توافق برسر آتش بس ۷روزه در سودان/ذخایر مواد غذایی رو به
پایان است

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر توافق برسر آتش بس ۷روزه در سودان/ذخایر مواد غذایی رو به
پایان است
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از الجزیره، طرف‌های درگیر در سودان بر سر برقراری یک آتش بس موقت با حفظ مواضع فعلی توافق کردند.
شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از منابع آگاه خود اعلام کرد که این آتش بس در نتیجه مذاکرات در بندر جده میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع برقرار شده است و زمان موقت آن به مدت هفت روز اعلام شده است.
امضای توافق آتش بس فعلی در سودان، دومین توافقنامه بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع است که در طول تنش‌های سودان به امضا می‌رسد.
وزارت خارجه عربستان سعودی نیز امضای این توافق آتش بس هفت روزه را تأیید کرده است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از امضای این آتش بس با ژنرال «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده نیروهای مسلح سودان، در مورد مذاکرات جاری در عربستان سعودی با هدف دستیابی به یک آتش بس کوتاه مدت مؤثر جهت تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه گفتگو کرده بود. بلینکن در این ارتباط مدعی شد که ایالات متحده در حمایت از آرمان‌های دموکراتیک مردم سودان مبنی بر تشکیل یک دولت غیرنظامی و سودانی باثبات و دموکراتیک قاطع است. وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن بار دیگر اقدامات خشونت آمیز هر دو طرف درگیری در سودان را محکوم کرده و تقاضای برقراری آتش بس کرده است.
آتش بس در حالی در سودان برقرار شده که مناطق حومه خارطوم، پایتخت سودان طی دو شب گذشته هدف حملات هوایی قرار گرفت. این درگیری‌ها که شهروندان را با بحرانی انسانی روبرو کرده و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است وارد هفته ششم خود شده است.
نبرد میان ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی موسوم به «پشتیبانی سریع»، نظم و قانون منطقه را به تاراج برده است و هر دو طرف، دیگری را مقصر می‌داند. در عین حال، ذخایر مواد غذایی، پول نقد و اقلام ضروری به سرعت در حال کاهش است.
شاهدان عینی از حملات هوایی در جنوب اُم‌دُرمان و شمال بحری، دو شهری که در آن سوی رود نیل قرار دارند و «پایتخت سه‌گانه سودان» را تشکیل می‌دهند، خبر داده‌اند. آنها می‌گویند برخی از این حملات در نزدیکی رادیو تلویزیون دولتی اُم‌دُرمان رخ داده است.
شاهدان عینی در خارطوم اوضاع را «نسبتاً آرام» توصیف کرده‌اند ولی صدای تیراندازی پراکنده نیز شنیده می‌شود.این درگیری‌ها که از پانزدهم ماه آوریل – ۲۶ فروردین- آغاز شد، تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در داخل آواره کرده و یا به کشورهای همسایه رانده است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷۰۵ نفر کشته و حداقل ۵ هزار و ۲۸۷ نفر زخمی شده‌اند.
مذاکرات صلح در جده با حمایت آمریکا و عربستان سعودی نیز ثمربخش نبوده و دو طرف یکدیگر را به نقض چندین توافق آتش‌بس متهم کرده‌اند. نیروهای «پشتیبانی سریع» در مناطق مسکونی مستقر شده‌اند و مرتب هدف حملات هوایی نیروهای مسلح قرار می‌گیرند.
در روزهای اخیر، درگیری‌های میدانی نیز در منطقه دارفور، در شهرهای نیالا و زالنجی بالا گرفته است.
هر دو طرف در بیانیه‌هایی که روز جمعه منتشر کردند یکدیگر را به آغاز درگیری در نیالا که یکی از بزرگترین شهرهای کشور است و هفته‌ها به دلیل توافق آتش‌بس با میانجی‌گری محلی نسبتاً آرام بود متهم کردند.
فعالان محلی به رویترز گفته‌اند که نزدیک به ۳۰ نفر در دو روز گذشته کشته شده‌اند.
جنگ در خارطوم پس از مناقشات بر سر طرح‌هایی برای ادغام نیروهای «پشتیبانی سریع» در ارتش تحت یک توافق بین‌المللی و بر سر سلسله مراتب فرماندهی در آینده آغاز شد. امیدوارم از خبر توافق برسر آتش بس ۷روزه در سودان/ذخایر مواد غذایی رو به
پایان است
راضی بوده باشید.

توافق برسر آتش بس ۷روزه در سودان/ذخایر مواد غذایی رو به
پایان است  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۵-۲۱ ۰۲:۳۹:۰۸