به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چگونه شکست
خورد؟

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چگونه شکست
خورد؟
سوالات شرعی و احکام – گروه بین الملل: دولت استرالیا روز گذشته به طور رسمی تصمیم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را لغو کرد. پنی وونگ وزیر امور خارجه استرالیا روز سه شنبه اعلام کرد: دولت استرالیا تصمیم کابینه قبلی درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) را لغو می‌کند.
وونگ در یک کنفرانس خبری گفت که اسکات موریسون، نخست وزیر اسبق استرالیا با به رسمیت شناختن قدس بجای تل آویو، یک بازی بد انجام داد و باعث شد تا استرالیا از جامعه بین المللی کنار گذاشته شود. وزیرخارجه استرالیا همچنین تاکید کرد که وضعیت بیت المقدس مسأله‌ای است که در نهایت می‌بایست میان فلسطین و مقامات تل آویو مورد مذاکره واقع شود. وزیرخارجه استرالیا در ادامه بر لزوم تحقق راه حل دو دولتی تاکید ورزید.
اظهارات وزیرخارجه استرالیا در مورد این موضوع اندکی پس از آن صورت گرفت که اوایل دوشنبه گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اینکه استرالیا نام قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در وب سایت‌های دولتی حذف کرده، منتشر شد.
اسکات موریسون نخست وزیر سابق استرالیا اواسط دسامبر سال ۲۰۱۸ در سخنانی اعلام کرد که درباره به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال احتمالی سفارت استرالیا به این شهر فکر می‌کند. موریسون در عین حال گفته بود که انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس منوط به نتیجه روند توافق صلح میان رژیم صهیونیستی و فلسطین خواهد بود.نمایندگان اپوزیسیون استرالیا در واکنش به این تصمیم موریسون بر این باور بودند که او با این اقدام در پی جلب حمایت بیشتر آمریکا به عنوان متحد اصلی این کشور و نیز جلب آرای شهروندان یهودی کشورش در انتخابات بعدی است.
به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از چه زمانی کلید خورد؟
دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در دوران چهار ساله ریاست جمهوری اش خدمات گسترده و مهمی را به رژیم صهیونیستی ارائه کرد، تا جایی که از وی به عنوان مهمترین حامی رژیم صهیونیستی در تاریخ رؤسای جمهورآمریکا یاد می‌شود. دونالد ترامپ در همان ابتدا تلاش کرد با طرح موسوم به معامله قرن، منافع مدنظر رژیم صهیونیستی را محقق کند که مخالفت‌های گسترده با این توافق و عدم حضور طرف فلسطینی، باعث به شکست
نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی پس از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، در پیام تبریکی به بایدن بیشتر برای ترامپ اظهار دلتنگی کرد و نوشت: برای این همه دوستی که با اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و شخص خودم داشتی از تو قدردانی می‌کنم؛ به رسمیت شناختن قدس و بلندی‌های جولان برای اسرائیل، مقابله با ایران، توافقات صلح تاریخی و رساندن ائتلاف واشنگتن و تل آویو به افق‌های نو همه از دستاوردهای تو بود.
در ۶ دسامبر ۲۰۱۷ (پانزدهم آذرماه ۱۳۹۶) رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به‌طور رسمی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت توسط ایالات متحده را اعلام کرد. این اقدام در شرایطی انجام شد که رؤسای جمهور آمریکا در هفت دهه سیاست خارجی این کشور جرأت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و جابجایی سفارت این کشور از تل آویو به قدس را به دلیل نگرانی از تبعات منفی آن نداشتند. این اقدام در همان زمان نیز مورد انتقاد اکثر رهبران بین‌المللی از جمله مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گرفت.
در فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ماه ۱۳۹۶) دولت آمریکا اعلام کرد که سفارت خود را در ساختمان اداره کنسولگری ایالات متحده در قدس اشغالی افتتاح خواهد کرد. مراسم انتقال سفارت که در تاریخ ۱۴ مه ۲۰۱۸ (۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷) برگزار شد.

