تشخیص و درمان دردهای مزمن دشوارتر است

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر تشخیص و درمان دردهای مزمن دشوارتر است به گزارش سوالات شرعی و احکام، مسعود هاشمی، بر ضرورت توجه به درد، به ویژه دردهای مزمن در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه، اظهار کرد: به رغم اینکه سال‌ها قبل، تسکین درد پس از جراحی بی اهمیت بوده، اکنون، درد حتی بعد از انجام جراحی‌های بزرگ نیز مفهومی بی معنی است. اولین قدم در مسیر آگاهی رسانی، تعریف درد است؛ درد یک احساس ناخوشایند ناشی از ضایعه بافتی است. این ضایعه می‌تواند در هر قسمتی از بدن، به صورت حاد یا مزمن رخ دهد. هیچ بشری نیست که تجربه درد را نداشته باشد و مردم باید آگاه باشند که دردهای شدید و طولانی نیاز به بررسی بیشتر دارند.
به گفته وی، در گذشته پزشکان با هر تخصصی به دنبال درمان درد هم بودند، اما در سه دهه گذشته این رشته به صورت مجزا به تشخیص و درمان دردها، به ویژه دردهای مزمن که تشخیص و درمان دشوارتری دارند، پرداخته است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به گستره فعالیت کلینیک‌های درد در زمینه تشخیص و درمان درد در سراسر کشور، تصریح کرد: کلینیک درد بیمارستان امام حسین (ع) یکی از ۲ مرکز تأیید شده وزارت بهداشت برای آموزش دستیاران و مراجعه بیماران است. اغلب بیماران مبتلا به دردهای مزمن به این کلینیک مراجعه می‌کنند، بخش عمده موارد مراجعه، کمردرد و سردرد است که پس از مراجعه بلافاصله شرح حال بیمار گرفته می‌شود تا در صورت نیاز به تصویربرداری برای تشخیص دقیق‌تر، اقدام و سپس روند درمان آغاز شود.
وی، مداخلات درمانی را بخشی از درمان دانست و روش‌های درمانی در کلینیک‌های درد را از جمله روش‌های کم تهاجمی عنوان کرد و افزود: در صورتی که بیمار به درمان‌های غیر تهاجمی همچون ورزش، فیزیوتراپی و درمان‌های دارویی مقاوم باشد، پیش از اقدام درمانی تهاجمی نظیر جراحی، داوطلب مداخلات کم تهاجمی خواهد بود.
هاشمی اظهار کرد: این روش درمانی در اتاق عمل‌های مجهز و استاندارد و با بهره‌گیری از دستگاه‌های تصویربرداری به منظور افزایش دقت و کاهش عوارض انجام می‌شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به انجام تزریقات داخل کانال برای درمان کمردرد، گفت: افرادی که از دردهای سیاتیک و کمردردهای مزمن رنج می‌برند، معمولاً در مراحل اولیه به این درمان‌ها پاسخ کامل می‌دهند. در مراحل پیشرفته‌تر از عمل‌های بسته دیسک با استفاده از لیزر یا فرکانس رادیویی به عنوان روش‌های کم تهاجمی اختلالات دیسک بین سایت احکامه‌ای یا ستون فقرات بهره گرفته می‌شود. یکی از پیشرفته‌ترین درمان دردهای دیسک بین سایت احکامه‌ای، جراحی‌های بسته به کمک آندوسکوپ نیز در کلینیک درد بیمارستان امام حسین (ع) انجام می‌شود.
وی ادامه داد: این نوع جراحی‌ها با بی حسی موضعی صورت می‌گیرد و بیمار بستری نمی‌شود و به سرعت به روند عادی زندگی بازمی‌گردند.
فوق تخصص درد، با بیان اینکه دسته‌ای از مراجعین از بیماری‌های دژنراتیو مزمن رنج می‌برند، عنوان کرد: بسیاری از مردم کشور دچار اختلال مفاصل اعم از آرتروز زانو، لگن، شانه، گردن و کمر هستند و دسته زیادی از این افراد به دلیل تجربه درد مزمن، به کلینیک‌های درد مراجعه می‌کنند و درمان‌های غیر جراحی یا در مرحله پیشرفته درمان‌های رژنراتیو یا سلول تراپی دریافت می‌کنند.
هاشمی در خصوص سایر بیماری‌های شایع در میان مراجعه کنندگان، تصریح کرد: تشخیص علت بروز سردردها اهمیت بالایی دارد تا مداخلات درمانی مؤثری صورت گیرد. نورلژی‌های عصب سه قلو یا درد صورت نیز از دیگر دردهای شایع است که به علت آسیب یا تحریک عصب سه قلو در ناحیه صورت بروز می‌کند و برای این دردهای نیز روش‌های علمی و به روزی به کار گرفته می‌شود.
وی افزود: سردردها با منشأ گردنی نیز شیوع بالایی دارند. در این روزها که سبک زندگی به گونه‌ای است که اکثر افراد ساعت‌های بسیاری را مشغول کار به صورت نشسته هستند، این نوع دردها بسیار شایع است. روش‌های علمی و قابل قبولی نیز برای درمان این نوع سردردها در کلینیک درد این مرکز وجود دارد.
هاشمی در پایان با اشاره به اینکه بیماران سرطانی نیز به خدمات این کلینیک‌ها نیاز دارند، گفت: غیر از عوارض درمان‌های معمول این بیماری، دردهایی نیز به دنبال بروز بیماری و اقدامات درمانی ایجاد می‌شود که کلینیک درد برای کنترل آنها می‌تواند مؤثر باشد. امیدوارم بتوانیم برای کنترل تمام دردهای مزمن از روش‌های روز دنیا بهره بگیریم. امیدوارم از خبر تشخیص و درمان دردهای مزمن دشوارتر است راضی بوده باشید.

تشخیص و درمان دردهای مزمن دشوارتر است  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۳ ۰۲:۴۸:۵۴