عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است، چرا؟ چون فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفّس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد.»
اما یکی از حوزه‌هایی که در زیر مجموعه فرهنگ قرار دارد موضوع کتاب و کتابخوانی است و شاید در سال‌های اخیر کمی به دست فراموشی شده و نویسندگان، ناشران و توزیع کنندگان را گاهاً با مشکلاتی مواجه کرده است.
تأسیس و راه اندازی کتابخانه یکی از طرح‌هایی است که با هدف دسترسی راحت تر و بهتر عموم جامعه به کتاب همواره دنبال شده است زیرا بسیاری از افراد جامعه شاید توانایی خرید کتاب لازم و مورد نیاز خود را نداشته باشند و در جهان نیز کتابخانه های معروفی حتی به عنوان موزه و مکانی برای گردشگری ایجاد شده است و افرادی نیز پس از تهیه کتاب مورد علاقه خود و مطالعه آن، کتاب را برای استفاده عموم به کتابخانه ها هدیه و اهدا می‌کنند.
در استان کرمانشاه ۹۰ باب کتابخانه نهادی و ۲۳ باب کتابخانه مشارکتی وجود دارد اما یکی از پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی در این استان نیز مربوط به احداث کتابخانه مرکزی کرمانشاه است که از سال ۸۶ ساخت آن آغاز شده اما تاکنون تکمیل و بهره داری نشده است.

شاید بتوان گفت احداث کتابخانه مرکزی کرمانشاه مورد بی سایت احکامی دولت‌ها و مدیران به ویژه مدیران فرهنگی قرار گرفته است زیرا پس از گذشت حدود ۱۵ سال هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
اکنون از پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه تنها اسکلت بتی آن به همراه اقدامات جزئی انجام گرفته است و شهروندان کرمانشاهی روزانه نظاره گر این پروژه نیمه تمام هستند.
در سفر رهبر انقلاب به استان کرمانشاه در سال ۹۰ نیز این پروژه نیز مورد توجه قرار گرفت اما مصوبه سفر رهبر انقلاب نیز برای آن گره گشا نبود تا آنجا که در بیست و هشتمین سفر استانی هیئت دولت نیز مجدد در لیست پروژه‌های نیمه تمام جای گرفت تا بلکه برای حل این موضوع چاره اندیشی شود.
کتابخانه مرکزی کرمانشاه برای تکمیل نیازمند توجه است
معصومه حسنی خونسار مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سایت احکام با اشاره به آخرین وضعیت نهاد کتابخانه های عمومی استان و پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه اظهار کرد: کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه در سال ۹۸ بیش از ۸۰ هزار نفر عضو داشتند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد این اعضا به نصف کاهش یافت اما طی یکسال اخیر با بهبود شرایط تعداد اعضا مجدد روند صعودی به خود گرفته و هم اکنون ۶۰ هزار نفر عضو فعال دارد.
وی افزود: استان کرمانشاه ۱۱۳ باب کتابخانه دارد که ۹۰ باب کتابخانه نهادی و ۲۳ باب کتابخانه مشارکتی است و ۴۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنای کتابخانه عمومی استان کرمانشاه است.
حسنی خونسار با اشاره به به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه از سال ۸۶ در شهر کرمانشاه آغاز شده است، افزود: این پروژه تا سال ۹۱ با تخصیص ۲.۵ میلیارد تومان اعتبار ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما به دلیل عدم اعتبار ادامه ساخت آن متوقف شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه عنوان کرد: طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ با پیگیری‌های انجام گرفته ۵.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی به پروژه تخصیص یافت که پیشرفت فیزیکی پروژه را به ۶۰ درصد افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا پروژه در هفت طبقه طراحی و در حال ساخت بوده است، تصریح کرد: به دلیل مشکلات اعتباری هم اکنون با با پنج طبقه و ۱۲ هزار متر زیربنا دنبال می‌شود.
اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به کتابخانه مرکزی کرمانشاه در سفر رئیس جمهور
حسنی خونسار خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین برآورد مجری طرح برای تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که در صورت تخصیص اعتبار تا ۲ سال آینده این پروژه به اتمام خواهد رسید.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به قرار گرفتن این پروژه در لیست پروژه‌های سفر استانی هیئت دولت، گفت: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه برای این پروژه اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: کتابخانه های عمومی کرمانشاه در مجموع یک میلیون و ۲۳۷ هزار جلد کتاب دارد که طی سال گذشته بیش از هشت هزار جلد کتاب توسط خیرین و ۶۷ هزار و ۱۲۸ جلد کتاب توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی به کتابخانه‌های استان اهدا شده است.
قول وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین اعتبار پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه
در جریان سفر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمانشاه در هفته دولت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در محل ساخت پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه از آخرین وضعیت ساخت این مجتمع فرهنگی اطلاع پیدا کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمانشاه در جریان بازدید از این پروژه اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافته و ما نیز سعی می‌کنیم مابقی اعتبار را تکمیل پروژه در اختیار استان کرمانشاه قرار دهیم.
پیش بینی تکمیل کتابخانه مرکزی کرمانشاه طی ۲ سال آینده
منوچهر فخری معاون عمرانی استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به وضعیت نامطلوب کتابخانه مرکزی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار سایت احکام اظهار کرد: این پروژه که زمین آن توسط شهرداری کرمانشاه اهدا شد، پیشنهاد شد در مکانی دیگر ساخته شود اما مورد قبول واقع نشد.
وی افزود: مجری پروژه کتابخانه مرکزی کرمانشاه اداره کل راه و شهرسازی است که عملیات ساخت آن را برعهده دارد.
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به استان کرمانشاه این پروژه که از پروژه‌های نیمه تمام و قدیمی کرمانشاه است اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی دریافت کرد.
فخری عنوان کرد: پیش بینی می‌شود کتابخانه مرکزی کرمانشاه طی ۲ سال آینده تکمیل و بهره برداری برسد و همچنین یکی دیگر از پروژه‌های فرهنگی کرمانشاه که ساخت مصلی شهر کرمانشاه است نیز در بیست و هشتمین سفر استانی دولت سیزدهم ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص یافت.
سوالات شرعی و احکام استان کرمانشاه تا به نتیجه رسیدن پروژه و تخصیص اعتبار لازم موضوع برای ساخت کتابخانه مرکزی کرمانشاه موضوع را از مسئولان مربوطه پیگیری خواهد کرد. امیدوارم از خبر داستان ۱۵ ساله کتابخانه کرمانشاه/ رفع مانع اعتبارات با
مصوبات سفر
راضی بوده باشید.

داستان ۱۵ ساله کتابخانه کرمانشاه/ رفع مانع اعتبارات با
مصوبات سفر  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۲۱ ۰۲:۳۸:۰۹