بدترین و پلیدترین کسب و کار چیست؟

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر بدترین و پلیدترین کسب و کار چیست؟ به گزارش خبرنگار سایت احکام، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علوی تهرانی همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در مسجد حضرت امیر (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در بیان مؤلفه‌های رسیدن به حکمت الهی، قانون سوم به دست آوردن غذای حلال اشاره می‌کنیم. پیامبر اکرم (ص) یک قاعده از میان قواعد تجارت برای کسب حلال بیان کردند. ایشان فرمودند: پاک‌ترین کسب‌ها، کسب تاجرانی است که این موارد را رعایت می‌کنند که وقتی کالایی را می‌فروشند دروغ نمی‌گویند، وقتی مورد امین قرار می‌گیرند، خیانت نمی‌کنند، وقتی وعده در فروش می‌دهند خلاف نمی‌کنند، اگر کاسب بدهکار باشد و پول بدهی را داشته باشد بدون معطلی بدهی را پرداخت می‌کند، اگر کسی به کاسب بدهکار باشد سخت نمی‌گیرد، کاسب هنگام فروش مبالغه در گفتار ندارند و کاسب هنگام خرید، مذمت جنس فروشنده را نمی‌کند، می‌شود.
وی درباره نگاه به خوردن حلال و حرام از منظر قرآن و ذوات مقدسه معصومین (ص) گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: واجب است بر هر زن و مرد مسلمانی به دنبال درآمد حلال باشد، اگر کسی فقه تجارت بلد نباشد به ورطه هلاکت می‌افتد. اولین هلاکت آن ربا است. یکی از رمزهایی که سابق در بازار بود، این بود که تاجرها از عالمان مکاسب یاد می‌گرفتند. به گونه‌ای که بازار، مسجد و حوزه سه رکن بودند. بنابراین اگر بخواهید به درآمد حلال برسید باید مسائل کسب و کار خود را یاد بگیرید.
علوی تهرانی با استناد به روایتی از پیامبر اکرم (ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بندگی خدا هفتاد جز دارد، برترین آن کسب حلال است. طلب حلال برای عبادت حکم سوخت را برای ماشین دارد، اگر بنزین ماشین شما خالص نباشد سایر عبادات هم شما را به مقصد نمی‌رساند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: اگر کسی یک لقمه از حرام بخورد نماز او را تا چهل روز قبول نمی‌کنند. امام باقر (ع) فرمودند: اگر انسان مالی را از حرام به دست آورد حج و عمره و صله رحم را از او قبول نمی‌کنند. قرآن کریم می‌فرماید کسی که با خودش عمل خیر بیاورد، ما ده برابر به او پاداش می‌دهیم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: عبادت با سوخت حرام مانند خانه سازی روی آب می‌ماند. وقتی نمی‌توانید بنای خود را بسازید پس نمی‌توانید آن را نگهداری کنید، چیزی نیست که با خود به قیامت ببرید تا ده برابر حسابش کنند.
این کارشناس مذهبی در خصوص خصوصیات لقمه حلال بیان کرد: ابتدا اجابت دعا است کسی که دوست دارد دعایش مستجاب شود باید غذا، شغل و درآمدش حلال باشد. دوم روشن شدن قلب بوده به طوری که اگر کسی چهل روز لقمه حلال بخورد خدا قلبش را روشن می‌کند. قرآن کریم می‌فرماید خدا نور آسمان‌ها و زمین است؛ همچنین آمده قلب، خانه خدا است. آن نور به واسطه لقمه حلال می‌آید، اگر قلب انسان روشن شد، یعنی خدا در آن خانه هست، نه شیطان، نه دنیا، نه شهوت، نه شهرت، خدا در آن هست.
وی افزود: اگر کسی لقمه حلال بخورد از صراط مانند برق جهنده رد می‌شود.
علوی تهرانی با اشاره به خصوصیات صراط بیان کرد: تاریک‌تر از شب؛ باریک‌تر از مو؛ تیزتر از شمشیر؛ داغ‌تر از آتش؛ لزج و لغزنده است. همچنین از دیگر ثمرات روزی حلال عطا نمودن ثواب شهید است کسی که طالب روزی حلال باشد ثواب شهید را به او می‌دهند. کسی که به دنبال لقمه حلال باشد، خدا در قیامت با نظر رحمت به او نگاه می‌کند. وقتی خداوند با رحمت به کسی نظر کند هرگز به او عذاب نمی‌رسد. بعد از برزخ وارد قیامت می‌شویم، یک روز آن پنجاه هزار سال است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: انسان حاضر است تمام دارایی خود را بدهد فقط یک لحظه او را برگردانند. چرا الآن که فرصت دارید کاری که در آن یک لحظه می‌خواهید انجام دهید حالا انجام نمی‌دهید. اگر کسی لقمه حلال به دست بیاورد در صف انبیا قرار می‌گیرد و ثواب انبیا را به او می‌دهند. تمام هشت در بهشت را باز می‌کنند، می‌گویند از هر دری که می‌خواهید داخل بروید. امام صادق (ع) فرمودند: شمشیر زدن تو جنگ آسان‌تر از به دست آوردن لقمه حلال است.
این کارشناس مذهبی با بیان اینکه به دست آوردن لقمه حلال کار سختی است، گفت: بدترین و پلیدترین کسب و کار، کار ربا است. امام باقر (ع) فرمودند: ربا گیرنده و ربا دهنده هر دو در گناه، مساوی هستند. امام صادق (ع) فرمودند: سه گروه در کنف خدا هستند مردی که دامن خود را آلوده نکرده باشد، مردی که مالش را شبهه‌ناک به ربا نکرده باشد و مردی که وساطت این دو کار را هم نکند؛ حضرت رضا (ع) فرمودند: ربا حرام است، ربا از گناهان کبیره است، خدا به آن وعده آتش داده است، پناه می‌برم به خدا از ربا در هر کتاب آسمانی و در زبان هر پیامبری ربا حرام است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم فرمودند: روزگاری بر مردم می‌آید که جز ربا نمی‌خورند، اگر خود ربا را نمی‌خورند مالشان غبار ربا را دارد. قرآن کریم می‌فرماید ای کسانی که ایمان آورده‌اید از مخالفت با خدا پرهیز کنید و بترسید، آن سود باقیمانده ربا را رها کنید، اگر اهل ایمان هستید، اگر رها نکردید، خدا و پیامبر به شما اعلام جنگ کردند. امیدوارم از خبر بدترین و پلیدترین کسب و کار چیست؟ راضی بوده باشید.

بدترین و پلیدترین کسب و کار چیست؟  در تاریخ ۲۰۲۲-۰۴-۱۴ ۰۲:۴۱:۲۴