بازگشت بحرین به لبنان؛ سفارت منامه در بیروت بازگشایی
می‌شود

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر بازگشت بحرین به لبنان؛ سفارت منامه در بیروت بازگشایی
می‌شود
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از المیادین، بحرین اعلام کرده است که تصمیم به از سرگیری فعالیت سفارت خود در لبنان دارد.
در این ارتباط بحرین گفته است که سفارت یا نمایندگی دیپلماتیک خود را در سطح سفیر با لبنان بازگشایی خواهد کرد.
همزمان کابینه لبنان از این تصمیم در چارچوب روابط برادرانه بین دو کشور عربی استقبال کرده است.
بر اساس اعلام وزارت امور خارجه بحرین، بحرین روز شنبه تصمیم گرفت تا بر اساس اصول منشور اتحادیه عرب و مفاد کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، نمایندگی دیپلماتیک خود را در سطح سفیر با لبنان فعال کند. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در راستای اجرای دستورات مقام پادشاهی، بحرین تصمیم گرفته است به منظور تقویت روابط برادرانه بین دو کشور و دو ملت برادر و احترام متقابل، نمایندگی دیپلماتیک خود در سطح سفیر با لبنان را فعال کند.»
این تصمیم بحرین یک روز پس از پایان اجلاس اتحادیه عرب در شهر جده عربستان سعودی اعلام شده است.
در پایان اجلاس اتحادیه عرب در شهر جده عربستان، کشورهای شرکت کننده بیانیه‌ای را صادر کردند که در آن نسبت به مسائل لبنان اعلام همبستگی شده است و همزمان از همه طرف‌های لبنانی خواسته شده تا به سمت گفت و گو برای انتخاب رئیس جمهور این کشور حرکت کنند.
«نجیب میقاتی»، نخست وزیر لبنان نیز در واکنش به تصمیم بحرین از تصمیم پادشاهی این کشور برای از سرگیری فعالیت نمایندگی دیپلماتیک در سطح سفیران با لبنان استقبال کرد و این تصمیم را باعث تعمیق روابط دو کشور دانست.
میقاتی با بیان اینکه ما برای این تصمیم دولت بحرین ارزش قائل هستیم و در چارچوب روابط برادرانه دو کشور از آن استقبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «لبنان از کشورهای برادر به ویژه اعضای شورای همکاری خلیج فارس به دلیل ایجاد فرصت‌های شغلی برای شهروندان تشکر می‌کند. لبنانی‌ها در سرزمین‌هایشان و در نهادهای خصوصی و عمومی‌شان، آرزوی بازگشت سریع وضعیت به شرایط عادی را دارند.»
شایان ذکر است که بحرین در اکتبر سال ۲۰۲۱ روابط خود را با لبنان قطع کرده بود. این اقدام بحرین به تبعیت از عربستان صورت گرفته بود و در شرایطی صورت گرفت که عربستان سعودی پس از اظهارات جرج قرداحی، وزیر اطلاعات سابق لبنان درباره جنگ یمن که در آن عربستان را مقصر اعلام می‌کرد، از سفیر لبنان خواست تا خاک عربستان را ترک کند. در آن زمان همچنین عربستان سعودی به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کند. علاوه بر این، واردات تمامی کالاهای لبنانی به عربستان متوقف شد و عربستان سفیر خود را هم از بیروت فراخواند.
تنش‌ها میان سعودی‌ها و لبنان پس از آن افزایش یافت که نقل قولی از وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره تجاوزگری ائتلاف سعودی به یمن منتشر شد.
جرج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان قبل از ورود به کابینه «نجیب میقاتی» یک مجری، فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی بوده است که در برنامه‌ای تلویزیونی معروف به «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرده بود.
وی در پاسخ به این پرسش که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم.
در پی این مصاحبه، برخی رسانه‌های لبنانی اظهارات قرداحی را به‌شدت مورد انتقاد قرار دادند و منابع لبنانی نزدیک به سعودی مدعی شدند، این اظهارات منجر به بحران دیپلماتیک جدید میان بیروت و ریاض خواهد شد. امیدوارم از خبر بازگشت بحرین به لبنان؛ سفارت منامه در بیروت بازگشایی
می‌شود
راضی بوده باشید.

بازگشت بحرین به لبنان؛ سفارت منامه در بیروت بازگشایی
می‌شود  در تاریخ ۲۰۲۳-۰۵-۲۱ ۰۲:۴۰:۲۹