ترکیه مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه در آنکارا را تائید
کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ترکیه مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه در آنکارا را تائید
کرد
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از تاس، رؤسای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و روسیه در ترکیه با هم به صورت محرمانه دیدار و گفتگو کردند.
این خبر را «فخرالدین آلتون»، رئیس رسانه و ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام و تأیید کرد که «سرگئی ناریشکین»، مدیر سرویس اطلاعات خارجی روسیه و «ویلیام برنز»، مدیر آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا روز دوشنبه در آنکارا دیدار و گفتگو کرده اند.
این مقام ترکیه‌ای به تلویزیون ان تی وی (NTV) گفت: «ما نشست مدیران اطلاعاتی روسیه و آمریکا در ترکیه را که توسط سازمان اطلاعات ملی سازماندهی شده بود، تأیید می‌کنیم.»
رئیس رسانه و ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه جزئیات بیشتری از این مذاکرات را ارائه نکرده، اما گفته است که این گفتگوها در مورد تهدیدات علیه امنیت بین المللی از جمله تهدیدات مربوط به استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای بوده است.
به گفته این مقام ترکیه‌ای، آنکارا به لطف تلاش‌های میانجیگری که پیش از این نشست در جریان مذاکرات وزرای خارجه اوکراین و روسیه و پس از آن در جریان قرارداد غلات منعقد شد، به مذاکرات با همه طرف‌ها برای دستیابی به صلح ادامه خواهد داد.
رایزنی‌های روسیه و آمریکا در آنکارا پیش از این نیز توسط دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تأیید شده بود. پسکوف بدون اشاره به موضوع مذاکرات، گفته بود: «این مذاکرات انجام شد و از سوی طرف آمریکایی پیشنهاد شد.»
رسانه‌های خبری ترکیه پیشتر گزارش داده بودند که دیدار مدیران سرویس اطلاعات خارجی روسیه و سیا در مقر سازمان اطلاعات ملی ترکیه برگزار شده است.
تحرکات آمریکا پیرامون لزوم مذاکره با روسیه طی چند هفته گذشته تشدید شده است و روز گذشته نیز روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال گزارش داده بود که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی بایدن به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین توصیه کرده که در مذاکرات احتمالی با روسیه موضعیواقع بینانه داشته باشد. همچنین پیش از آن نیز روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی گفته بود که دولت واشنگتن به‌صورت مخفیانه در حال فشار آوردن به سران اوکراین است تا ضمن توقف مخالفت‌های خود با مذاکره، آمادگی خود برای بازگشت به گفتگو با روسیه را نشان دهند.
حتی هفته گذشته نیز، روزنامه وال استریت ژورنال از مذاکرات سری «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید با دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خبر داده بود. بر اساس این گزارش، وال استریت ژورنال اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید به منظور جلوگیری از خطرات وقوع درگیری گسترده‌تر پیرامون اوکراین و هشدار به روسیه پیرامون بکارگیری سلاح هسته‌ای یا دیگر سلاح‌های کشتار جمعی، مذاکرات محرمانه‌ای را با دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام داده است.
طبق اعلام وال استریت، این مقامات گفتند که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با «یوری اوشاکوف» مشاور سیاست خارجی پوتین در ارتباط بوده است. این مقامات همچنین افزودند که سالیوان با نیکولای پاتروشف همتای روس خود نیز صحبت کرده است. مقامات مذکور هدف از این مذاکرات را جلوگیری از خطرات تشدید تنش‌ها و باز نگه داشتن کانال‌های ارتباطی و نه بررسی حل و فصل جنگ اوکراین اعلام کردند.
این در حالی است که همزمان نشریه «پولیتیکو» در گزارشی نوشت که دولت آمریکا به «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین فشار آورده است تا شرط عدم مذاکره با ولادیمیر پوتین همتای روس خود را از فهرست شروط آغاز گفتگو با مسکو خارج سازد. نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه نوشت که ولودیمیر زلنسکی در ۷ نوامبر پنج شرط را برای شروع مذاکرات با روسیه مطرح کرده است که در میان آنها به عدم امکان مذاکره با رئیس جمهور پوتین اشاره نشده است. این روزنامه تأکید کرد که این تغییر در موضع اوکراین، مستقیماً با هشدار به دستورالعمل‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مرتبط است.
بر اساس اطلاعات این روزنامه، زلنسکی پس از گفتگوهای طولانی بین کی یف و واشنگتن، از جمله در جریان سفر «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به اوکراین، رفتار تند خود را در قبال مذاکره با روسیه ملایم‌تر کرده است.
این روزنامه خاطرنشان کرد که مقامات آمریکایی مستقیماً از زلنسکی نخواستند که موضع خود را در مورد مذاکرات تغییر دهد، اما بر لزوم نشان دادن تمایل کی‌یف برای پایان دادن صلح‌آمیز مناقشه در مقابل همه جهان تأکید کردند. یکی از منابع مذکور به پولیتیکو گفت که واشنگتن معتقد نیست که مذاکرات اوکراین و روسیه باید فوراً آغاز شود.
به گزارش منابع آگاه، پنج شرط جدید زلنسکی برای آغاز مذاکرات با روسیه به شرح زیر است:
۱. احیای تمامیت ارضی اوکراین.۲. احترام به منشور سازمان ملل متحد.۳. جبران خسارات ناشی از جنگ.۴. مجازات تمام جنایتکاران جنگی.۵. ضمانت دادن به اینکه اتفاقی که افتاده دیگر تکرار نخواهد شد. امیدوارم از خبر ترکیه مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه در آنکارا را تائید
کرد
راضی بوده باشید.

ترکیه مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه در آنکارا را تائید
کرد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۱۵ ۰۲:۴۲:۳۵