بانک مرکزی افغانستان ۱۱ میلیون دلار را حراج می‌کند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر بانک مرکزی افغانستان ۱۱ میلیون دلار را حراج می‌کند به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از آناتولی، بانک مرکزی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد که در نظر دارد به منظور حفظ ثبات پول افغانی در مقابل ارزهای خارجی، و کنترل بازار تا ۱۱ میلیون دلار را روز یک‌شنبه به حراج گذارد.
بر اساس این اطلاعیه، قرار است در این مزایده، بانک‌های خصوصی و شرکت‌های صرافی و خدمات پولی واجد شرایط مشارکت کنند.
تا کنون بانک مرکزی تحت کنترل اداره طالبان در چند مرحله دلار را وارد بازار کرده است.
پس از تسلط طالبان بر افغانستان، به دلیل محدودیت‌های مالی و مسدود شدن ذخایر بانک مرکزی افغانستان، این بانک قادر به عرضه دلار به بازار نبود.
ارزش دلار به افغانی که قبل از به قدرت رسیدن طالبان زیر ۸۰ افغانی بود، در ماه‌های اخیر به حدود ۱۲۰ افغانی رسیده است.
با افزایش ارزش دلار در برابر افغانی، به دلیل اینکه مواد وارداتی افغانستان با دلار خریداری می‌شود، قیمت مواد خام در بازارها این کشور نیز افزایش یافت و در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش یافت و این مسئله اعتراضات شهروندان این کشور را در پی داشته است.
پس از اینکه طالبان در اواسط ماه اوت با پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، این کشور در آستانه یک فاجعه انسانی قرار گرفته است.
میلیاردها دلار دارایی افغانستان توسط واشنگتن مسدود و کمک رسانی به این کشور به شدت مختل شده و بیش از نیمی از جمعیت با خطر قحطی مواجه هستند.
به گفته آژانس‌های امدادی، حدود ۴.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ از سو تغذیه حاد در افغانستان رنج می‌برند و از جمله ۱.۱ میلیون کودک با سو تغذیه حاد شدید مواجه شده اند.
ماه گذشته نیز، پس از هشدارهای مکرر مبنی بر اینکه بیش از نیمی از جمعیت افغانستان در زمستان امسال با کمبود شدید مواد غذایی مواجه هستند، کمک کنندگان بین المللی موافقت کردند که ۲۸۰ میلیون دلار به افغانستان کمک کنند.
واشنگتن نزدیک به ۹.۵ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را توقیف کرده است. صندوق بین المللی پول و بانک جهانی نیز فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق درآوردند و کمک‌ها و همچنین ۳۴۰ میلیون دلار ذخایر جدید صادر شده توسط صندوق بین المللی پول در ماه اوت و از زمان تسلط طالبان متوقف شده است. امیدوارم از خبر بانک مرکزی افغانستان ۱۱ میلیون دلار را حراج می‌کند راضی بوده باشید.

بانک مرکزی افغانستان ۱۱ میلیون دلار را حراج می‌کند  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۲۳ ۰۲:۴۶:۱۸