حکم استفاده از شبکه های اجتماعی

سوالات: حکم استفاده از تلگرام چیست؟ حکم استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام ، یوتیوپ ، توییتر چیست؟ آیا استفاده از تلگرام حرام است؟ حکم شرعی استفاده از واتس اپ و فیس بوک چیست؟

حکم شرعی استفاده از شبکه های اجتماعی

با توجه به اینکه خیلی از افراد در شبانه روز ساعتی از وقت خود را صرف فضای مجازی می کنند و از شبکه های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام ، فیس بوک ، توییتر ، یوتیوب استفاده می کنند و همچنین از پیامرسان های مانند تلگرام و واتس آپ استفاده می کنند، به همین دلیل امروز قصد داریم حکم شرعی استفاده از این شبکه های اجتماعی و پیامرسان را خدمتتان ارائه دهیم. البته باید توجه داشته باشید که خیلی از این شبکه ها مانند فیس بوک و توییتر و یوتیوب فیلتر هستند که علاوه بر دانستن حکم استفاده از شبکه های مجازی باید بعد از مطالعه این مطلب به پست حکم استفاده از فیلتر شکن مراجعه کنید.

ادامه مطلب

نظر مراجع عظام تقلید درباره استفاده از شبکه های مجازی

در ادامه میتوانید نظرات مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم شیرازی را درباره استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک و توییتر و … و استفاده از شکبه های پیام رسان مثل تگرام و واتس اپ را بخوانید که آیا استفاده از آنها حرام است یا خیر؟

نظر مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای درباره استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان

س. حکم استفاده از شبکه­ های اجتماعی مجازی را بیان فرمایید.

آیت الله خامنه ای: به طور کلی اگر استفاده از شبکه های اجتماعی و مانند آن مستلزم مفسده (مانند  ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل، ضرر به اسلام و مسلمین) بوده یا خوف ارتکاب گناه باشد یا بر خلاف قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی باشد، جایز نیست و تشخیص موضوع بر عهده مکلف می باشد.(استفتائات مقام معظم رهبری)

همچنین بخوانید: حکم استفاده از فیلتر شکن

حکم استفاده از شبکه های اجتماعی از نظر آیت الله مکارم شیرازی

حکم شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی
پرسش : اخیرا شرکت و عضویت در شبکه های اجتماعی خیلی رایج شده است؛ لطفا حکم شرعی آن را مرقوم فرمایید؟
آیت الله مکارم شیرازی : هر گاه این کار خلاف قانون بوده یا سبب تقویت دشمنان اسلام گردد و یا مفاسد اخلاقی یا اعتقادی و یا اجتماعی داشته باشد جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد.(استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.)

همچنین بخوانید: حکم استفاده از طلا برای مردان

جمع بندی حکم استفاده از شبکه های اجتماعی

بنابراین استفاده از شبکه های اجتماعی و پیام رسان در سه صورت جایز نیست و الا اشکالی ندارد:

  1. مستلزم مفسده مانند نشر اکاذیب یا ترویج فساد و … شود.
  2. موجب تقویت دشمان اسلام مانند صهیونیسم شود.
  3. خلاف قانون باشد.

اگر سه مورد بالا نبود استفاده شبکه های اجتماعی و پیام رسان مانند تلگرام و اینستاگرام و … اشکالی ندارد.

در ادامه توصیه می کنم اگر این مطلب برای شما مفید بود برای دوستانتان نیز به اشتراک بگذارید و همچنین به ادامه مطلب مراجعه کنید و مطالب مرتبط را بخوانید شاید سوالی در ذهن داشته باشید و در مطالب مرتبط موجود باشد.

دیدگاهتان را بنویسید