پیامدهای انتقال سفارت آمریکا
یکی از مهمترین پیامدهای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را می‌توان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی دانست. همچنین این اقدام در صورتی که از سوی کشورهای دیگر دنبال می‌شد می‌توانست موجب بازسازی ساختار اداری و مسکونی قدس شرقی بر اساس ضوابط صهیونیستی شود. همچنین این رخداد می‌توانست در آینده مساله قدس را از هر گونه مذاکره خارج کرده و مقدمات تحویل اداره امور اسلامی و مسیحی قدس به اشغالگران صهیونیست را فراهم سازد.
پروژه صهیونیستی-آمریکایی چگونه شکست خورد؟
همزمان با برگزاری مراسم گشایش سفارت آمریکا در قدس اشغالی، اعتراضات گسترده‌ای در فلسطین به ویژه نوارغزه رخ داد که طی آن دستکم ۶۰ فلسطینی تنها در نوار غزه به شهادت رسیدند. از سوی دیگر، اقدام ایالات متحده در انتقال سفارتش از تل‌آویو به قدس با محکومیت جهانی به ویژه از سوی کشورهای اسلامی مواجه شد.
نکته قابل توجه اینکه به اذعان منابع صهیونیستی، کشورهای مختلف جهان استقبال چندانی از مراسم گشایش سفارت آمریکا در قدس اشغالی نداشتند و با وجود ارسال ۸۶ دعوتنامه برای کشورهای مختلف، نمایندگان معدودی در این مراسم حضور یافتند.
از سوی دیگر، ۵۴ کشور جهان از جمله روسیه، مصر و مکزیک این مراسم را تحریم کردند. در مجموع با وجود همه تلاش‌های رژیم صهیونیستی ۳۳ کشور در سطح دیپلماتیک و نه حتی سطوح ارشد در مراسم افتتاح سفارت آمریکا در قدس حضور یافتند. از کشورهای اروپایی نیز تنها آلبانی، اتریش، جمهوری چک، مجارستان، مقدونیه، رومانی، صربستان و اوکراین حضور داشتند. از کل قاره آفریقا نیز تنها ۱۱ کشور در این مراسم حضور یافتند.
استقبال ناچیز از مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی (کشورهای مشارکت کننده به رنگ آبی)
در واقع حضور ناچیز کشورهای جهان در این مراسم میخ آخر را به تابوت طرح انتقال سفارت خانه‌های خارجی به قدس اشغالی زد و رژیم صهیونیستی متوجه این واقعیت شد که پیگیری این اقدام در سطح بین المللی نه تنها نفعی برای آنها ندارد، بلکه مخالفت‌ها با رژیم صهیونیستی در داخل (غزه و کرانه باختری)، منطقه پیرامونی (کشورهای عربی و اسلامی) و سطح بین المللی (اروپا و..) افزایش خواهد داد.
از سوی دیگر، عدم استقبال دیگر کشورهای جهان از اقدام دولت ترامپ، کاهش شدید نفوذ آمریکا بر دیگر کشورهای جهان را نمایان ساخت. این رخداد بعدها با مخالفت بین المللی با اقدام دولت آمریکا در خروج از توافقات و تعهدات بین المللی همراه شد و باعث شد واشنگتن به کمترین سطح تأثیرگذاری حتی بر متحدان دیرینش در سطح کشورهای اروپایی برسد.
عامل مهم دیگر در عدم استمرار روند انتقال سفارت خانه‌های خارجی به قدس، در ورود جدی مقاومت فلسطین به خط تحولات فلسطین مربوط می‌شود. مقاومت فلسطین قریب به یک سال پس از این رخداد در عملیات سیف القدس درس سختی به صهیونیست‌ها داد و با تثبیت معادله قدس-غزه، این مساله را به صهیونیست‌ها یادآور شد که هر گونه تغییری در موضوع قدس با واکنش قطعی مقاومت روبرو خواهد شد. امیدوارم از خبر به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چگونه شکست
خورد؟
راضی بوده باشید.

به رسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی چگونه شکست
خورد؟  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۹ ۰۲:۴۰:۲۷