تاکید فنلاند بر عضویت در ناتو همزمان با سوئد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر تاکید فنلاند بر عضویت در ناتو همزمان با سوئد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از رویترز، نخست وزیران فنلاند و سوئد روز جمعه اعلام کردند که هر دو کشور همزمان با هم عضو ناتو خواهند شد.
«سنا مارین»، نخست وزیر فنلاند روز جمعه گفت که اگرچه رئیس جمهور ترکیه به او گفته است که سوالات و ابهامات بیشتری درباره عضویت سوئد در ناتو دارد، اما او گفت که فنلاند نیز سوئد را در این روند تنها نخواهد گذاشت و هر دو کشور با هم مسیر عضویت در ناتو را طی می‌کنند.
مارین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای سوئدی خود در هلسینکی به خبرنگاران گفت: «برای ما بسیار مهم است که فنلاند و سوئد دست در دست هم و به همراه هم به ناتو بپیوندند.»
«اولف کریسترسون»، نخست وزیر سوئد هم که هفته گذشته به قدرت رسیده، در این نشست خبری گفت: «ما تا کنون دست به دست هم داده‌ایم و هیچیک از ما جاه طلبی در قبال دیگری نداریم.» او گفت که به زودی با اردوغان دیدار خواهد کرد.
هفته گذشته اعلام شده بود که فنلاند در پی تعهد به همکاری با ترکیه علیه گروه‌های تروریستی در روند درخواست عضویت در ناتو و امضای تفاهم نامه سه جانبه در اجلاس ناتو در مادرید، هیئتی را به منظور دیدار با مقامات آنکارا برای استرداد تروریست‌های پ ک ک اعزام می‌کند.
نخست وزیر جدید سوئد هم دوشنبه ۲۵ سایت احکام ماه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ضمن اشاره به پایبندی کشورش به توافق ناتو با ترکیه اعلام کرد: «عضویت در ناتو برای سوئد و فنلاند بسیار مهم است. با تمام توان خود تلاش خواهیم کرد تا الزامات توافق برقرار شده میان ترکیه، سوئد و فنلاند را به جا بیاوریم. معتقدم با دیدارهای مستقیم با دولت و مقامات ترکیه در چارچوب گفتگو به راه حلی دست خواهیم یافت. همانطور که تمام اعضای ناتو می‌دانند، برای عضویت در این سازمان با فنلاند به طور مشترک حرکت مان را آغاز کردیم. هر چه در توان داریم انجام می‌دهیم تا برای عضویت در ناتو شایسته باشیم. امیدواریم سوئد و فنلاند به‌عنوان اعضای ناتو مورد پذیرش قرار بگیرند.»
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شنبه نهم سایت احکام ماه سال جاری در سخنانی اعلام کرده بود: «تا زمانی که به وعده‌های داده شده عمل نشود، مواضع اصولی و مصمم خود را در زمینه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حفظ خواهیم کرد.»
در ارتباط با موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، وزیر امور خارجه سوئد پیشتر با اشاره به ادامه رایزنی‌های کشورش برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ترکیه اعلام کرده بود که هیئتی از وزارت کشور سوئد در این زمینه به آنکارا سفر خواهند کرد.
گفتنی است که در اجلاس سران ناتو در ۲۸ ژوئن سال جاری در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا تفاهمنامه سه جانبه ای بین ترکیه، فنلاند و سوئد که متقاضی عضویت در ناتو هستند، در خصوص نگرانی‌های امنیتی آنکارا به امضا رسید. نخستین نشست سازوکار کمیته مشترک دائمی ۲۶ در فنلاند برگزار شد.
با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (در ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰) دو کشور سوئد و فنلاند درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه دادند که پس از کش و قوس‌های فراوان و مخالفت‌های ترکیه، سرانجام ترکیه و سران ناتو اوایل تیرماه به پیوستن این دو کشور به این سازمان نظامی موافقت کردند و روند تصویب عضویت این دو کشور به ناتو در پارلمان‌های کشورهای عضو ناتو آغاز شد.
ترکیه موافقت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را منوط به پذیرش شروط خود در زمینه مبارزه با تروریسم از سوی این دو کشور کرده است. پارلمان ترکیه، برخلاف دیگر کشورهای عضو ناتو، هنوز پروتکل الحاقی سوئد و فنلاند را تصویب نکرده است. امیدوارم از خبر تاکید فنلاند بر عضویت در ناتو همزمان با سوئد راضی بوده باشید.

تاکید فنلاند بر عضویت در ناتو همزمان با سوئد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۲۹ ۰۲:۳۷:۱۴