ثروت برای کسانی که آن را به نیازمند می‌رسانند، موهبتی الهی
است

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ثروت برای کسانی که آن را به نیازمند می‌رسانند، موهبتی الهی
است
به گزارش سوالات شرعی و احکام، حجت الاسلام نظری منفرد، در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان اینکه دعا سلاح انبیای الهی است، اظهار داشت: شب و روز جمعه در میان ایام هفته از فضیلتی خاص برخوردار بوده، آداب و دعاهایی که برای شب و روز جمعه وارد شده است، با همه روزهای هفته تفاوت دارد.
وی به اهمیت دعا در بارگاه الهی اشاره کرد و افزود: در شب و روز جمعه ساعتی است که اگر انسان در آن خداوند متعال را فراخوانده دعایی از ذات اقدس الهی داشته باشد، آن دعا مستجاب خواهد بود.
وی با بیان اینکه قرآن کریم دعا را از نیازهای آدمی برمی شمرد، اظهار داشت: «وَإِذَا مَسَّ الْإِنْسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِیبًا إِلَیْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِنْهُ …» (آیه ۳۹ سوره زمر)، وقتی مشکلی برای انسان پدید می‌آید خداوند متعال را صدا می‌زند و وقتی مشکل او برطرف شد، خداوند متعال را برطرف می‌سازد؛ این رسم بندگی نیست.
کارشناس مذهبی بر اهمیت ایجاد و تقویت ارتباط همیشگی انسان با ذات اقدس اله تاکید کرد و یادآور شد: امام سجاد علیه السلام در مناجات الذاکرین، به خداوند متعال عرضه می‌دارد، «وَمِنْ أَعْظَمِ النِّعَمِ عَلَیْنا جَرَیَانُ ذِکْرِکَ عَلَیٰ أَلْسِنَتِنا» از بزرگ‌ترین نعمت‌ها بر ما جاری شدن ذکر تو بر زبان ماست.
نظری منفرد ضمن اشاره به آیه ۴۱ سوره مبارکه احزاب «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذکُرُوا اللَّهَ ذِکرًا کَثیرًا»، خاطرنشان کرد: انسان باید صبح و شام خداوند را یاد کند؛ اگر انسان هیچ مشکلی در زندگی نداشته باشد، بیش از دیگران نیاز به دعا دارد؛ چرا که انسانی که همه چیز در او جمع است، ممکن است در یک لحظه همه این نعمت‌ها از او گرفته شود.
وی نعمت سلامتی و امنیت را از بالاترین نعمت‌ها توصیف کرد که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست، اظهار داشت: انسانی که سلامتی خود را از دست داده، حاضر است تمام اموال خود را برای کسب مجدد سلامتی هزینه کند.
این استاد حوزه به حدیث «العافِیَةُ نِعمَةٌ خَفِیَّةٌ، إذا وُجِدَت نُسِیَت، و إذا فُقِدَت ذُکِرَت» اشاره کرد و یادآور شد: قدردانی از نعمتهایی که خداوند متعال به انسان عطا نموده است، ارتباط با خداوند متعال و دعا کردن و از خداوند متعال درخواست کردن است.
وی با تأکید بر اینکه انسان در دعای خود، همواره باید با اطمینان و امید به استجابت داشته باشد، خاطرنشان کرد: انسان باید با امید به خداوند غنی، شنوا، توانا، عالم و آگاه از تمام نیازها و خواسته‌ها، توانمند بر حاجات و قدرتمند در برآورده سازی درخواست‌ها، دعای خویش را مطرح سازد.
نظری منفرد ضمن اشاره به حدیثی از پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) اذعان داشت: هیچ بنده مؤمنی نیست که خداوند را بخواند و دعا کند در حالی که در آن دعا دو چیز، یکی درخواست گناه و قطع رحم نباشد؛ در این صورت خداوند دعای او به سه صورت اجابت می‌کند که نخست اجابت بدون فاصله و درنگ، است.
وی با بیان اینکه باید شرایط دعا را در خود ایجاد و بتوانیم با خدا ارتباط برقرار کنیم، اظهار داشت: گاهی حجاب‌ها میان ما و حضرت حق زیاد و فاصله فراوانی ایجاد می‌شود، خداوند متعال نسبت به بندگان خود هم رأفت دارد و هم سایت احکامبان است.
سخنران حرم بانوی کرامت افزود: یکی دیگر از صورت‌های مواجهه خداوند متعال با دعا در صورتی است که دعا و خواسته در راستای مصلحت بنده نباشد.
وی با اشاره به اینکه برخی از انسان‌ها، وقتی به مال و منال و آسایش و راحتی می‌رسد، مال برایشان مظلمه و وبال و گرفتاری می‌شود و آدمی را از معنویت، ذکر و عبادت دور و گرفتار گناه و معصیت می‌سازد، تصریح کرد: خداوند متعال بر اساس حکمت به انسان عنایت می‌فرمایند.
نظری منفرد با بیان اینکه ثروت برای کسانی که از توانایی استفاده درست از آن را دارند و به نیازمند می‌رسانند، موهبتی الهی است، خاطرنشان کرد: اگر انسان ظرفیت بهره گیری از ثروت در مسیر کمک به نیازمندان را داشته باشد، مورد رضایت الهی قرار خواهند گرفت.
وی با اشاره به اینکه خداوند متعال به برکت دعا حادثه و مشکلات را از پیش روی آدمی می زداید، ابراز داشت: همواره باید با امید از خداوند متعال استعانت نمائیم؛ چرا که خداوند توانا و عالم به همه چیز که امکانات بی حد و حصر دارد، قطعاً اگر به مصلحت آدمی باشد، دعای بندگان خود را اجابت می‌سازد.
این استاد حوزه در پایان با تأکید بر اینکه اگر دعای انسان مستجاب نشود، حتماً در آن حکمتی وجود دارد، خاطرنشان کرد: همواره باید دعا کنیم که خداوند متعال خواسته‌های ما را برآورده و عاقبت به خیر سازد و از این رهگذر دنیا گرفتار وسوسه‌های شیطانی نشویم. امیدوارم از خبر ثروت برای کسانی که آن را به نیازمند می‌رسانند، موهبتی الهی
است
راضی بوده باشید.

ثروت برای کسانی که آن را به نیازمند می‌رسانند، موهبتی الهی
است  در تاریخ ۲۰۲۲-۰۵-۱۵ ۰۲:۳۸:۴۱