انسان تا جایی که می تواند باید تقوا را عملیاتی کند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر انسان تا جایی که می تواند باید تقوا را عملیاتی کند به گزارش خبرنگار سایت احکام، حجت الاسلام حسین انصاریان استاد حوزه علمیه همزمان با دهه اول ماه مبارک رمضان در حسینیه هدایت به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای آشنایی با معارف الهی محسوب می‌شود که از قلب پیامبر اکرم (ص) طلوع کرده است. قرآن مجید می‌گوید اگر بخواهید زندگی شما بر اساس صراط مستقیم شکل بگیرد؛ تنها با این معارف محقق می‌شود و اگر آدمی بخواهد خود را از این معارف محروم سازد از صراط مستقیم دور می‌شود.
وی با بیان اینکه دوری از معارف اولیای الهی بستن در خیر دنیا و آخرت است، عنوان کرد: عمل کردن به این معارف برای انسان‌ها ظاهراً دشوار است در حالی که قرآن کریم تصریح دارد سخت نیست و انسان می‌تواند به آن عمل کند. خداوند هدف خلقت را عمل کردن به این معارف بیان می‌کند. بنابراین بندگان قدرت درک و عمل به این معارف را دارند.
انصاریان با تاکید بر اینکه انسان تا جایی که توان دارد باید تقوا را عملیاتی کند، گفت: انسان به اندازه توانش باید این معارف را فرا بگیرد و به آن عمل کند انتظار خداوند متعال نیز به اندازه توان انسان‌ها است و اینگونه نیست که بیشتر از توان از آنان انتظار داشته باشد. برای مثال روزه گرفتن برای انسان سالم واجب اما بر شخص بیمار واجب نیست.
استاد حوزه علمیه درباره مؤمن واقعی عنوان کرد: مؤمن واقعی کسانی هستند که حق الله و حق الناس را رعایت می‌کنند. انسان‌های بسیاری مؤمن حقیقی نیستند برای مثال انسان‌های بسیاری خداوند متعال را قبول دارند اما به دستورات الهی عمل نمی‌کنند مثلاً روزه نمی‌گیرند و یا خمس نمی‌دهند. کسانی که دستورات الهی را عمل می‌کنند خودشان را مالک و صاحب اختیار نمی‌دانند.
وی افزود: وقتی حکم الهی انجام نشود امنیت از بین می‌رود و ناامنی در جامعه حاکم می‌شود. کسانی که از مال و جان خود می‌گذرند و غیر از خدا کس دیگری را لحاظ نمی‌کنند در زمره مؤمنان قرار نمی‌گیرند.
انصاریان با بیان اینکه قرآن کریم آرام بخش است و پیامبر اکرم (ص) همواره به قرائت و فهم آن مبادرت می‌ورزیدند، عنوان کرد: کلام اهل بیت (ع) نور است و همه تاریکی‌ها را فراری می‌دهد. کسی که دل به کلام اولیای الهی بدهد تاریکی باطنش رفع می‌شود. زمانی که یک فرد و بنده‌ای محبوب خداوند متعال شود ویژگی‌های خاصی در وجودش طلوع می‌کند و تا ابد جهنم با این فرد کاری نخواهد داشت.
استاد حوزه علمیه ادامه داد: چیزی که سراغ محبوب الهی می‌آید رحمت، مغفرت، شفاعت و بهشت است. چنین نقل شده بهشت عاشق و مشتاق چهار زن با نام‌های آسیه، مریم، خدیجه و فاطمه است. بهشت به خدمت پرهیزکاران می‌آید نه اینکه پرهیزکاران به سوی بهشت بروند. در روایت است در قیامت کسی وارد محشر می‌شود و چون در عالم دنیا عادت داشته هر کاری انجام می‌دهد بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و چون در قیامت بر می‌خیزد مجدد این عادت خود را تکرار می‌کند و همین هنگام پرونده او را به دستش می‌دهند و می‌گویند به بهشت برو.
وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق صریح روایات؛ انسان گناهکار ارزش کمی دارد، اگر کسی محبوب پروردگار شود همه حقایق عالم به دنبال او راه می‌افتد و دیگر نیاز نیست برای رسیدن به حقایق زحمت بکشد. مال و فعل حلال به دنبال مؤمن می‌دود و فعل و مال حرام از مؤمن فراری است. بنابراین همه خوبی‌ها به دنبال مؤمنان حقیقی است. امیدوارم از خبر انسان تا جایی که می تواند باید تقوا را عملیاتی کند راضی بوده باشید.

انسان تا جایی که می تواند باید تقوا را عملیاتی کند  در تاریخ ۲۰۲۲-۰۴-۰۶ ۰۲:۳۶:۴۵