بیانیه مشترک آمریکا و عربستان درباره آتش بس در سودان

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر بیانیه مشترک آمریکا و عربستان درباره آتش بس در سودان به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از الجزیره، پس از امضای توافق آتش بس در سودان، جزئیاتی از این توافق بر اساس بیانیه مشترک آمریکا و عربستان اعلام شد.
وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک با وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که آتش بس در سودان قابل تمدید است و ۴۸ ساعت پس از امضای توافقنامه اجرایی می‌شود و به مدت ۷ روز ادامه خواهد داشت.
بر اساس بیانیه مشترک واشنگتن-ریاض، دو طرف درگیری در سودان بر لزوم رعایت فاصله معقول از بیمارستان‌ها تاکید کردند.
توافق آتش بس همچنین توقف بمباران هواپیماها، توپخانه سنگین و راهپیمایی‌ها را فراهم می‌کند.
دو طرف درگیری در سودان متعهد شدند که کریدورهای بشردوستانه را برای تسهیل ارسال کمک‌ها به غیرنظامیان باز کنند.
بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، دو طرف درگیری در سودان برای تسهیل ارسال کمک‌ها و خروج نیروها از بیمارستان‌ها توافق کردند. دو طرف همچنین بر تعهد خود مبنی بر عدم تلاش برای برتری نظامی قبل از آغاز آتش بس تاکید کردند.
وزارت خارجه آمریکا همچنین تاکید کرده است که مکانیسم نظارت بر توافق آتش‌بس در سودان از سوی آمریکا و عربستان سعودی حمایت خواهد شد و ریاض و واشنگتن در کنار مردم سودان هستند و خواستار پایبندی به توافق آتش بس هستند.
وزارت خارجه عربستان سعودی نیز امضای این توافق آتش بس هفت روزه را تأیید کرده است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش از امضای این آتش بس با ژنرال «عبدالفتاح البرهان»، فرمانده نیروهای مسلح سودان، در مورد مذاکرات جاری در عربستان سعودی با هدف دستیابی به یک آتش بس کوتاه مدت مؤثر جهت تسهیل در ارائه کمک‌های بشردوستانه گفتگو کرده بود. بلینکن در این ارتباط مدعی شد که ایالات متحده در حمایت از آرمان‌های دموکراتیک مردم سودان مبنی بر تشکیل یک دولت غیرنظامی و سودانی باثبات و دموکراتیک قاطع است. وزارت خارجه آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن بار دیگر اقدامات خشونت آمیز هر دو طرف درگیری در سودان را محکوم کرده و تقاضای برقراری آتش بس کرده است.
آتش بس در حالی در سودان برقرار شده که مناطق حومه خارطوم، پایتخت سودان طی دو شب گذشته هدف حملات هوایی قرار گرفت. این درگیری‌ها که شهروندان را با بحرانی انسانی روبرو کرده و بیش از یک میلیون نفر را آواره کرده است وارد هفته ششم خود شده است.
نبرد میان ارتش سودان و نیروهای شبه‌نظامی موسوم به «پشتیبانی سریع»، نظم و قانون منطقه را به تاراج برده است و هر دو طرف، دیگری را مقصر می‌داند. در عین حال، ذخایر مواد غذایی، پول نقد و اقلام ضروری به سرعت در حال کاهش است.
شاهدان عینی از حملات هوایی در جنوب اُم‌دُرمان و شمال بحری، دو شهری که در آن سوی رود نیل قرار دارند و «پایتخت سه‌گانه سودان» را تشکیل می‌دهند، خبر داده‌اند. آنها می‌گویند برخی از این حملات در نزدیکی رادیو تلویزیون دولتی اُم‌دُرمان رخ داده است.
شاهدان عینی در خارطوم اوضاع را «نسبتاً آرام» توصیف کرده‌اند ولی صدای تیراندازی پراکنده نیز شنیده می‌شود.این درگیری‌ها که از پانزدهم ماه آوریل – ۲۶ فروردین- آغاز شد، تقریباً یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر را در داخل آواره کرده و یا به کشورهای همسایه رانده است.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود ۷۰۵ نفر کشته و حداقل ۵ هزار و ۲۸۷ نفر زخمی شده‌اند.
مذاکرات صلح در جده با حمایت آمریکا و عربستان سعودی نیز ثمربخش نبوده و دو طرف یکدیگر را به نقض چندین توافق آتش‌بس متهم کرده‌اند. نیروهای «پشتیبانی سریع» در مناطق مسکونی مستقر شده‌اند و مرتب هدف حملات هوایی نیروهای مسلح قرار می‌گیرند. امیدوارم از خبر بیانیه مشترک آمریکا و عربستان درباره آتش بس در سودان راضی بوده باشید.

بیانیه مشترک آمریکا و عربستان درباره آتش بس در سودان  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۵-۲۱ ۰۲:۳۸:۵۶