بیانیه مشترک روسیه، ارمنستان و آذربایجان پس از نشست
سوچی

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر بیانیه مشترک روسیه، ارمنستان و آذربایجان پس از نشست
سوچی
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از آرمن نیوز، رهبران جمهوری آذربایجان، روسیه و ارمنستان پس از دیدار و گفتگو در سوچی روسیه، بیانیه مشترکی را امضا و آن را منتشر کردند.
در این بیانیه آمده است: «ما، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدراسیون روسیه در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ در سوچی ملاقات کردیم و در مورد اجرای بیانیه های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ گفتگو کردیم.
امضا کنندگان این بیانیه همچنین بر تعهد خود برای رعایت دقیق همه بندهای این توافقنامه ها در راستای منافع عادی سازی همه جانبه روابط آذربایجان و ارمنستان، صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در قفقاز جنوبی تاکید کردند. همچنین توافق شد که تلاش‌های بیشتری برای حل و فصل مسائل باقی‌مانده، از جمله مسائل بشردوستانه، بدون تأخیر انجام دهد.
جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این بیانیه با اشاره به سهم کلیدی نیروهای حافظ صلح روسیه در تضمین امنیت در منطقه استقرار خود، بر لزوم تلاش این گروه برای ثبات وضعیت در منطقه تاکید کردند.
امضاکنندگان علاوه بر این موافقت کردند که از توسل به زور یا تهدید به زور خودداری کنند، همه مسائل مشکل ساز را منحصراً بر اساس به رسمیت شناختن حاکمیت متقابل، تمامیت ارضی و نقض ناپذیری مرزها مطابق با منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه آلما آتا در سال ۱۹۹۱ مورد بحث و بررسی قرار دهند.
همچنین آنها بر اهمیت آمادگی فعال برای انعقاد معاهده صلح بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به منظور دستیابی به صلح پایدار و بلند مدت در منطقه تاکید کردند.
در ادامه این بیانیه مشترک، برای راه حل های قابل قبول دو طرف موافقت شد و فدراسیون روسیه تمام کمک های ممکن را در این زمینه ارائه خواهد کرد.
امضاکنندگان همچنین بر اهمیت ایجاد فضای مثبت بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان برای ادامه گفت‌وگو بین مردم، کارشناسان و رهبران مذهبی با کمک روسیه و برقراری تماس‌های سه جانبه بین پارلمانی برای تقویت اعتماد بین مردم این کشور تاکید کردند.
رهبران جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در پایان از آمادگی روسیه برای ادامه کمک به عادی سازی روابط بین دو کشور و تضمین ثبات و رفاه در قفقاز جنوبی استقبال کردند.
از سوی دیگر، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در حاشیه دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در شهر سوچی گفت که روابط باکو و ارمنستان باید در راستای ۵ اصل پیشنهادی این کشور بهبود یابد.
رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با بیان اینکه با پوتین درباره مسائل منطقه ای گفتگو کرد، گفت: زمان آن فرا رسیده است که در جهت بهبود روابط (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان گفتگو و اقدام عملی انجام دهیم.
الهام علی اف با اشار به اینکه مسئله قره باغ ۲ سال پیش حل شده است، اضافه کرد: هیچ موضوعی برای گفتگو در این زمینه وجود ندارد. بهبود روابط آذربایجان و ارمنستان نیازمند گام های جدی است.
علی‌اف درباره آینده روابط با ارمنستان توضیح داد: (جمهوری) آذربایجان پیش از این ۵ اصل اساسی ارائه کرده است که روابط باکو و ارمنستان باید در راستای این اصول عادی سازی شود. اینها اصول اساسی حقوق بین الملل است و بر این اساس می توان روابط را بهبود بخشید.
رؤسای جمهور روسیه و (جمهوری) آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان ساعاتی پیش با هم دیدار کردند. «ولادیمیر پوتین»، «الهام علی اف» و «نیکول پاشینیان» امروز دوشنبه در سوچی واقع در جنوب روسیه با هم دیدار کردند.
در دیدار سران کشورهای روسیه، آذربایجان و ارمنستان موضوعات مهم بین المللی، مسائل چند جانبه از جمله امنیت منطقه ای و تجارت میان طرفین به بحث و رایزنی گذاشته شد.
در این دیدار نخست وزیر ارمنستان پیشنهاد صلح ارائه شده از سوی رئیس جمهور روسیه در موضوع مناقشه درازمدت قره باغ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را پذیرفت. نخست وزیر ارمنستان در این باره اعلام کرده است که پروژه ای که مسکو برای برقراری صلح میان باکو و ایروان و روابط میان دو کشور در رابطه با قره باغ طراحی کرده است، از سوی ایروان قابل قبول است.
سران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در نهم نوامبر ۲۰۲۰، برای برقراری آتش‌بس کامل در قره‌باغ بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند. در ادامه روند مذاکرات صلح، آنها در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ گرد هم آمده و بیانیه مشترک دیگری که به طور مشخص با هدف رفع انسداد ارتباطات اقتصادی و ترابری در منطقه تدوین شده بود را امضا کردند. امیدوارم از خبر بیانیه مشترک روسیه، ارمنستان و آذربایجان پس از نشست
سوچی
راضی بوده باشید.

بیانیه مشترک روسیه، ارمنستان و آذربایجان پس از نشست
سوچی  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۰۱ ۰۲:۴۲:۵۰