حال بد بابلرود از آلاینده ها و پساب/ مسئولان فرافکنی می
کنند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر حال بد بابلرود از آلاینده ها و پساب/ مسئولان فرافکنی می
کنند
سوالات شرعی و احکام، گروه استان‌ها: درحالی شهروندان بابلسری از ورود فاضلاب و پساب خانگی و صنعتی به رودخانه بابلرود گلایه دارند که به اذعان مسئولان شهری ۱۰۰ میلیارد ریال برای جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی بابلسر صرف شده و این پروژه به دلیل ساخت وسازهای غیرمجاز مسدود شد.
به رغم آن ۱۰۰ میلیارد تومان برای جمع آوی و هدایت آب‌های سطحی بابلسر صرف شد اما این پروژه کلان و میلیاردی براثر ساخت وسازهای حاشیه مسدود شد و فرجام آن نامشخص است و آلاینده‌ها روانه رودخانه و دریا می‌شود.
به رغم آنکه پروژه تصفیه بهداشتی فاضلاب‌های شهری برای هدایت و جمع آوری آب‌های سطحی و آب باران در در برخی مناطق بابلسر اجرا شد، اما همچنان فاضلاب منازل و ادارات و متل ها در بستر رودخانه و دریا جاری است و پساب کارواش‌ها و قالیشویی ها نیز آلودگی‌ها را افزایش داده است.
جاری شدن پساب و فاضلاب شهری در رودخانه‌ها و دریای بابلسر از دغدغه‌های مردم در بابلسر به شمار می‌رود و مسئولان آبفا شهرستان در این زمینه پاسخگو نیستند.
فاضلاب به رودخانه‌ها می‌ریزد
رضا احمدی رئیس محیط زیست بابلسر در گفتگو با خبرنگار سایت احکام در خصوص فاضلاب‌های سر ریز در رودخانه‌های بابلسر گفت: در رودخانه بابلرود ۱۹ انشعاب شهری دارد و در شازده رودخانه نیز پنج انشعاب داریم، درحالی که اگوها برای هدایت آب‌های سطحی احداث می‌شود اما متأسفانه از سال‌های قبل تعداد زیادی از منازل فاضلاب‌های خود را به این اگوها متصل کردند و پساب‌ها از این طریق وارد رودخانه‌ها می‌شوند که به هیچ وجه مورد تأیید سازمان محیط زیست نیست و تهدید جدی برای آبزیان و محیط زیست به شمار می‌آید و تبعات بهداشتی و زیست محیطی در رودخانه‌ها دارد.

وی در ادامه گفت: محیط زیست طی مذاکره با شهرداری شهرستان بابلسر و مکاتبه و نامه نگاری با فرمانداری بابلسر درخواست جلسه ویژه در رابطه با همین موضوع کرده تا با مسئولان و ارگان‌های ذی‌ربط و با همکاری نماینده، دادستان تصمیم مقتضی در این خصوص گرفته شود.
محیط زیست جلوی فاجعه را بگیرد
مجتبی باقرزاده نماینده بابلسر و فریدونکنار در مجلس نیست ورود آلاینده‌ها و پساب به داخل رودخانه و دریا را نوعی جنایت دانست و گفت: بنده به عنوان یک پزشک مطلع هستم که عمده اصلی مشکلات سرطانی از همین موارد هستند و مسئولان ذی ربط باید پیگیر این امر باشند و مسئولان نظارتی هم باید وظیفه خود را انجام دهند.
وی افزود: محیط زیست نه تنها به صورت تذکر شفاهی بلکه عملی نیز باید وارد شود و به هر طریقی که شده جلو این فاجعه را بگیرد.
وی در ادامه گفت: من از مسئولان می‌خواهم که به صورت جدی پیگیر باشند و من هم به سهم خودم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهم تا هرچه زودتر این مشکل مرتفع شود.
پروژه ۱۰۰ میلیاردی جمع آوری آب‌های سطحی در خیابان پاسداران بابلسر
محمدامین طاهریان معاونت شهرداری بابلسربا بیان اینکه اجرای این پروژه غیر از رفاه حال شهروندان هیچ آورده دیگری برای شهرداری ندارد، افزود: اگوی خیابان پاسداران به گونه‌ای طراحی شده تا قسمتی از حریم بابلسر و جاده بابلسر به فریدونکنار پوشش می‌دهد و جمع‌آوری آب سطحی آن را در مواقع بارندگی انجام می‌دهد.
وی افزود: این پروژه حتی در نظر دارد که ورودی‌های شهرک‌ها و مراکز خرید و معابر حریم بابلسر از خیابان پاسداران به سمت فریدونکنار را را تحت پوشش قرار دهد زیر تمام آب‌های سطحی را به سمت رودخانه بابلرود جمع‌اوری و هدایت می‌کرد.

وی با اظهار اینکه به دلیل ساخت و سازها پروژه هدایت آب‌های سطحی مسدود شد، هزینه اجرای این پروژه را ۱۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: اگوی خیابان پاسداران غیراز جمع آوری آب سطحی هنگام بارندگی که موجب آب گرفتی معابر و خیابان‌های سمت پاسداران در چند دهه اخیر می شده هیچ برنامه و هدف دیگری ندارد.
وی خاطرنشان کرد: اگر از طرف شهرداری بابلسر کسی فاضلاب منزل یا اداره یا مراکز دولتی و غیر دولتی خود را به این اگو متصل کرد محیط زیست این حق را دارد تا از شهرداری شکایت کند و شهرداری پاسخگو خواهد بود.
طاهریان همچنین در ادامه گفت؛ برای بهداشت رودخانه و لایروبی بستر رودخانه سالانه میلیاردها تومان هزینه می‌شود و شهرداری در سال جاری قراردادهای متعدد و متفاوت برای لایروبی بسته است.
طاهریان همچنین رها شدن فاضلاب‌های منازل و آپارتمان‌ها و چند ده طبقه‌های ساخته شده و در حال ساخت و نحوه اجرای جمع آوری فاضلاب‌ها را از ناشی از کوتاهی متولیان امر می‌داند و گفت: ساختمان‌ها باید از سیستم سنتی برای فاضلاب منازل و آپارتمان‌ها به کار گیری کنند و در غیر این صورت محیط زیست باید پیگیر باشد.
آلودگی آب رودخانه براثر ورود پساب و فاضلاب سبب گلایه و نارضایتی مردم و ورزشکاران شده است و یکی از قایقرانان بابلسری در این زمینه گفت: ورود فاضلاب و آلاینده‌ها سبب تغییر رنگ آب رودخانه و بوی بد و تعفن آن شده است و شاهد هستیم که فاضلاب ساختمان‌ها، کارواش‌ها و قالیشیویی ها به رودخانه روانه می‌شود.
مطالبه گری شهروندان بابلسری از مسئولان برای حل مشکلات زیست محیطی و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها و فاضلاب به رودخانه‌ها تاکنون نتیجه بخش نبوده است و هر دستگاهی کوتاهی را ناشی از ترک فعل دستگاه دیگر می‌داند و به نوعی فرافکنی می‌کند. امیدوارم از خبر حال بد بابلرود از آلاینده ها و پساب/ مسئولان فرافکنی می
کنند
راضی بوده باشید.

حال بد بابلرود از آلاینده ها و پساب/ مسئولان فرافکنی می
کنند  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۰۶ ۰۲:۴۲:۰۴